Hej,
Håller för fullt på med att renovera badrummet, samtidigt som jag planerar för ett riktigt ventilationssystem.
Har tänkt att använda en central Pax 125 kanalfläkt för att driva ut luften för hela huset. Från badrummet med, men vill kunna få ett bättre drag vid ökad luftfuktighet. Min tanke är då att installera en extern Pax 900 fuktstyrning i badrummet kopplad till kanalfläkten på vinden. Problemet är ju då att den endast sätter på, och stänger av. Jag vill ju endast öka effekten på fläkten, då den ska gå regelbundet. Är det någon som har en bra idé hur jag ska gå tillväga?
Tacksam för svar!
/Magnus
Håller för fullt på med att renovera badrummet, samtidigt som jag planerar för ett riktigt ventilationssystem.
Har tänkt att använda en central Pax 125 kanalfläkt för att driva ut luften för hela huset. Från badrummet med, men vill kunna få ett bättre drag vid ökad luftfuktighet. Min tanke är då att installera en extern Pax 900 fuktstyrning i badrummet kopplad till kanalfläkten på vinden. Problemet är ju då att den endast sätter på, och stänger av. Jag vill ju endast öka effekten på fläkten, då den ska gå regelbundet. Är det någon som har en bra idé hur jag ska gå tillväga?
Tacksam för svar!
/Magnus
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag har kopplat in en varvtalsregulator, fuktsensorn kopplar om så att fläkten får ström antingen direkt (fullfart) eller via varvtalsregulatorn, i normalfallet.
Kolla kopplingschemat noga för sensorn. Jag kommer inte ihåg vad det var som var konstigt, men jag kommer ihåg att jag var väldigt nära att koppla fel, kom på det på sista genomgången före drifttagning, då hade jag redan kontrollerat min koppling typ 5 ggr. utan att inse att det var fel.
Kolla kopplingschemat noga för sensorn. Jag kommer inte ihåg vad det var som var konstigt, men jag kommer ihåg att jag var väldigt nära att koppla fel, kom på det på sista genomgången före drifttagning, då hade jag redan kontrollerat min koppling typ 5 ggr. utan att inse att det var fel.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
njaa, tror jag gjorde det där för ca. 4 år sedan, kommer ihåg att jag rotade runt en del innan jag hittade allt. Undra om inte Clas Olsson hade en varvtalsregulator.
Men i mitt fall så har jag bara ett utsug till fläkten, i badrummet. Jag ville undvika att ha en synlig fläkt. Så jag letade upp en så klen fläkt som möjligt. Den pajade i vintras och började låta hemskt. Så den bytte jag nu för någon månad sedan. Blir intressant att se om man får räkna med att byta var 4e år...
Men i mitt fall så har jag bara ett utsug till fläkten, i badrummet. Jag ville undvika att ha en synlig fläkt. Så jag letade upp en så klen fläkt som möjligt. Den pajade i vintras och började låta hemskt. Så den bytte jag nu för någon månad sedan. Blir intressant att se om man får räkna med att byta var 4e år...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fuktstyrningen till Pax 900 verkar ha utgått ur sortimentet enligt pax hemsida?
Men principen är att du har ett relä som växlar mellan utgången från varvtalsregulator (Tex den tipsade från CO http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664) och oreglerad spänning. Relät dras med spänning från fuktstyrningen.
Men principen är att du har ett relä som växlar mellan utgången från varvtalsregulator (Tex den tipsade från CO http://www.clasohlson.com/se/Varvtalsregulator/36-1664) och oreglerad spänning. Relät dras med spänning från fuktstyrningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Super! Tror att jag listat ut med hjälp av er hur jag ska göra. Kör varvtalsreglatorn nere i källaren, och låter Pax tids- & fuktstyrning, skifta mellan "full"-fas, "varvtalsreglator"-fas. Se skiss, borde väl fungera? Fuktstyrningen finns för övrigt kvar i många butiker ännu. Den stänger ju av och på, men man bör väl kunna koppla mellan "olika" faser istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om varvtalsregleringen tål att du kopplar full spänning på utgången så kan du göra så. Mina elkunskaper är tyvärr förlegade huruvuda triacs/tyristorer tål det. Om det går så slipper du relät.
Jo egentligen, men vet inte hur jag ska göra annars. Kan inte installera en badrumsfläkt på ett system som redan har en fläkt, och om jag har en egen kanal från badrummet, där fläkten endast slår till vid fukt, så kommer centralfläkten dra ut luften från badrummet, (som alltid står på) när badrumsfläkten är avstängd. Det enda, vad jag vet, alternativet, skulle vara att ha två frånluft från badrummet. Ett eget system med badrumsfläkt, samt ett som går till centralfläkten. Det känns dock inte riktigt?
Är det någon som har en bättre idé?
Är det någon som har en bättre idé?
Det heter forseringsdon. Tänk dig att ventilen bara är halvöppen i vanliga fall men då fukthalten blir för hög så öppnar den helt. Under denna tid får de andra utsugningsventilerna ngt sämre flöde men det kvittar. Är rörsystemet rätt utformat fungerar detta bra.Det går så klart även med 2 ventiler där bara den ena normalt är öppen och när det behövs så öppnar ett motorspjäll den andra
http://www.du-va.se/assets/Katalog/Duva-katalog-110613.pdf alt kan du ha https://www.ventilation.se/motorspjall-125-230v/p-1949.htm i kanalen på vinden och kopplad till en hygrostat. Inte direkt billigt men...
Tusen tack för bra idé! Kör på Spjäll med motor, kopplat till Pax 990 fukt och tidsstyrning.
Luftkanalen från badrummet kör jag separat inkopplad strax före centralfläkten. Spjället sätter jag direkt efter avgreningen, så när fukten blir för hög i badrummet stängs spjället för resten av huset, och vips så får jag ett djävla drag från badrummet.
Luftkanalen från badrummet kör jag separat inkopplad strax före centralfläkten. Spjället sätter jag direkt efter avgreningen, så när fukten blir för hög i badrummet stängs spjället för resten av huset, och vips så får jag ett djävla drag från badrummet.
Jag skulle nog gjort "tvärtom". tex ha badrumsventilen maxöppen (den kommer mest att vara för syns skull) och justera så spjället i "stängt" läge håller grundventilationen till badrummet och när sedan spjället öppnar blir motståndet mindre än från övriga frånluftsdon .och ökar då flödet i badrummet.