Hej!

Ska montera gipsskivor i taket. Bör jag sätta en fuktspärr och isf kan jag sätta fuktspärr och sedan gips direkt emot plasten?

Tack på förhand!

Badrum ja, andra ej våtrum inte nödvändigtvis om du har en våning ovanför.

surris
T Tobiasalstrom skrev:
Hej!

Ska montera gipsskivor i taket. Bör jag sätta en fuktspärr och isf kan jag sätta fuktspärr och sedan gips direkt emot plasten?

Tack på förhand!
Beror helt och hållet på var, hur det ser ut innan. Att sätta gipsskivor i sig betyder inte att man måste sätta plast.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Badrum ja, andra ej våtrum inte nödvändigtvis om du har en våning ovanför.
Tack för svar! Jag har en vind ovanför, typ krypvind. Vad tror du?

surris mattias1jonsson skrev:
Beror helt och hållet på var, hur det ser ut innan. Att sätta gipsskivor i sig betyder inte att man måste sätta plast.
ok, har typ krypvind ovanför. Under det befintliga spännväven som sitter nu är det råspont.

Om vinden mår bra så ändra inte i konstruktionen.

• Gilla
Tobiasalstrom
  • Laddar…
surris
Ja är det bara gips du ska sätta dit så finns det ingen anledning att sätta plast med

• Gilla
Tobiasalstrom
  • Laddar…
Har du råspont med kallvind ovanför ska du sätta 0,20 åldringsbeständi plastfolie under gipsen ochsilconfog i takvinklarna när du gipsat

S
K Knuten26 skrev:
Har du råspont med kallvind ovanför ska du sätta 0,20 åldringsbeständi plastfolie under gipsen ochsilconfog i takvinklarna när du gipsat
Undvik silikon!! men sätt plast som ovan.

• Gilla
Knuten26
  • Laddar…
S SNf skrev:
Undvik silikon!! men sätt plast som ovan.
Ja det är bra om man kan undvika silicon och därmed slippa ”siliconsmitta” men tak vinkeln måste ångsäkras!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.