Jag ställer frågan på badrum eftersom fuktspärrs erfarenheten finns här....
Jag har golvbrunn under diskbänken och tänker lägga fuktspärr lokalt. Försöka få till en "balja" under diskbänken där golvbrunnen är i mitten. Jag har funderat hit och dit utan att komma på den ultimata lösningen. Det ska vara klinkers i köket. Nu kom jag att tänka på att göra så här:
Om jag lägger klinkersen klart i köket utom under diskbänken och sen fuktspärrar i den "balja" som bildas mot klinkers kanterna, med remsor och LIP VS20+30, och även upp mot väggen så långt det behövs. Sen lägger jag klinkersen klart inne i "baljan" (där jag även har fall mot golvbrunnen)
Är det nån till som tror att det kan vara en bra väg att gå? Det blir ju inte nån hög kant men tanken är att dropp läckage ska rinna ner i golvbrunnen medan stora läckage upptäcks ändå.
Jag har golvbrunn under diskbänken och tänker lägga fuktspärr lokalt. Försöka få till en "balja" under diskbänken där golvbrunnen är i mitten. Jag har funderat hit och dit utan att komma på den ultimata lösningen. Det ska vara klinkers i köket. Nu kom jag att tänka på att göra så här:
Om jag lägger klinkersen klart i köket utom under diskbänken och sen fuktspärrar i den "balja" som bildas mot klinkers kanterna, med remsor och LIP VS20+30, och även upp mot väggen så långt det behövs. Sen lägger jag klinkersen klart inne i "baljan" (där jag även har fall mot golvbrunnen)
Är det nån till som tror att det kan vara en bra väg att gå? Det blir ju inte nån hög kant men tanken är att dropp läckage ska rinna ner i golvbrunnen medan stora läckage upptäcks ändå.
varför har du en golvbrunn i köket?
Om det är en golvbrunn så är ett luktstopp att rekommendera... http://www.jafo.eu/product_sheet.php?pro_id=360
Jag tänkte köra på samma sätt som dig, ska även ha en golvbrunn under kylskåpet.jakim skrev:Jag ställer frågan på badrum eftersom fuktspärrs erfarenheten finns här....
Jag känner till detta.jakim skrev:
Fick reda på det först av min besiktningsman från "Eminenta" att man ska ha en balja numera under diskmaskin/diskbänk och kyl/frys eller alternativ golvbrun med tätskikt minst 1 m ut från skåp. Sedan läste jag en pdf fil från länsförsäkringar om säker vatten installation.
http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Skadeforebygg/Privat/VASKA2006.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara