Hejsan allihopa!

Tänkte skriva och höra med er om lite tips och råd gällande taket i vår ekonomibyggnad.
Det är väl som vanligt att man "önskar höra" att det finns genvägar. :rolleyes:

Kort bakgrund om byggnaden i sin helhet:
Det är så att vi på vår gård har en ekonomibyggnad som tidigare varit en friliggande villa med torpargrund. Torpargrunden var så svårt fukt/mögelskadad så att tidigare ägare har rivit/såga ur allt golv. Nu är det istället en ordentlig betongsula direkt på marken med isolering, armering och vattenburna golvvärmeslingor. Därefter stannade deras arbete av.

Vi köpte denna gård för ca 1 år sedan och kände att det nu är hög tid att göra något åt denna byggnad. Vi har upprättat en temporär bärlina samt rivit 2 kvarvarande rum där vi ska gjuta golv.
Vi misstänkte redan i tidigt skede att det taket inte var i särskilt bra skick då det fanns fuktfläckar i innertaket, vi började därför med att riva ur all isolering (spån + gulfiber) på hela vinden samt ta ned allt innertak för att blottlägga alla takstolar och yttertaket från insidan.

Det visade sig att masoniten tagit ordentligt med stryk, men inte pg.a läckande plåttak utan för att vinden har haft en fruktansvärt undermålig ventilation (läs: ingen). :|
Vi tog till och med hit en vän som är takläggare att kika på plåttaket och även han ansåg att det var i väldigt bra skick, eventuellt kunde man byta ut någon enstaka sektion samt byta ut ett antal skruv.

Men frågan är vad tusan ska man göra med den kondensskyddande masoniten som tagit stryk?
Kan man åtgärda detta underifrån på något vis? Förstår att masoniten ska ligga klämd ovanpå takstolarna så även dessa blir skyddade från ev. väta/kondens?

Finns det några genvägar för detta, eller är det edna rätta att lossa plåttaket, ev. sektionsvis, och ersätta med ny masonit?

Bifogar två bilder så ni får se hur det ser ut.
Takstolarna har faktiskt klarat sig förvånadsvärt bra.
Takstolen på bild är värst, men det är ingenting som är svårt att åtgärda då det är ytligt.

Med vänliga hälsningar,
Kim

IMG_1023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är skivorna skadade och svampiga, eller bara mögliga? Har man mögel på en vind brukar man ju mögelsanera då mögel inte är hälsosamt.

I ditt fall undrar jag om det inte går att komplettera taket med en luftspalt under masoniten. Dvs sätt OSB eller ett lager masonit till med en luftspalt på några cm, och borra sedan upp några hål och ordna med en ventilerad nock så att luft kam strömma in nedtill och ut i nocken. Då borde masoniten hållas torr och fin även om plåttaket skulle läcka lite.

• Gilla
Lidforsen
  • Laddar…
pelpet skrev:
Är skivorna skadade och svampiga, eller bara mögliga? Har man mögel på en vind brukar man ju mögelsanera då mögel inte är hälsosamt.

I ditt fall undrar jag om det inte går att komplettera taket med en luftspalt under masoniten. Dvs sätt OSB eller ett lager masonit till med en luftspalt på några cm, och borra sedan upp några hål och ordna med en ventilerad nock så att luft kam strömma in nedtill och ut i nocken. Då borde masoniten hållas torr och fin även om plåttaket skulle läcka lite.
Hejsan och tackar för ditt svar!

Skulle säga att ca 4st är skadade så att dom har lossnat (som på bild) och ca ~10% av samtliga är mögliga/svarta. Dom är inte svampiga vad jag har kunnat se/känna, men jag har ännu inte rivit ned någon av dem då jag står i valet och kvalet hur problemet ska hanteras.

Det skulle kunna vara en idé att bygga en extra luftspalt undertill, den tanken hade jag inte ens funderat på.
Ska kika lite mer imorgon (ta ned en skiva) och se lite mer vad man har att jobba med.

I värsta fall får jag helt enkelt demontera plåten och renovera allt "rätt" uppifrån med en ordentlig luftspalt denna gång.

Luftspalt är ett måste. Och oljehärdade masonit. Annars återkommer problemmet. Man kan även använda en viss typ av plast som undertak.
Men luftspalt ska det finnas.

Själv skulle jag lyfta på plåten. Spikat fast masonit, läkt längst takstolarna och nytt masonit igen (luftspalt). Sen på plåten igen.

• Gilla
Lidforsen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.