Renoverar stugan. Kommit till vardagsrummet. De 2 innerväggarna behövde reglas om o gipsas, gjort av hantverkare. Sedan skulle jag börja underarbete på de 2 fönsterväggarna för att tapetsera om. Naturligtvis kunde jag inte göra som alla andra gjort i snart 100 år o bara smälla på nästa tapet. Skulle "bara dra bort litet löst". Självklart slutade det m att jag dragit bort så gott som all gammal tapet, en spännande resa genom 190-talet fr 30-talets gröttapet och frammåt. Underst finns nu masonitskivor som är väldigt porösa och under fönstret missfärgat av gamla vattenskador. Vad göra nu? Kalla in hantverkare för att dra bort dessa och gipsa även dessa väggar? Fuktproblemen är åtgärdade i huset med avfuktare i grunden, dränering, fönstren bytta för 30 år sedan och bra. Att spackla alla ojämnheter jag åstadkommit klarar jag nog men borde hela innerväggarna bytas i stället?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
...fuktskadorna är alltså gamla, säkert >50år sedan de var aktuella.
Här kommer en. Hörnet med den värsta skadan.
Ha, ha jag kan visst spackla o få det fint 😄, du anar inte vad jag kan trolla. Renoveringsgips tveksamt, då är ju problemet kvar under, misstänker att det dessutom brinner rätt bra i detta. Men kanske lika bra att be vår fantastiskt duktiga firma att byta ut det här på 2 väggar när de ska hit o göra annat...när vi nu ändå håller på i det här rummet. Har vi bytt fasader, takpannor grävt under huset, byggt badrum, ny pump osv osv är det dumt att snåla på ett par väggar...
Det ska jag. Huset har mest varit en huvudvärk och mkt ångest i ett par decennier. ALLT har behövt göras. Samägning m släkt, eget husbygge, ett helt gäng m barn, krävande jobb och otur m hantverkare har gjort att det inte varit beboligt på 20 år. Nu är även minsta barnen litet större och vi har en toppenfirma så undervåningen är mest ytskikt kvar. Äntligen har vi badrum, vatten o el= kan vara kvar o jobba mer än några timmar åt gången. Så var det bara trädgården att ta itu med också 🙈. Trädfällning behövs...
Medlem
· Västernorrland
· 12 006 inlägg
Tretex, alltså mjuka träfiberskivor är inte gjorda för att spacklas. Det är inget material som lämpar sig för slipning alls. Man sätter upp skivor, limmar sen papp eller tapetserar direkt på. Är de sådär förstörda så är det enklare att byta skivor än att spackla......
Det blir nog enklast. Tar inte så lång tid för duktiga snickare att göra. Fixade m spackel runt fönster i annat rum på samma skivor. Blev bra men tog MYCKET tid. Hantverkare är dyrt men har mer ont om tid än pengar så den ekvationen är enkel. Kan då lägga min tid på att spackla några skarvar, tapetsera o måla. Det är ju inte brist på arbetsuppgifter m hus fr 1928 m eftersatt underhåll 🙄
Uppdatering: vi ringde snickarna och de höll helt med. Dumt att spara på 2 väggar gipsskivor när man gör jättejobb på huset. Tretex utrivet, ersatt av gips. Spacklat och tapetserat själv några helger i höst. Nu tror jag de gjort färdigt lister och fönsterfoder. El ska dras färdigt och element upp+ koppla in fiber som vi dragit för flera år sedan men inte skaffat router och abonnemang till än. Elen har vi hantverkare till. Det börjar arta sig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden