Imorse såmärkte jag att en laminatskiva hade en vass kant och var helt bubblig i köket.
Tog bort sockeln och under skyddsplasten så var det typ en gul illaluktande vätska. Tänker ju att diskmaskinen läkt. Men ovanpå plasten var det torrt och plasten har ju hindrat spillet från att torka och förstört golvet. Det kan ju vara något spill också som krypit in givetvis.
Vad gör jag nu? Låter det torka en vecka och kollar det lite då och då? Kan jag kontakta försäkringsbolaget om skadan? Går det att byta en skiva mitt i rummet?
Tog bort sockeln och under skyddsplasten så var det typ en gul illaluktande vätska. Tänker ju att diskmaskinen läkt. Men ovanpå plasten var det torrt och plasten har ju hindrat spillet från att torka och förstört golvet. Det kan ju vara något spill också som krypit in givetvis.
Vad gör jag nu? Låter det torka en vecka och kollar det lite då och då? Kan jag kontakta försäkringsbolaget om skadan? Går det att byta en skiva mitt i rummet?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Det kan vara bra att involvera försäkringsbolaget i alla fall. Även om de bara ber dig undersöka vidare själv i detta läge så är de i alla fall medvetna om problemet och att du har anmält det skyndsamt.
Jag har lite svårt att hänga med i dina detaljer. Det rör sig alltså om en laminatbräda på golvet och inte en bänkskiva i laminat, eller?
Syftar skyddsplasten på golvskyddet under diskmaskinen?
Går det att komma fram till vad som har läckt och varifrån?
Gul vätska kanske tyder på läckande avlopp.
Mest skadat i framkanten av skåpen eller längre bak?
Hur skadat är golvet (bilder)?
Om det har läckt ut en t.ex. en liter vätska sammanlagt kan det ha trängt ner så långt att golvet i det skadade området behöver tas upp och det behövs torkfläktar för att inte skada undergolv/bjälklager. Sånt fixar försäkringsbolaget inkl. fuktmätning.
Jag har lite svårt att hänga med i dina detaljer. Det rör sig alltså om en laminatbräda på golvet och inte en bänkskiva i laminat, eller?
Om det har läckt ut en t.ex. en liter vätska sammanlagt kan det ha trängt ner så långt att golvet i det skadade området behöver tas upp och det behövs torkfläktar för att inte skada undergolv/bjälklager. Sånt fixar försäkringsbolaget inkl. fuktmätning.
Ja precis, det är en golvplanka som rest sig och bubblat i en skarv. Det jag torkade upp kan inte varit mer än 1-2dl max. Ja vi har ju plastskydd under diskmaskinen med upphöjda kanter förutom framtill som är tejpad mot golvet. Tanken är väl att eventuellt läckage ska rinna ut på golvet men det rann under istället. Lite bilder hjälper nog.BirgitS skrev:
Det kan vara bra att involvera försäkringsbolaget i alla fall. Även om de bara ber dig undersöka vidare själv i detta läge så är de i alla fall medvetna om problemet och att du har anmält det skyndsamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har vi krypgrund så ganska trivialt att såga upp ett hål underifrån och torka ut det i värsta fall.
Körde ett sköljprogram och spolade i kranen ett bra tag men kunde inte se någon läcka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Anmäl till försäkringsbolaget och skicka med bilderna så får de avgöra om de vill göra en fuktmätning för att avgöra om det är en större skada. Om det fanns kvar 1-2 dl ovanpå så kan det ju ha försvunnit ner väldigt många dl under golvet.
De sa bara att eftersom inget verkar läcka så är jag on my own. Härligt hur man betalat tiotusentals kronor för ingen hjälp, utmärkt affärsmodell. Min tes är att ungarna kanske slängt en vattenflaska där som det sedan runnit ut ur och in under plasten. Det här med fuktmätning, det finns bolag som sysslar med sånt eller? Lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Ett alternativ är att krypa ner och ta upp ett hål i trossbotten, dra ut isoleringen och låta det torka den vägen. Men jag tvivlar på att det är några större mängder vatten, men det behövs väl inte så mycket heller för att det ska börja mögla.BirgitS skrev:
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Om det är vattnet från bara en vattenflaska lär det ju inte vara så stora mängder att det orsakar en vattenskada i bjälklagret eller isoleringen, och därmed blir väl åtgärdskostnaden mindre än självrisken. Men du har ju en skadad laminatbräda. Om du frågar i Golv-forumet kanske någon där kan hjälpa dig med hur du kan byta ut den.
Ja, och fler vattenlarm kanske. Jag har ett under diskhon men med facit i hand skulle jag haft ett till under diskmaskinen. Inte säkert att det hade utlöst men kanske.BirgitS skrev:
Nu har jag fått tag i LF, var ju inte snabba direkt. Ska komma en firma och besikta skadan imorrn. För diskmaskinen bad de mig boka reparation som de (eventuellt?) kan betala för. Jag gissar att det kanske räcker att byta bottenplattan, men jag fattar inte hur den gått sönder? https://shop.electrolux.se/c/bottenbricka-sats-front-121mmxm8/p/4055385316?type=dc_chat
Men det kostar då 2300kr. Oklart vad diskmaskinen kostade ny. Åker ju på självrisken på 1500kr gissar jag.
Man har 5 års garanti från ikea, men maskinen är 5.5 år.
Men det kostar då 2300kr. Oklart vad diskmaskinen kostade ny. Åker ju på självrisken på 1500kr gissar jag.
Man har 5 års garanti från ikea, men maskinen är 5.5 år.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Eftersom det är en Electrolux kan du kolla här: https://www.electrolux.se/support/repairs/reparation-till-fast-pris/
Då får du både tekniker och reservdelar för 2300 kr, om du är berättigad till rutavdrag, annars blir det lite mer.
Då får du både tekniker och reservdelar för 2300 kr, om du är berättigad till rutavdrag, annars blir det lite mer.
Vi kommer få golvet bytt. Hade reparatör från Electrolux här. Han kunde konstatera snabbt att diskmaskinssalt fått den rostfria(!) botten att rosta hål. I tråget under maskinen finns en flottör som ska utlösa vid läckage. Men där det rostat är det precis så att det rinner utanför tråget. Bara att kasta. Så nu vet man det, salt ska tydligen fyllas på med en tratt för att undvika spill och helst bör man köra ett program direkt efter påfyllning.
Redigerat: