Hej!

Är helt grön på hus. Har lite röta i virket under fönsterbleck. Hur ordnar jag till det bäst? Besiktningsmannen menade att jag borde försluta med - om jag minns rätt - silikon?

Blecket är avtagningsbart/löst. Senaste veckorna har varit fuktiga, under 5 grader och inte så mycket nederbörd. Ska jag lösa nu elller till våren?

Förre ägaren lämnade lite material bakom sig, kanske nåt som funkar?

Tusen tack för förslag och för att du läst såhär långt! :p

Skadat trä under ett fönster med tecken på röta och skador i målarfärgen, närbild på området nära fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskador på trä under ett fönsterbleck i hörnet av ett fönster och en vägg.
Skapa konto

Förpackning av Loctite SI 5926 blått silikon i ett försäljningspaket på ett träbord, är möjligt tätmedel för fönsterbleck.
Skapa konto
Två tuber spackel från Clas Ohlson på ett träbord, en för lättspackel och en för träspackel.
Skapa konto

Förstår inte bilderna. Sitter det ett bleck där nu eller är det bara målat trä?

Silikon för stunden, byta trä till våren. Silikon blir bara en nödlösning för att inte förvärra något. Men jag tror inte det blir mycket värre på några månader tills du kan öppna upp och byta det som behövs.

• Gilla
byggboi
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Förstår inte bilderna. Sitter det ett bleck där nu eller är det bara målat trä?
Det ligger två bleck löst får man väl säga. Det svarta närmast fönster. Bilderna är i nedre hörnet av fönstret sett utifrån. Man ska väl helst sätta fast bägge, på nåt sätt med bult o spik? När det är åtgärdat då, tänker jag. :D

• Gilla
LL2012
  • Laddar…
Problemet som jag ser det är att det saknas uppvikta gavlar på blecket.. Även om du "limmar" ihop dom så kan ju vatten tränga in från sidan.

• Gilla
byggboi
  • Laddar…
Den svarta plåten år tvådelad. Det stora blecket låmnar nån mm i sidorna. Behöver jag ny stor plåt som måste knycklas till i kanterna så att den står upp där? Jag har en bänkfäst tving och hammare i verkstadsboden om jag skulle bearbeta de svarta delarna. Byta fönsterbrädan alltså... fackman eller stadsråtta (= jag själv)? :)

Tvådelad svart plåt med viss mellanrum, vit fönsterbräda ovanför och röd vägg, verktyg på bänk.
Skapa konto
Skadad vit fönsterbräda med flagande färg och synlig förmultning i hörnet som behöver renovering.
Skapa konto
Närbild på vitmålad fönsterbräda med synlig skada och flagning, behov av reparation.
Skapa konto
Närbild på gammal fönsterbräda med skruv och sprickor, behov av reparation.
Skapa konto

Gissar att panelen är på byggd? Ser lite halvdant ut att få nån vettigt gjord plåt på detta.

Köp utefog och sätt dit plåtarna, foga mot sidorna. Sen tar du dit n hantverkare i vår, och låter den byta skadat trä och sätta dit en ny plåt

• Gilla
byggboi
  • Laddar…
:crysmile:Haha fy va fult det blev med blått silikon, som tydligen är en grej. Därtill den grej jag hade i boden. Ok skit också att jag inte hejdade mig den här kommer ju inte bli transparent.

Fler fascinerande processbilder kommer.

Kan admin ändra mitt användarnamn till bygglol?

Blått silikon applicerat klumpigt i hörnet av ett fönster med slitet och flagande vitt målarfärg.
Skapa konto

Du skall inte använda silikon. Gör att färg inte fastnar, och är hopplöst att få bort allt.

köp övermålningsbar utefog. Och foga på plåten

• Gilla
Fönster teknikern och 2 till
  • Laddar…
Du kan limma dit plåtarna med några klickar utefog. Sen drar du en sträng på varje sida, avsluta med att dra fingret över fogen så det blir en snygg och tät i hörnet

• Gilla
byggboi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.