Claes Sörmland
klara2022 klara2022 skrev:
Då borde man väl borra och se så det inte ligger kvar fukt? Sen kontrollera noga var vattnet kommer in? För att inte det ska bli värre i framtiden? Eller tänker man inte så pga att det kommer kosta? Risken kan ju bli att det börjar mögla?
Så skulle jag nog tänka som styrelse. Men jag förstår om det lätt kan förträngas och glömmas bort. Det är ju smått hopplöst att felsöka intermittenta fel av detta slag. Det bästa är väl att avvakta till du ser ny fukt och då agera snabbt för att lokalisera vatteninträngningen. Lättare att följa innan det har torkat upp igen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så skulle jag nog tänka som styrelse. Men jag förstår om det lätt kan förträngas och glömmas bort. Det är ju smått hopplöst att felsöka intermittenta fel av detta slag. Det bästa är väl att avvakta till du ser ny fukt och då agera snabbt för att lokalisera vatteninträngningen. Lättare att följa innan det har torkat upp igen.
Ja men det värsta är ju då om man tapetserar om och så förstörs den tapeten igen och blir ful. Det vill man ju inte heller. Samt risk för att det bildas mögel känns inte roligt. Man borde ju kanske täta lite mer längs fönstrena tänker jag eftersom skadorna uppstått där. Samt kolla andra lägenheter i på samma plan som har fönster ut mot samma vädersträck tänker jag. Men det tvekar jag att de tänker göra. Men borra borde de göra tycker jag.
Nåja får väl se hur utgången blir antar jag när det inte är jag som bestämmer vad som ska göras.

Claes Sörmland
klara2022 klara2022 skrev:
Nåja får väl se hur utgången blir antar jag när det inte är jag som bestämmer vad som ska göras.
I grund och botten är det styrelsen som hanterar detta och bestämmer.

Men om du bedömer att styrelsen inte agerar och därmed åsidosätter sin reparationsskyldighet eller det på annat sätt uppstår hinder eller men i nyttjanderätten av lägenheten så finns rätt för dig att använda en viss process. Se 7 kap. 4 § samt 2 § i bostadrättslagen.

I korthet så ger du styrelsen först en tillsägelse ombesörja åtgärden. Om styrelsen då inte ombesörjer åtgärden så snart det kan ske så får du avhjälpa bristen på föreningens bekostnad.

Jag rekommenderar inte denna väg som är konfliktfylld och lätt blir en fråga om tolkningar. Särskilt som ingen riktigt vet vad läckan berodde på och om den kan uppstå igen. Kan du t ex utesluta att någon har lämnat fönstret på glänt vid ett kraftigt slagregn?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är det styrelsen som hanterar detta och bestämmer.

Men om du bedömer att styrelsen inte agerar och därmed åsidosätter sin reparationsskyldighet eller det på annat sätt uppstår hinder eller men i nyttjanderätten av lägenheten så finns rätt för dig att använda en viss process. Se 7 kap. 4 § samt 2 § i bostadrättslagen.

I korthet så ger du styrelsen först en tillsägelse ombesörja åtgärden. Om styrelsen då inte ombesörjer åtgärden så snart det kan ske så får du avhjälpa bristen på föreningens bekostnad.

Jag rekommenderar inte denna väg som är konfliktfylld och lätt blir en fråga om tolkningar. Särskilt som ingen riktigt vet vad läckan berodde på och om den kan uppstå igen. Kan du t ex utesluta att någon har lämnat fönstret på glänt vid ett kraftigt slagregn?
Tack för svaret. Visst kan vi ha haft fönster öppet vid regn, men inte det fönstret som är värst drabbat. Detta är en ny skada som inte uppmärksammats i höst, och jag har inget minne av att vi vid kraftigt regn och blåst brukar ha fönstrena öppet. Men om vi haft det så är det fönstret innan som är ett mindre fönsters om varit öppet. Då kanske det kan ha blåst upp mot väggen bredvid och skapat detta märke? Dock så finns det ju också fläckar precis vid fönsterbrädorna på en del ställen, och vid ett ställe borde det inte ha kunnat blåst ni regn t.ex.

Jag är mest orolig för att det ska bildas mögel så att inomhusluften blir dålig, att det blivit en fuktskada och blivit fult märke bryr jag mig inte om så länge det inte är någon fara med mögel eller att det bildas framöver.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.