I hallen I vår lägenhet ser parketten ganska tråkig ut från fuktskada. Jag har antagit att det berott på att man gått in med blöta skor, och att det borde ha torkat vid det här laget. Har tidigare postat här, och fått svar att det förmodligen bara är kosmetiskt.
Dock har jag mätt med fuktmätare, och det verkar vara fuktigare på vissa delar av parketten vid hallen, dock inte överallt, uran vissa "fläckar" Kan det vara att det är kontinuerligt fuktigt? Som mest mätte vi 12 % under dörrmattan. Parketten känns dock inte vidare fuktig eller mjuk.
Det har vart ganska regnigt i sommar, men tänker ändå att det borde vara ganska torrt pga mattan? Eller bidrar mattan bara till att hålla det fuktigt? Borde vi undersöka detta närmare, eller är oroliga i onödan?
Dock har jag mätt med fuktmätare, och det verkar vara fuktigare på vissa delar av parketten vid hallen, dock inte överallt, uran vissa "fläckar" Kan det vara att det är kontinuerligt fuktigt? Som mest mätte vi 12 % under dörrmattan. Parketten känns dock inte vidare fuktig eller mjuk.
Det har vart ganska regnigt i sommar, men tänker ändå att det borde vara ganska torrt pga mattan? Eller bidrar mattan bara till att hålla det fuktigt? Borde vi undersöka detta närmare, eller är oroliga i onödan?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Tack för svar. Om det blir bättre av att ta bort mattan några dagar, borde vi skippa dörrmattan? Eller bara bli bättre på att ta av oss skorna innan vi går in i lägenheten. Till saken hör att vi inom ett år eller två planerar att sätta klinker i hallen istället, men vet inte om fukten som är nu kan sprida sig eller bli värre, och man borde göra nåt åt det tidigare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden