Har ett hus med krypgrund från 1983, men ingen inspektionslucka så man enkelt kommer ner i grunden. För en månad sen drog jag in fiber och passade på att inspektera där under på samma gång. Allt såg bra ut förutom under grovköket där vattenledningen kommer in, där man såg tydliga spår av fukt. Fukten beror så gott som säkert på kondens på det kalla röret på insidan, som har sluppit ner längs röret då golvmattan inte längre slutit tätt längs röret.
Bild på fuktangrepp och mögelskador underifrån i en krypgrund med synlig rörledning och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på fuktangrepp och isolering i krypgrund med synlig vattenledning och angripna fiberskivor.
Skapa konto

Eftersom det ändå var dags för renovering av grovköket, till och med planerat, så har jag nu öppnat upp golvet lite och tagit bort isolering. Det jag nu funderar på är hur mycket material jag måste byta ut? "Fiberskivorna" (de har kanske ett riktigt namn?) såg ju rätt angripna ut underifrån, är det dumt att inte byta ut dem? Hittade även lite röta i trävirket längst ner, måste detta bort eller räcker det med att skrapa bort allt löst material och förstärka med nytt virke längs med?

Öppnat golv i grovkök visar vattenledning, isolering och tecken på fukt och röta.
Skapa konto

Vattenledningen kommer för övrigt att få ett skyddsrör runt sig enligt rekommendation av rörmokaren, för att förhindra liknande problem i framtiden.

Tacksam för tips och råd!

L
Ut med allt som ser påverkat ut , sedan kan du ha armaflex isolering på röret från under i jord och upp vattenmätare om det finns , den är difftät

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.