Har ett hus med krypgrund från 1983, men ingen inspektionslucka så man enkelt kommer ner i grunden. För en månad sen drog jag in fiber och passade på att inspektera där under på samma gång. Allt såg bra ut förutom under grovköket där vattenledningen kommer in, där man såg tydliga spår av fukt. Fukten beror så gott som säkert på kondens på det kalla röret på insidan, som har sluppit ner längs röret då golvmattan inte längre slutit tätt längs röret.
Eftersom det ändå var dags för renovering av grovköket, till och med planerat, så har jag nu öppnat upp golvet lite och tagit bort isolering. Det jag nu funderar på är hur mycket material jag måste byta ut? "Fiberskivorna" (de har kanske ett riktigt namn?) såg ju rätt angripna ut underifrån, är det dumt att inte byta ut dem? Hittade även lite röta i trävirket längst ner, måste detta bort eller räcker det med att skrapa bort allt löst material och förstärka med nytt virke längs med?
Vattenledningen kommer för övrigt att få ett skyddsrör runt sig enligt rekommendation av rörmokaren, för att förhindra liknande problem i framtiden.
Tacksam för tips och råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Eftersom det ändå var dags för renovering av grovköket, till och med planerat, så har jag nu öppnat upp golvet lite och tagit bort isolering. Det jag nu funderar på är hur mycket material jag måste byta ut? "Fiberskivorna" (de har kanske ett riktigt namn?) såg ju rätt angripna ut underifrån, är det dumt att inte byta ut dem? Hittade även lite röta i trävirket längst ner, måste detta bort eller räcker det med att skrapa bort allt löst material och förstärka med nytt virke längs med?
Logga in
Skapa konto
Vattenledningen kommer för övrigt att få ett skyddsrör runt sig enligt rekommendation av rörmokaren, för att förhindra liknande problem i framtiden.
Tacksam för tips och råd!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fläkten startar inte. Tror det är kondensatorn som är trasig.
Ventilation -
Kan sporadisk uppvärmning av förråd orsaka fuktskada från kondens?
Värme allmänt -
Risk för kondens med cellulosa runt ventilationsrör på vind?
Ventilation -
Kondens från rör i kylskåp - hur bäst åtgärda?
Vitvaror -
Kan man borra ett litet hål i röret för att få bort kondensvatten?
Ventilation