Halloj!

Tanken är att vi ska bygga en ny ingång/trall till husets entré. Men innan jag börjar bygga vill jag vara säker på att källaren är OK. Jag har inrett källarrummet där entrén ska vara och jag har inte märkt av något konstigt på källarväggarna inte heller någon dålig lukt osv. Inrett med stålreglar/stålskenor. Målat ytterväggarna med färg som ”andas” . Allt är i sin ordning enligt en amatör som mig men nu vill jag fuktmäta källarväggarna för att vara 100% säker innan jag bygger ny entré. Är det någon som har erfarenhet av denna fuktmätare som bilden visar? Är det någon som vet hur man ska tolka värdena på denna apparat? Jag hittar bara manualer på ryska eller liknande..

• Fuktmätare ADA ZFM 100 med display visande 0.0% fuktighet, utformad för icke-destruktiv mätning.
M Mforce1 skrev:
Halloj!

Tanken är att vi ska bygga en ny ingång/trall till husets entré. Men innan jag börjar bygga vill jag vara säker på att källaren är OK. Jag har inrett källarrummet där entrén ska vara och jag har inte märkt av något konstigt på källarväggarna inte heller någon dålig lukt osv. Inrett med stålreglar/stålskenor. Målat ytterväggarna med färg som ”andas” . Allt är i sin ordning enligt en amatör som mig men nu vill jag fuktmäta källarväggarna för att vara 100% säker innan jag bygger ny entré. Är det någon som har erfarenhet av denna fuktmätare som bilden visar? Är det någon som vet hur man ska tolka värdena på denna apparat? Jag hittar bara manualer på ryska eller liknande..
Vad gör du om det är 'för höga' värden?
Dränerar?
Vad gör du om värdena är bra, bygger entré, och riskerar att behöva göra om allt när du behöver dränera om 10år?
Vet inte heller hur man tolkar sånna där. Vet däremot att det plötsligt syntes tydligt när dräneringen inte längre funkade och det blev stora fuktfläckar på väggen..

Problemet är att jag inte kan tyda värdena på maskinen. Men absolut är värdena bra så kommer jag bygga såklart!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.