A
Hej!

Vore tacksam om någon vet en bra fuktmätare med historik som går att se över internet?
Ska vara färdiga att använda, har ej så mycket teknisk kunskap.

Alternativen som är bra som jag hittat kostar över 1.000kr+.

Känns som det borde gå lösa för lite billigare?

Hälsningar,

Xiaomi Mi | Temperature & Humidity Monitor 2
https://www.bauhaus.se/sensor-xiaomi-mi-2-smart-vit
https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Xiaomi-Mi-Temperature-and-Humidity-Monitor-2/2890118

kopplad till

SMART HUB XIAOMI MI HOME
https://www.proshop.se/Smarta-Hem/Xiaomi-Mi-Smart-Home-Hub-White/2933466

Sensorn är Bluetooth Mesh, kopplar upp sig mot Gateway som är ansluten med WiFi till Internet.
Jag har en sensor i varje rum, för närvarande 11 st.

Appgränssnitt visar Xiaomi Mi Smart Home Hub och temperatur- & fuktighetssensorer i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Xiaomi Mi Temperature & Humidity Monitor med aktuella värden och grafhistorik.
Skapa konto

Skärmdump av Xiaomi Mi Temperatur- och Luftfuktighetsmonitor med historikdata för en månad.
Skapa konto

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Teldus har enkla billiga enheter. Du behöver en ”gateway” som kopplas med kabel till ditt nätverk. Varje fukt/temp mätare går trådlöst mot gateway. Telldus ger en historik typ en vecka bakåt gratis. Mot en lägre abonnemangskostnader får obegränsad historik.
Finns ex. På Kjell o company

• Gilla
Johda och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om man kör ZigBee via Smartlife/Tuya eller Home Assistant kommer man undan med 300 typ
[länk]
Det där är väl bara sensorer (3 st)?

E etompau skrev:
Förutom temp/fukt-loggning får du mer funktioner som styrning av belysning etc.
Du KAN ansluta men det kostar extra.

Xiaomi har också massor med andra grejer, till bättre pris.

Men, för 435 kronor inkl frakt får man en trådlös (bluetooth) termometer/luftfuktmätare med display,med historik upp till 6 månader, WiFi ansluten till internet. Varje extra termometer/luftfuktmätare kostar ca 109 Kr.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Jag funderade på en ubibot WS1 high accuracy
, så får jag stabilt och bra utan att riskera att batterierna tar slut eller liknande plus att det är kabel inte wifi.

Men helt klart dyrt ja för cirka 1.000kr+

Kabel?
Jag kan bara se WiFi i specen?
Vad är du ska mäta?

Själv mäter jag luftfuktighet i framför allt källaren och startar vid behov avfuktare med hjälp av WiFi-styrda kontakter i det rum där det behövs.
Jag har numera fyra avfuktare utspridda i källaren.

Jag var bortrest från februari till november under 2021 och när jag kom hem hade jag enormt mögelangrepp i min gillestuga och massor av kartonger som stod på betonggolvet hade kollapsat eftersom fukten trängt in underifrån och sugits upp av kartongerna. Jag hade värme på men ingen egentlig ventilation, alla dörrar och fönster stängda.

Xiaomi fuktsensor har en batteritid på 1 år så det är inget problem.

J
D Dilato skrev:
Det där är väl bara sensorer (3 st)?
Jag förstår inte frågan. Vad menar du med sensorer och bara 3st vad då? Kolla bild två tex, så ser du en graf tex.

J Jocke Best skrev:
Jag förstår inte frågan. Vad menar du med sensorer och bara 3st vad då? Kolla bild två tex, så ser du en graf tex.
Jag läser bara innantill på den Amazon länk du visade.

Beskrivning
Auntoo Specifications:
Product name: Temperature and humidity sensor
Battery type:CR2032
Temperature detection range:‒10℃ ~ +55°C
Humidity detection range: 0%~95%RH
Temperature detection accuracy:±0.5℃
Humidity detection accuracy: ±3%
protocol:ZigBee
size:4x1.3cm
Material:ABS
colour:White
Package Contents:
3 x Humidity Sensor

J
D Dilato skrev:
Jag läser bara innantill på den Amazon länk du visade.

Beskrivning
Auntoo Specifications:
Product name: Temperature and humidity sensor
Battery type:CR2032
Temperature detection range:‒10℃ ~ +55°C
Humidity detection range: 0%~95%RH
Temperature detection accuracy:±0.5℃
Humidity detection accuracy: ±3%
protocol:ZigBee
size:4x1.3cm
Material:ABS
colour:White
Package Contents:
3 x Humidity Sensor
Ja men är det inte det TS önskar? Vad saknas menar du? Den mäter ju bevisligen också.
Själv använder jag iofs denna som även tjänstgör som siren och ringklocka. För 250 kr inklusive frakt. Går även göra automationer med trigger på specifika värden.
SEK 219.60 42%OFF | Tuya WiFi/ZigBee3.0 Siren Alarm Temperature Humidity 90dB Sound Light Sensor Battery Built-in 3 in 1 ZigBee Sensor Smart LIfe
https://a.aliexpress.com/_mLgTIfi
Nackdelen med Xiaomi är att de kör för mycket proprietärt.

J Jocke Best skrev:
men är det inte det TS önskar? Vad saknas menar du? Den mäter ju bevisligen också.
Det fattas ju en massa delar för att göra det som TS vill utföra. Sensorerna du refererar till kräver ju en gateway.

1.Tuya ZigBee Temperature and Humidity Sensor:A Tuya ZigBee Gateway Hub is a must to work with the temperature and humidity sensor,as well as a variety of ZigBee products, which is proved to be the bridge and control center for homes and plays an irreplaceable role for all ZigBee products and realizes the whole intelligent linkage of your house.Simply add the sensor into the ZigBee hub after adding the hub into Life/Tuya App.

J Jocke Best skrev:
Själv använder jag iofs denna som även tjänstgör som siren och ringklocka. För 250 kr inklusive frakt. Går även göra automationer med trigger på specifika värden.
SEK 219.60 42%OFF | Tuya WiFi/ZigBee3.0 Siren Alarm Temperature Humidity 90dB Sound Light Sensor Battery Built-in 3 in 1 ZigBee Sensor Smart LIfe
[länk]
Samma där om jag läser rätt:

Working Mode
- Can NOT working stand alone, MUST work with our Tuya ZigBee Hub or other ZigBee Hub based on Tuya Platform.

Plocka ihop hela paketet för att kunna läsa av temp/luftfuktighet från valfri plats i världen via internet så jämför vi lika med lika.

Jag är definitivt inte någon expert på hemautomation så jag kan ha fel men jag vet med säkerhet att det jag har är billigt och fungerar

B
Tror denna passar
https://www.styrahem.se/p/730?gclid...p483ijaCh5glz_TCpGZIqkHfCGmYws3gaAiD9EALw_wcB

Lite billigare om man köper samma version med batteri. Kräver inte gateway, bara en wifianslutning. Wifi och batteri är inte så bra, batteriet håller inte så värst har jag hört, även om de skriver 18månader.

Skärmdump som visar en mobilapp med graf över temperaturdata tagen från en extern temperatursensor
Skapa konto

Mobilskärm visar en temperatursensorns app med temperaturkurvor och kontroller för nedladdning och redigering.
Skapa konto

Så där ser det ut ungefär. Jag mäter temp och energi, inte fukt. Men gissar att upplägget är identiskt för fukt.

(Ska du styra något baserat på fukt är det enklare att välja lite andra prylar).

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Kabel?
Jag kan bara se WiFi i specen?
Vad är du ska mäta?

Själv mäter jag luftfuktighet i framför allt källaren och startar vid behov avfuktare med hjälp av WiFi-styrda kontakter i det rum där det behövs.
Jag har numera fyra avfuktare utspridda i källaren.

Jag var bortrest från februari till november under 2021 och när jag kom hem hade jag enormt mögelangrepp i min gillestuga och massor av kartonger som stod på betonggolvet hade kollapsat eftersom fukten trängt in underifrån och sugits upp av kartongerna. Jag hade värme på men ingen egentlig ventilation, alla dörrar och fönster stängda.

Xiaomi fuktsensor har en batteritid på 1 år så det är inget problem.
Jag menade att den går att koppla till ström via USB, inte enbart batteridrivet.

B BSOD skrev:
Tror denna passar
[länk]

Lite billigare om man köper samma version med batteri. Kräver inte gateway, bara en wifianslutning. Wifi och batteri är inte så bra, batteriet håller inte så värst har jag hört, även om de skriver 18månader.

[bild]
[bild]
Så där ser det ut ungefär. Jag mäter temp och energi, inte fukt. Men gissar att upplägget är identiskt för fukt.

(Ska du styra något baserat på fukt är det enklare att välja lite andra prylar).
Tack! Men den har fått ganska dåligt betyg tyvärr :(
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...egl-Q9vMnHNHXZdVePrGZRYY7j6YlxjcaAm0cEALw_wcB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.