P
Såg att Lidl säljer en fuktmätare av märket Parkside, är det nått att ha tro? När man går på husvisning och vill inspektera själv.

• Man använder en Parkside-fuktmätare mot en vägg, pris 99,90 kr, text om olika mätfunktioner och garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har många "bra att ha" från Lidl och har inte någon gång blivit besviken.

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Har tänkt köpa en, men ingen aning om hur rättvisande den är. Men eftersom jag mest tänkt använda den till att få ett hum om fuktkvoten i dels brasved, dels fasadträ innan ommålning, så behöver det ju inte vara så exakt.

Kolla om fuktmätningen sker med spetsar som skall tryckas in. De flesta riktigt billiga fuktmätare har två spetsar som skall tryckas in i materialet man testar. Det står något om skyddslock över "mätpennan", vilket indikerar att den kanske använder spetsar.

Annars har biltema en "icke förstörande" mätare:

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/fuktmatare/fuktmatare-2000034777

Visserligen avsevärt dyrare. Men den mäter utan åverkan. Man drar kulan över ytan man vill testa för fukt.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 703452 och 1 till
  • Laddar…
De med spetsar funkar ju relativt bra men används kanske mest till att kolla virke, förstör ju ytskikt. Dock ok att kolla vind, krypgrund osv där reglar är exponerade

• Gilla
Anonymiserad 703452
  • Laddar…
Bilden visar regelfinnaren, fuktmätaren har två spetsar. Min var trasig DOA, men hade slängt kvittot så kunde inte enkelt åtgärda det som motiverade de 100kr den kostade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.