Byggahus.se

Fukt på sommaren

2k läst  16 svar

1. T
    Husägare Nivå 1
    Samma sak varje år. Från slutet på juli till långt in på hösten så fuktigt i huset att handdukar inte torkar, papper är blött och parkett och laminatgolv slår sig. Vad gör man åt det här egentligen? Fukten kommer ju utifrån (sittdynorna på altanen är konstant fuktiga just nu också) men hur får vi bort den ur huset? Torrbollar? Avfuktare? Eftersom vi i värmen har alla fönster öppna nattetid blir det en konstant tillförsel av fukt utifrån. Det här är inte bra för vare sig byggnad, inredning, textilier eller nånting annat och det vore bra om det gick att åtgärda. Har nån annan haft samma problem och lyckats åtgärda det?

2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag ser att du bor på Åland och det är mycket möjligt att luften är fuktigare där pga havet.
    80% är för mycket.
    Det kanske hjälper att hålla dörrarna och fönstren stängda på dagtid och vädra ordentligt nattetid.
    Eftersom det är kallare på natten innehåller luften mindre fukt (därför kondenserar det på gräsmattan)
    På nätterna är det varmare inne än ute, så det blir inget kondens inomhus.

Sedan skulle jag inte hänga tvätt inomhus och ha fläkten igång när jag lagar mat. Och dusch gärna några grader kallare, då blir det mindre kondens efter duschen med.

Skulle ingenting hjälpa kan du fundera över en avfuktare där fuktbelastningen är störst

3. H
    Medlem · Nivå 11
    Eller vädra på dagen, på natten känns luften fuktigare, vi ligger på 74%, bor nära kusten..men det är väl ingen fara?

4. T
    Husägare Nivå 1
    Avfuktare är nog vad som behövs då, vi torkar inte tvätt inomhus, använder alltid spisfläkten, har stängt dagtid, är två personer som inte duschar länge etc. Svårt att säga var fuktbelastningen är störst riktigt, allt känns kladdigt och fuktigt och äckligt.

5. T
    Husägare Nivå 1
    74 % är inom normalspannet men precis på gränsen, blir det fuktigare än så behöver du börja fundera på vad det är som händer. Det var när det närmade sig 80 som alla böcker började krulla ihop sig. Håller med om att det känns torrare utomhus dagtid, men å andra sidan vill jag undvika så långt det är möjligt att släppa in 32-gradig värme.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Det stämmer att det är torrare dagtid än nattetid, men ändå innehåller luften mer fukt på dagen än på natten.

• Laddar…
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 19
    Vår luftvärmepump håller innetempen på ca 25 grader och luftfuktigheten runt 50%.
    Blir betydligt behagligare inne med lagom torr luft, bor också nära havet.

8. H
    Medlem · Nivå 11
    Är ju luftfuktigheten ute som styr, om man inte ska börja avfukta luften,vilket känns onödigt, vi har välisolerat hus, men vädrar ändå dagtid/nattetid på sommaren..blir knappast varmare inne om man vädrar dagtid.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Nivå 12
    Har ni fläktar i badrum för att dra ut fuktig luft? Torkad ni tvätt inomhus?

Vi har också närmare 75-80% utomhus nu på sommaren, men inte mer än kanske 50% inne. Vädrar dygnet runt i princip.

10. M
    Medlem · Nivå 12
    Vi hade visst lite toppar över 60% men då har det nästan vart 90% utomhus.

11. T
    Husägare Nivå 1
    Torkar inte tvätt inomhus sommartid (på vintern i pannrummet, där det är varmt och torrt), använder spisfläkt, vädrar på natten då det är torrare, två personer som inte duschar länge och inte heller varje dag. Däremot har vi inte fläkt i badrummet vilket jag påtalat ett antal gånger men då min man är vvs:are blir det lite skomakarens barn. Tittar jag på de lokala väderobservationerna från de senaste dagarna ligger vi på Åland på 70-100 % relativ luftfuktighet, skiljer en del mellan väderstationer men då vi bor nära havet är det säkert i övre delen av spannet hos oss. Idag 25 grader och 87 % inomhus. Ska köpa en hel hög med torrbollar och se om jag kan dra ut nånting av det iallafall Till nästa sommar får det bli en kombo av luftvärmepump och avfuktare och så får jag se till att det kommer en fläkt till badrummet.

12. B
    Medlem · Nivå 18
    Nåja, vi har då lyckats att under eftermiddagarna ha kring 2 grader svalare inne än ute och det tror jag nog inte att det hade varit om fönstren var öppna.

13. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Fläkt/utsug måste ni ha i badrum och tvättstuga samt wc, inte konstigt det är fuktigt! Läs på om olika fläktar och hur olika ventilationssystem fungerar och visa maken.
    Har ni vägg/fönsterventiler i sovrum & v-rum ?

14. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Det är nog rättare att vädra nattetid och stänga igen dagtid, inte bara med tanke på att hålla ner temperaturen utan även med tanke på fukten.

Det kan leda tanken fel att enbart kolla på den relativa luftfuktigheten, när det är mängden fukt i luften, dvs den absoluta luftfuktigheten som är intressant.

Som tidigare nämnts kan varm luft hålla mer fukt än kall luft. ”Relativ luftfuktighet” betyder just att fuktigheten, dvs mängden vattenånga, är relativ till hur mycket fukt luften kan hålla maximalt vid den aktuella temperaturen. Dvs 87 % luftfuktighet vid 32 grader motsvarar typ 187 % luftfuktighet (=regn) vid 19 grader.

Kul läsning här: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

15. T
    Husägare Nivå 1
    Han vet allt det där, skomakarens barn som sagt. Jag kan ju fixa det själv men dumt när han jobbar på vvs-firma och har bra personalrabatt.
    Inga ventiler i huset annat än i badrum, pannrum och skafferi.