Hejsan.
Jag har ett hus från 1939 med krypgrund, fasaden består av masonit och under den nån slags papp och sen råspont tror jag det är under. Masoniten tror jag funkar fint, dock är det vissa skarvar på masoniten lite här och var jag har tänkt att spackla igen då de är fula.

Problemet jag har är att det är fukt i sockeln på översidan sockeln upp mot ytterväggen alltså och inte nedåt marken vilket jag kan tycka det borde vara då den mesta fukten torde komma från marken och inte från väggen. Detta är mest tydligast på norrsidan av huset, och mer vintertid tycker jag, eller om det blir lite värre hela tiden, det får våren avgöra.

Jag ska måla om huset så fort det blir lite varmare och då spackla igen de fula masonitskarvarna, men de skarvarna borde ha varit där en väldig massa år och ha fungerat bra än så länge. Jag vill inte ta bort masoniten och sätta på ny panel, det blir för mycket jobb i nuläget, jag tycker ändå masoniten är lite charmig och har läst mycket gott om masonit som fasad.

så frågan är kan det vandra ned fukt från ytterväggen ned till sockeln om huests färg har börjat att bli lite dassig och inte skyddar fasaden så bra? kanske att masoniten suger upp lite vätska då som syns på sockeln? på själva masoniten syns ingen fukt.

Förresten så är inte golven så välisolerade tror jag så luften ventileras väl lite där och nå mögel eller annat problem i krypgrunden har jag inte sett.

/MVH Erik.

Märkligt...
Har du några foton så kanske det blir lättare att börja nysta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.