Hej,

Jag ska på insidan isolera 45mm träfiberskiva, ångbromsplast/väv, 45mmträfiberskiva, råspont, gips.

När jag tittar på fuktkvoten i råspont så verkar det ligga på 16%, och antar det kan gå upp mot 18% i tillåten marginal.

Är det okej att spika upp så pass fuktig råspont mot träfiberskivan? Några risker med att sedan sätta upp gips mot detta?

Hur mycket kan det spricka/krympa? Kan det mögla?

Eller bör man torka råsponten 1-2 veckor innan montering?

Inte ett svar på din fråga men varför ska du sätta råspont innanför gipset?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Byggnadsvård, gammalt plankhus och allergier i familjen

Ja, du kan räkna med att råsponten krymper påtagligt.
Jag tror dock inte fukthalten ger något problem mot träfiberskivan.
Ska gips monteras utanpå, så hade jag låtit den torka lite före det montaget.

Övervägt ex. OSB eller Plywood?

A
16% är inte ovanligt för byggvirke. Fukten som finns i brädorna kommer, precis som fukt i byggreglar, ventileras bort med tiden, ner till omkring 6-8%.

Du behöver inte oroa dig för påväxt. Däremot sker all krympning och svällning upp till ca 30%, så virket kommer garanterat krympa, men absolut inte så mycket att det kommer utgöra något problem. Eftersom varje bräda, så länge de inte limmas i not och spont, krymper individuellt.

Tack för svar.

Om jag har råspont med fuktkvot 16%, om jag då strör detta i ett rum som håller 20 grader, hur lång tid tar det att få detta att torka ner så mycket att krympningen efter det att jag spikat upp virket hålls till i alla fall hälften?

En vecka?
Två veckor?

S
spaxx skrev:
Tack för svar.

Om jag har råspont med fuktkvot 16%, om jag då strör detta i ett rum som håller 20 grader, hur lång tid tar det att få detta att torka ner så mycket att krympningen efter det att jag spikat upp virket hålls till i alla fall hälften?

En vecka?
Två veckor?
ditt virke kommer vara böjt och ha vridit sig

• Gilla
Oddbod
  • Laddar…
A
Spika varje bräda för sig. Varje bräda kommer krympa ca 2-4%, 2,5-5mm för 120-virke. Det är över hela brädans bredd, så ingenting kommer hända som kan påverka vare sig funktion eller utseende på väggarna.

Det skulle vara mycket värre om du spikade upp snustorrt virke plask på varandra i sponten, under vintern när RF inomhus ligger på en låg nivå. De brädorna skulle börja svälla under sommaren när luftfuktigheten ökar markant inomhus, det som händer då är att brädorna som redan sitter tätt intill varandra har ingenstans att svälla, så då börjar väggarna bångna och vrida sig.

• Gilla
Turee
  • Laddar…
spaxx skrev:
Tack för svar.

En vecka?
Två veckor?
Det beror väldigt mycket på luftomsättningnen i rummet också. Om vi räknar på normventilation så skulle jag säga minst 2 veckor. Sätta in en vanlig bordsfläkt som får blåsa in mot traven gör också stor skillnad.

Risken är överhängande att det kommer slå sig rejält. Råspont är ju inte direkt sågat från de finaste kvarterssågade bitarna!

Bästa är nog att spika upp det och sen vänta några veckor med att slå på gips.

• Gilla
Barkensjöarna
  • Laddar…
Det är bara att spika upp det. 16% är vanligt konstruktionsvirke, det har varit i ugnen på sågen just för att det ska gå att använda. Nog skulle det vara problematiskt att bygga i trä om man måste torka ner allting i rumstemperatur innan man kunde använda det.

Förvisso men frågan är ju ändå befogad. Med trä i botten som krymper en aning så får man ju tänka sig för med ev val av skivor utanpå sen. Inte för att jag tror det händer mycket men är det gips och det torkar isär på baksidan kan jag ju ledigt föreställa mig att det kan röra sig en del på en del skruvskallar och kanske förfula nåt om det tex endast är målat sen.
Jag står inför samma process och här går det ganska långsamt så mina brädväggar har varit utan skivor i nåt år och de har torkat isär ungefär som ett gammalt trägolv, ett par millimeter mellan varje. Jag avser dock att spika upp "tretex" sen och limma papp som förr och helt slippa gips och spackel.

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.