Hej!

Jag och min sambo är intresserade av ett hus byggt 1976 med krypgrund. På besiktningen så framkom vissa brister i grunden som jag bifogar i bilerna. Besiktningen skedde för en månad sen ungefär och efter det har de haft ett företag där som ska ha dragit fler rör i grunden från avfuktare och idag var Besiktningsmannen där igen och sa att det inte hängde droppar längre men virket är ju fortfarande fuktigt vilket jag antar är 28%+-

Vågar man köpa och hoppas på att fuktigheten sjunker eller är det "för sent" när det redan varit så fuktigt?

Mvh Tabell från husbesiktning noterar fuktproblem i krypgrund och andra yttre brister som sprickor och underhållsbehov i fasad. Textdokument som beskriver rekommendationer för teknisk undersökning av en krypgrund med installerad avfuktare. Bilaga från besiktning visar fuktproblem i krypgrund med fiberfuktmättnad och behov av mer undersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Typ av syllar, skick på dom och luktar det något om/runt dom? Ni vill inte åka på några hundra tusen om det visar sig att det är trycka syllar som luktar pga fukten men som man sett till att vädra bort inför visningen.

Känt problem i 70tal hus så ni åker på allt själva om det måste rivas upp, eftersom att ni behöver vara extra noga med just detta på 70tals hus. Dock konstigt att det inte står någon form av friskrivning i protokollet gällande detta.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Typ av syllar, skick på dom och luktar det något om/runt dom? Ni vill inte åka på några hundra tusen om det visar sig att det är trycka syllar som luktar pga fukten men som man sett till att vädra bort inför visningen.

Känt problem i 70tal hus så ni åker på allt själva om det måste rivas upp, eftersom att ni behöver vara extra noga med just detta på 70tals hus. Dock konstigt att det inte står någon form av friskrivning i protokollet gällande detta.
Pratat med besiktningsmannen idag och han sa att det är någon form av tryckat men det luktar inget men finns lite påväxt men inget onormalt. Han sa även att han trodde de här åtgärderna skulle funka annars va nästa steg att sätta in en annan avfuktare (sån som firman besiktningsmannen jobbar för sätter in).

Var det Anticimex som besiktade? Dom vill alltid sälja in sin egen avfuktare som kostar fyra gånger mer än konkurrenternas...

• Gilla
Ubbe55 och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Var det Anticimex som besiktade? Dom vill alltid sälja in sin egen avfuktare som kostar fyra gånger mer än konkurrenternas...
Nej det var faktiskt ett annat företag, han sa att 30-40 tusen för en ny cirka.

• Wow
gaia
  • Laddar…
Inklusive installation? En ny sorptionsavfuktare av känt märke kostar 10-20 000:- beroende på modell och kapacitet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inklusive installation? En ny sorptionsavfuktare av känt märke kostar 10-20 000:- beroende på modell och kapacitet.
Det var installerat och klart så 30 kanske är rimligt då.

• Gilla
Magnushka
  • Laddar…
Funderar även på om trä som varit så fuktigt kan torka upp utan att det blir någon skada på det?

Är grunden dränerad? Var kommer fukten ifrån?

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är grunden dränerad? Var kommer fukten ifrån?
Nej inte dränerat. Besiktningsmannen sa att marken där hela bostadsområdet står är väldigt blött.

L Boba93 skrev:
Nej inte dränerat. Besiktningsmannen sa att marken där hela bostadsområdet står är väldigt blött.
Där har du delar eller hela problemet som inte en ny avfuktare kommer lösa till 100% gissar jag, vad sa bes.mannen om det?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där har du delar eller hela problemet som inte en ny avfuktare kommer lösa till 100% gissar jag, vad sa bes.mannen om det?
Jo precis, han garanterade att med deras maskin så skulle det bli bra. Tänker mest om trät kan torka upp utan att ta skada när det varit så fuktigt?

100% jojo, klart det kommer hjälpa men det bästa är ju att stoppa fuktens inträngning. Betydligt billigare med avfuktare än dränering såklart...

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Något som kan vara bra att ha med sig också är driftkostnaden av sorptionsavfuktare. Bara som exempel, vi har en på 800 w som skulle vilja gå dygnet runt då den inte är nöjd. (800w * 24h)/1000 = 19,2 kwh. Det blir en hel del pengar. Kolla gärna av sådant också så ni inte blir förvånade efter en eventuell tråkig ökning i elförbrukning.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L Boba93 skrev:
Jo precis, han garanterade att med deras maskin så skulle det bli bra. Tänker mest om trät kan torka upp utan att ta skada när det varit så fuktigt?
Det låter mest som att vederbörande vill sälja prylar... Visst kan en dyrare avfuktare göra läget bättre, men den allra viktigaste åtgärden är att hindra ny fukt att komma in i utrymmet.
Det står inget om eventuell påväxt i protokollet, så jag gissar att den höga nivån man mätte var tillfällig? Skulle det vara så fuktigt längre perioder borde det ha funnits fler anmärkningar.

Jag skulle inte ha varit så orolig, men räknat med en del jobb. T ex fixa marklutningen och avrinning från stuprör så inget vatten samlas runt huset, städa och plasta marken inne i grunden, kanske byta till en bättre avfuktare om den gamla inte funkar eller går att få att funka bättre.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.