Hej!
Jag och min sambo är intresserade av ett hus byggt 1976 med krypgrund. På besiktningen så framkom vissa brister i grunden som jag bifogar i bilerna. Besiktningen skedde för en månad sen ungefär och efter det har de haft ett företag där som ska ha dragit fler rör i grunden från avfuktare och idag var Besiktningsmannen där igen och sa att det inte hängde droppar längre men virket är ju fortfarande fuktigt vilket jag antar är 28%+-
Vågar man köpa och hoppas på att fuktigheten sjunker eller är det "för sent" när det redan varit så fuktigt?
Mvh
Jag och min sambo är intresserade av ett hus byggt 1976 med krypgrund. På besiktningen så framkom vissa brister i grunden som jag bifogar i bilerna. Besiktningen skedde för en månad sen ungefär och efter det har de haft ett företag där som ska ha dragit fler rör i grunden från avfuktare och idag var Besiktningsmannen där igen och sa att det inte hängde droppar längre men virket är ju fortfarande fuktigt vilket jag antar är 28%+-
Vågar man köpa och hoppas på att fuktigheten sjunker eller är det "för sent" när det redan varit så fuktigt?
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ av syllar, skick på dom och luktar det något om/runt dom? Ni vill inte åka på några hundra tusen om det visar sig att det är trycka syllar som luktar pga fukten men som man sett till att vädra bort inför visningen.
Känt problem i 70tal hus så ni åker på allt själva om det måste rivas upp, eftersom att ni behöver vara extra noga med just detta på 70tals hus. Dock konstigt att det inte står någon form av friskrivning i protokollet gällande detta.
Känt problem i 70tal hus så ni åker på allt själva om det måste rivas upp, eftersom att ni behöver vara extra noga med just detta på 70tals hus. Dock konstigt att det inte står någon form av friskrivning i protokollet gällande detta.
Pratat med besiktningsmannen idag och han sa att det är någon form av tryckat men det luktar inget men finns lite påväxt men inget onormalt. Han sa även att han trodde de här åtgärderna skulle funka annars va nästa steg att sätta in en annan avfuktare (sån som firman besiktningsmannen jobbar för sätter in).Mattias Andreasson skrev:
Typ av syllar, skick på dom och luktar det något om/runt dom? Ni vill inte åka på några hundra tusen om det visar sig att det är trycka syllar som luktar pga fukten men som man sett till att vädra bort inför visningen.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Något som kan vara bra att ha med sig också är driftkostnaden av sorptionsavfuktare. Bara som exempel, vi har en på 800 w som skulle vilja gå dygnet runt då den inte är nöjd. (800w * 24h)/1000 = 19,2 kwh. Det blir en hel del pengar. Kolla gärna av sådant också så ni inte blir förvånade efter en eventuell tråkig ökning i elförbrukning.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det låter mest som att vederbörande vill sälja prylar... Visst kan en dyrare avfuktare göra läget bättre, men den allra viktigaste åtgärden är att hindra ny fukt att komma in i utrymmet.L Boba93 skrev:
Det står inget om eventuell påväxt i protokollet, så jag gissar att den höga nivån man mätte var tillfällig? Skulle det vara så fuktigt längre perioder borde det ha funnits fler anmärkningar.
Jag skulle inte ha varit så orolig, men räknat med en del jobb. T ex fixa marklutningen och avrinning från stuprör så inget vatten samlas runt huset, städa och plasta marken inne i grunden, kanske byta till en bättre avfuktare om den gamla inte funkar eller går att få att funka bättre.