Hej

Dags att skaffa en luftvärmepump, vi bor på ca 86kvm och dom enda dörrarna vi har är till sovrummet direkt till vänster och till badrummet (som tur är), i övrigt är det öppet till dom andra rummen.

Har fått så många olika svar och råd om att det inte räcker, passar osv till våra behov (huvudsakligen att få in härlig värme nu i vinter).

Placering är tänkt ovanför ytterdörren (röda pilen).

Vad tror ni? Kommer det att räcka, värma upp rummen?

Gäller alltså en Fujitsu 09 lm Slim

Tack!

• Planritning av en bostad på 86 kvm med föreslagen placering för luftvärmepump markerad med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
funkar väl men gå upp till en 12á så finns det lite extra att ta till.
sovrummet till vänster lär bli väldigt varmt

Ok jag förstår. Vad är det för skillnad på 12 LM och 12 KM?

Köpa 12 KM från Polarpumpen med installation går på 15890kr, det låter ju bra...eller finns det andra ställen värda att kolla upp?

• Gilla
hasse-händig
  • Laddar…
P
LM her R410A som köldmedium och
KR har R32 utedelen blir lite högre av detta

Rickard.
Generellt är det smartast att gå direkt till den som monterar för att köpa. Köper du via polarpumpen eller liknande ska två företag göra vinst på tjänsten istället för ett.

Hallan, vad blev det? Har du satt in en Fujitsu 09 nu eller något annat? Vårt hus har liknande storlek om än något annorlunda planlösning är ert. Har funderat på denna Fujitsu 09 också...

Rickard. Rickard.ag skrev:
Generellt är det smartast att gå direkt till den som monterar för att köpa. Köper du via polarpumpen eller liknande ska två företag göra vinst på tjänsten istället för ett.
Inte nog med detta, utan när jag ringde runt till ett par olika lokala installatörer berättade de att det ofta blivit strul v g garantier särskilt när det har varit onlinebutiker som sålt fläkten. Kunden kan ju inte förväntas förstå om det är fläkten eller installationen det är fel på, och onlinebutikerna oftast jobbigare att få support och respons från än lokala butiker. Dock har de ungefärliga priser som montörer som också säljer fläktar givit till mig över telefon varit en bra bit dyrare (ca 25% mer) än vad det blir via större återförsäljare.

Min tanke har varit att även om jag satsar på en lite enklare fläkt så kan jag köpa den från en lokal butik som ger 5 års garanti och som har ett bra samarbete med etablerad installatör - om det blir strul senare så är förhoppningsvis hjälpen inte långt borta i sådana fall...

Vad tror ni om detta?

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hallan, vad blev det? Har du satt in en Fujitsu 09 nu eller något annat? Vårt hus har liknande storlek om än något annorlunda planlösning är ert. Har funderat på denna Fujitsu 09 också...
Hej!

Det blev en Panasonic LZ25 istället, mest pga att inne delen på Fujitsun var något för hög för att få plats ovanför entrédörren. Panasonicen är några cm lägre och passar då in perfekt.

Den är dock inte på plats ännu, installation är om cirka 2 veckor.

Får återkomma om hur den presterar lite senare.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Inte nog med detta, utan när jag ringde runt till ett par olika lokala installatörer berättade de att det ofta blivit strul v g garantier särskilt när det har varit onlinebutiker som sålt fläkten. Kunden kan ju inte förväntas förstå om det är fläkten eller installationen det är fel på, och onlinebutikerna oftast jobbigare att få support och respons från än lokala butiker. Dock har de ungefärliga priser som montörer som också säljer fläktar givit till mig över telefon varit en bra bit dyrare (ca 25% mer) än vad det blir via större återförsäljare.

Min tanke har varit att även om jag satsar på en lite enklare fläkt så kan jag köpa den från en lokal butik som ger 5 års garanti och som har ett bra samarbete med etablerad installatör - om det blir strul senare så är förhoppningsvis hjälpen inte långt borta i sådana fall...

Vad tror ni om detta?
Jag tyckte själv att det var svårt att få bra hjälp av dom lokala firmorna, tog då kontakt med en online och det har varit hur bra som helst so far.

Nu har jag ju inte haft strul med nåt (har ju inte ens fått grejerna ) men tvivlar inte på att om den dagen kommer så får jag nog bra support.

Har 3 års totalgaranti och 5 års kompressorgaranti på Panasonicen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.