Hej,

jag har ett FP aggregat (Frånlufts vp) med tilluftsventiler ovanför fönstren.

Nu ska jag inreda vinden och funderar på att förbereda för FTX genom att lägga in spirorör i golvbjälklaget på vinden att använda för tilluft i framtiden.

Min fundering : Är det då möjligt att stänga de gamla ventilerna ovanför fönstret och ta in tilluften via de nya ventilerna, även fast jag inte har monterat en FTX ännu?

Anledningen är att jag skulle vilja filterera luften i ett gemensamt filter ordentligt innan den kommer in i huset

Frågan är om frånluftsvärmepumpens fläkt klarar att dra tilluften genom rören och filtret och in i huset...

Jag förstår att jag bör låta någon som kan bättre räkna på detta, men det vore intressant att få en hint om någon tänkt i samma banor.

Undertryck lär det ju bli iallafall....




 
Bob_the_builder
Nej, min spontana reaktion är att det inte kommer funka. Tryckfallet i tilluftskanalerna kommer bli alldeles för stort (om du inte har 300mm-spiro...) så tilluften kommer ta andra vägar (otäta fönster tex). Du måste nog komplettera din lista med en kanalfläkt (kan man nog få för under tusenlappen tror jag) som *blåser* in luft i huset).
 
Bob_the_builder skrev:
Nej, min spontana reaktion är att det inte kommer funka. Tryckfallet i tilluftskanalerna kommer bli alldeles för stort (om du inte har 300mm-spiro...) så tilluften kommer ta andra vägar (otäta fönster tex). Du måste nog komplettera din lista med en kanalfläkt (kan man nog få för under tusenlappen tror jag) som *blåser* in luft i huset).

Misstänkte det. Nej 300 mm har jag ej. Huvudstammen blir 160 mm. Får väl investera i en kanalfläkt... fast det måste bli en sådan som är reglerbar så jag inte trycker in för mycket...bör ju vara ett konstant undertryck i kåken.

Tack för svaret.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.