Hej
Är det någon som har erfarenhet av ftx anläggning? Tänker bygga nytt och det finns tillgång till fjärrvärme för 40kkr och ett kw pris på c:a 47 öre. Det jag funderar på är om vi även skall ha en ftx anläggning för att sköta ventilationen.
Är det någon som kan förorda någon speciell tillverkare?
Har tittat lite på Heru och de skriver en massa om att de fick pris i en tävling som SP anordnade och refererar från den men det finn ingen läng till ursprungsdokumentet.
Någon som vet var jag kan finna det?

Eller ska jag helt skippa fjärrvärmen och satsa på värmepump? Enligt energirådgivaren i komunen är fjärrvärmen att föredra då det är ganska billig investering och sedan i princip problemfritt. Sen är det ju fördelen med fjärrvärmen att det alltid finns varmvatten och värme.

/Jonas

En stor nackdel med fjärrvärmen är att den ger en dyrare värme än en värmepump.....detta beror dock på vart man bor och vad man får för pris, men här i Umeå, finns det ett nybyggt område där det var tvång på fjärrvärme, och det medförde att det blev dyrare uppvärmning mot om dom skulle fått installera den värmepump som huset var tänkt att levereras med. :-/

Konstigt kan tyckas, men kommunen bestämmer....

En fördel är som sagt en lägre kostnad för installation, och relativt problemfritt.

Tänk på att energirådgivaren får sin lön av kommunen och inte är helt opartisk i sin bedömning...

Jo visst blir det dyrare per kwh men här i Östersund kostar fjärrvärmen alltså 47 öre och med värmepump blir det väl ungefär pris/cop d.v.s. ungefär 85/3=28 öre då tar det ju 10 år att tjäna in värmepumpen tar man sen med ränte kostnaden (för det högre installationspriset på pumpen) blir det ju 20 år och håller verkligen en värmepump så länge?

jonwal skrev:
Jo visst blir det  dyrare per kwh men här i Östersund kostar fjärrvärmen alltså 47 öre och med värmepump blir det väl ungefär pris/cop d.v.s. ungefär 85/3=28 öre då tar det ju 10 år att tjäna in värmepumpen tar man sen med ränte kostnaden (för det högre installationspriset på pumpen) blir det ju 20 år och håller verkligen en värmepump så länge?
tänk på att en värmepumps effekt börjar förloras redan efter 2-3år vilket ger en dyrare värme.

jag har fjärrvärme för värmen och frånluftsvärmepump till varmvattnet. frånluftsvärmepumpen kostar ca 25000 och har nånstans 10år i livslängd

om du lägger till det förmodade priset för fjärrvärmen med bara en värmeväxlare (endast för värmen) + installationen för ventilationsrören till frånluften så tror jag att det är en ganska god affär iaf

mitt hus drar 10900kwh fjärrvärme + 6000kwh el
för 121m2 vilket är väl ganska hyggligt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.