Jag har en FTX-enhet (Östberg HERU 160 S EC) som jag behöver ansluta. Enheten har en märkeffekt på ca 2 kW och drar upp till ca 10 A.

I dagsläget finns endast ett vägguttag med 1,5 mm² kabel och 13 A säkring, som även matar lampor och ett annat uttag. Jag förstår att detta inte är tillräckligt för enheten.

Behöver min elektriker installera en dedikerad grupp med 2,5 mm² kabel och 16 A säkring direkt från centralen, enbart för FTX-enheten?

Det som kan dra så mycket ström ftx är värmebatteriet, enbart fläktarna drar på sin höjd 250w. Behöver du det inkopplat? I Skåne är det knappast nödvändigt.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det kommer ju fungera då 10A är mindre än de 13 som det är avsäkrat med.

Även om man kunde hoppat över värmen, så tycker jag att det hade varit trevligare med en dedikerad grupp från central.

När det kommer till maskiner så som fläktar och element eller värmepumpar, så är det alltid tacksamt med egen grupp.

Då slipper man som elektriker stå och vippa säkringar för att gissa sig fram.

Men det är andra tider nu så plånboken har även den sin bestämmanderätt

• Gilla
Köttmur och 1 till
  • Laddar…
Om du redan har ett uttag på rätt plats avsäkrat med 13A hade jag inte dragit en ny matning för ftx, om det inte är någon storförbrukare ansluten till det andra uttaget.

Anslut den med stickpropp så är det enkelt att göra strömlös när du servar. Sätt ett dubbeluttag om du har den på vinden, så kan du enkelt ansluta en sladdlampa eller något annat när du byter filter eller behöver byta lager i motorn…

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.