X
Undrar hur stor denna risk egentligen kan tänkas vara. Jag kan inte hitta ett enda exempel på forum när jag söker om pumpar som fryser.

Vi gräver ner en LPS2000e2 på 175 cm djup (berg begränsar) så vi har förkortat den ca 60 cm. Polarrör utgående ur pumpen och elkabeln från polarröret täcker hela utloppet på utsidan av pumpen som även isoleras med cellplast.

Invändigt tänkte jag lägga 10m (100w) frostskyddskabel under isolerlocket som lindas kring utloppsbygeln och resten läggs mot ”taket” av pumpen. Sen fyller jag upp med extra isolering ovan isolerlocket.

Med denna lösning ser jag inte hur det ska kunna frysa? Finns risk att själva pumpen i tanken fryser eller är den reella risken frysning i utloppet? Med tanke på att pumpen är centrerad i botten av tanken med stor luftspalt till höljet tänker jag att det inte ska kunna frysa med frostskyddskabelns värme oavsett om tjälen skulle nå ner till denna nivå?

Nedgrävd LPS2000e2 pump med öppen lock och synliga interna komponenter, isoleringsåtgärder nämnda för att undvika frysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.