5 228 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Frysen sa poff
Hade ett gammalt halvstort frysskåp i källaren, som inte varit igång på nåt år och jag satte i sladden.
Det började lukta bränt så jag drog ur sladden och gjorde rent den på baksidan, galler etc eftersom det var väldigt smutsigt.
I med sladden igen - Poff! En eldsslåga slog ur nåt reläaktigt på kompressorn.
Nu börjar jag tänka på att vi inne i huset har en gammal frys, halvstor och kanske 15-20 år gammal som är inbyggd och med dålig luftcirkulation runt om. Ovanpå finns ett vanligt överskåp där luften känns ganska varm.
Finns brandrisk i detta tro?? Borde man byta bara av säkerhetsskull...
Det började lukta bränt så jag drog ur sladden och gjorde rent den på baksidan, galler etc eftersom det var väldigt smutsigt.
I med sladden igen - Poff! En eldsslåga slog ur nåt reläaktigt på kompressorn.
Nu börjar jag tänka på att vi inne i huset har en gammal frys, halvstor och kanske 15-20 år gammal som är inbyggd och med dålig luftcirkulation runt om. Ovanpå finns ett vanligt överskåp där luften känns ganska varm.
Finns brandrisk i detta tro?? Borde man byta bara av säkerhetsskull...
En dag i vintras kom vi hem o kände en skarp lukt av brinnade elkabel ( i vårt nyrenoverade hus!!). Maken (som är elingenjör , - eller nåt sånt) o sonen ränner runt i souterrängplanet för att hitta "den skyldige" apparaten. 45 minuter senare har inget fel eller brand hittas. Jag ringer brandkåren, som säger till oss att slå av huvudströmmen o utrymma huset!
5 minuter senare kommer brandkåren med stor utryckning, dvs. blåljus, sirener o TRE!! brandbilar + räddningschefens personbil + 2 polisbilar, också de med blåljus o sirener, som väl tänkte spärra av o dirigera om trafik!! 8) 8)
Summa sumarum, det visade sig att det var vår gamla frysbox som brann. Ut med den o allt var bra.
Men, efter prat med brandmännen (riktigt läckra är de
:-* ;D), så får vi reda på att elbränder är de farligaste, eftersom elkablarna ligger o pyr o sedan flammar upp o övertänder hela huset på nolltid!
Nu har vi en ny frysbox.... Jag är väldigt noga med att dammsuga bakom kyl, frys, tv, tvättmaskin (ligger högt på 10-itopp-listan av maskiner som brinner upp), tv mm.
OCH, alla maskiner som närmar sig 15-års-strecket åker ut!!
5 minuter senare kommer brandkåren med stor utryckning, dvs. blåljus, sirener o TRE!! brandbilar + räddningschefens personbil + 2 polisbilar, också de med blåljus o sirener, som väl tänkte spärra av o dirigera om trafik!! 8) 8)
Summa sumarum, det visade sig att det var vår gamla frysbox som brann. Ut med den o allt var bra.
Men, efter prat med brandmännen (riktigt läckra är de
Nu har vi en ny frysbox.... Jag är väldigt noga med att dammsuga bakom kyl, frys, tv, tvättmaskin (ligger högt på 10-itopp-listan av maskiner som brinner upp), tv mm.
OCH, alla maskiner som närmar sig 15-års-strecket åker ut!!
Klicka här för att svara