Hejsan!

Precis köpt sommarhus , har ett pumphus som är nergrävt 800x900 mm så står pumpen nere på en betongplatta 850 mm nere i backen , Runt om är det nergrävda betongblock samt uppe ligger där "lock" över .

Samt är det isolerad med cellplast i utrymmet ,

Tänkte då att sätta ner en frostvakt som styrs av en termostat så när det börjar närma sig 4 grader så drar den igång frostvakten .

Men kommer 200 w att räcka för att hålla tempen på rätt sida ?

Är i malmöområdet så det blir ju inte "svinkallt" :)
 
Vi har ett pumphus som sitter ihop med huset, drygt 1 meter åt alla håll (så kanske dubbla volymen mot din) isolerat med frigolit i väggar och golv, i närheten av Göteborg. Hade 200w men det frös för 3 år sedan när det var -15 och blåsigt. (Dock klarat sig i flera år innan dess)

På din beskrivning låter det som att du har betydligt bättre förutsättningar, med mindre volym, och och en lösning som är mindre vindkänslig.

Om du kan sätta in någon form av uppkopplad tempgivare så ser du hur mycket frostvakten går och kan bedöma om den är tillräcklig innan det blir riktigt kallt.

Termostaterna i de billiga frostvakterna är fruktansvärt dåliga, så du kan överväga att köpa en lös elektronisk termostat, även om den kostar mer än själva frostvakten.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Vi har ett pumphus som sitter ihop med huset, drygt 1 meter åt alla håll (så kanske dubbla volymen mot din) isolerat med frigolit i väggar och golv, i närheten av Göteborg. Hade 200w men det frös för 3 år sedan när det var -15 och blåsigt. (Dock klarat sig i flera år innan dess)

På din beskrivning låter det som att du har betydligt bättre förutsättningar, med mindre volym, och och en lösning som är mindre vindkänslig.

Om du kan sätta in någon form av uppkopplad tempgivare så ser du hur mycket frostvakten går och kan bedöma om den är tillräcklig innan det blir riktigt kallt.

Termostaterna i de billiga frostvakterna är fruktansvärt dåliga, så du kan överväga att köpa en lös elektronisk termostat, även om den kostar mer än själva frostvakten.

Hej

Men då håller vi tummarna att det räcker med en 200w alt blir det en 400 w .
Tänker som styrning nåt av dessa alternativ

Frostguard Eco

https://www.rexel.se/swe/Produktkat...ermostater/TERMOSTAT-FROSTGUARD-ECO/p/8581701

Termostat med 2 st
https://www.willabgarden.se/produkt...t-och-frostvakt-for-vaxthus/termostat-dubbel/

Borde funka i praktiken :) Så blir det av o på när det väl behövs o blir kallare väder
 
Vi har den frostguard eco som du länkat till (Numera med 2x200W). Den har fungerat bra.
Har ju haft koll på tempen med en separat givare, stor skillnad i precision jämfört med frostvaktens inbyggda termostat.
 
Alt kan man ju göra nåt med zwave enheter som styr av o på uttaget med som plockar tempen , vet dock inte om avståndet är för långt ut . Men kan alltid testa :)
 
wildeside
Jag har en nedgrävd betongring 600x1000 och isolerad med 50 mm nätmatta och 50 mm frigolitlock och 200 w värmare styrd med Shelly puck så att man kan få notis om det blir för kałlt och man ser temperaturen i brunnen. Är man inte intresserad av att veta temp så kan man bara montera en frostvakt med termostat. Inte frusit på 7 år iallafall. Mellan Sverige
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.