6 195 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Frosta av frysen på sommaren eller vintern
ok jag ska erkänna att jag nu lite osäker men kokpunkten på vatten är ju 100 grader. Inte för jag ska få bra bit över 100 grader men när man nu kokar vatten så stannar väll den inte på exakt 100 grader eller gör den det?D Daniel 109 skrev:
Kanske ok om man ställer den på galler men ställa varm metall på plast (ex om man ställer den längst ner) kan väll inte vara bra eller??
Tillfället jag tänker på (sommaren 2018) gick väldigt fort, typ en kvart. Men det kan ha varit varmare än 28 i den lägenheten och/eller så har minnesbilden successivt förvanskats.D Daniel 109 skrev:
Arbetsinsatsen jfr med vattenslabb är dock tilltalande.
Jo det gör den. Vattnet blir inte över 100grader.C cazz skrev:ok jag ska erkänna att jag nu lite osäker men kokpunkten på vatten är ju 100 grader. Inte för jag ska få bra bit över 100 grader men när man nu kokar vatten så stannar väll den inte på exakt 100 grader eller gör den det?
Kanske ok om man ställer den på galler men ställa varm metall på plast (ex om man ställer den längst ner) kan väll inte vara bra eller??
Du vill få in värme rören, så ställ grytan på dem.
Vattnet går inte över 100° nej.C cazz skrev:ok jag ska erkänna att jag nu lite osäker men kokpunkten på vatten är ju 100 grader. Inte för jag ska få bra bit över 100 grader men när man nu kokar vatten så stannar väll den inte på exakt 100 grader eller gör den det?
Ställ grytan på ett grytunderlägg. Problem solved.
Vad bra, då har man lärt sig något nytt om kokpunkten och vatten 
Få se, kanske gör det imorgon, har redan städat ur frysen idag lite och lägger imorgon all mat i kylskåpet och sedan koka vatten i gryta och in med hela i frysen
Få se, kanske gör det imorgon, har redan städat ur frysen idag lite och lägger imorgon all mat i kylskåpet och sedan koka vatten i gryta och in med hela i frysen
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag tar en vanlig kupevärmare till en bil och ställer framför. Då tinar det ur väldigt fort.
Det var länge sen jag slutade med hårfönar och fläktar.
Som @Daniel 109 mfl. säger så är varmvatten helt oustanding.
Några grytor med hetvatten iställda/växlade en stund så är det klart sen.
Behövs inga underlägg. Har aldrig hänt mig att någon kyl eller frys tagit skada.
Som @Daniel 109 mfl. säger så är varmvatten helt oustanding.
Några grytor med hetvatten iställda/växlade en stund så är det klart sen.
Behövs inga underlägg. Har aldrig hänt mig att någon kyl eller frys tagit skada.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
@MagHam Jag har lyckats knäcka ett kylskåp… när jag frostade av frysfacket sent en kväll… och tyckte det gick för långsamt… så jag försökte hacka och bända lite med skruvmejsel… PFFFFFFFFFF så var köldmediet ute i det fria som anden ur flaskan för att aldrig mer återvända ditin.
Hon som jag hyrde i andra hand av hade tämligen lätt att hålla sig för skratt.
Försäkringsbolaget betalade ut — efter div åldersavdrag — den prinsliga summan av 211 kr. (Jag har kvar brevet från försäkringsbolaget.)
Det var kärvt.
Hon som jag hyrde i andra hand av hade tämligen lätt att hålla sig för skratt.
Försäkringsbolaget betalade ut — efter div åldersavdrag — den prinsliga summan av 211 kr. (Jag har kvar brevet från försäkringsbolaget.)
Det var kärvt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Jag håller med dig för oavsett årstid tycker jag att det knappt hinner gå någon tid alls innan sambon rapporterar att all isen är borta och han har satt på frysen igen. Sen tar det mer tid innan temperaturen där inne har blivit lägre än temperaturen på de isolerade frysvarorna.Unikt namn skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det är inget snabbt alternativ då..........kör man kuoevärmare går det ganska fort.C cazz skrev:
Vatten slabb med div bunkar med varmvatten och har jag bråttom häller jag i varmvatten i en blomspruta och sprutar på. Nackdelen är ju att det blir mer vatten som kan rinna ut på golvet. Och du jag inte än har haft en frys med vettig avrinning så behöver man ju ändå stå och vakta så inte golvet blir vattenfyllt.
Ang matvaror så gör jag som flera andra skrivit att packa tätt och isolera på sommaren och balkong/terass på vintern. Frostar av när jag märker att det behövs och jag har ork och tid för det.
Ang matvaror så gör jag som flera andra skrivit att packa tätt och isolera på sommaren och balkong/terass på vintern. Frostar av när jag märker att det behövs och jag har ork och tid för det.