Byggahus.se

Fritidshus för 1 kr - får man göra så här?

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 489 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Jag stötte just på en typ av försäljningsförfarande som jag inte har sett förut.

Vad säger ni om det här?

På hemnet står det att huset säljs för 1 kr http://www.hemnet.se/bostad/fritids...tianstads-kommun-bjorkebodavagen-74-7-5490811

I beskrivningen på Fastighetsbyråns hemsida står det också 1 kr, men att ett bud måste höja med minst 20 000 kr.

Jag antar att det bara är för att locka mycket folk till visningen de gör så här?

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ6060_1283269500

2. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 946 inlägg

stefancrs

Medlem
    "- Vi vill att samtliga deltagare i budgivningen är aktiva. Budgivare som inte lagt minst 1 st bud de senaste 60 min kommer automatiskt att strykas från budgivningen."

Herregud.

3. K
    Medlem · Malmö · 1 620 inlägg

kindvall

Medlem
    Tja, det gör ju att de som är verkligt intresserade tvingas bekänna färg och lägga bud i början. De kan alltså inte bara vänta ut budgivningen och hoppa in på slutet. Det förfarandet snabbar ju upp budgivningen.

4. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 946 inlägg

stefancrs

Medlem
    Ja. "Lite". Enda tillfället till "besiktning" som ges är visningen också. Och bostaden säljs med friskrivning från dolda fel. Verkar riskfritt.

5. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 927 inlägg

nimhed

Medlem
    Känns som att köpa från kronofogden, med skillnaden att man inte kan göra ett fynd. Säljaren säljer ju inte om han inte är nöjd med priset.

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 926 inlägg

hempularen

Moderator
    Det där med att man bara får undersöka under visningen låter inte som god mäklarsed.

7. HandySmurf
    Allvetare · Stockholms län · 822 inlägg

HandySmurf

Allvetare
    Gick för 730.000 för tre år sedan...

8. H

hempularen

Moderator
    Detta att de stänger "ingången" till budgivningen är också skumt. En mäklare är skyldig att framföra alla inkomna bud till säljaren. Så OM någon vill lägga sitt första bud när slutbudet är avgivet så måste mäklaren ta med det också.

9. H

hempularen

Moderator
    I annonsen står ju 400 000 överstruket, det tolkar jag som att de har försökt sälja för 400 000 och gett upp.

10. H

hempularen

Moderator
    Enl. Booli har det legat ute för 400 000 i 55 dagar.

11. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 155 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Jag visste inte att det gick att friskriva sig från dolda fel. Går det?

Vad händer med undersökningsplikten? Jag antar att den ändå gäller och därmed att köparen, i efterhand när eventuella fel uppdagas, inte kan hävda att hen inte fick möjlighet att undersöka (vilket hen i praktiken inte fick men godkände genom att trots det skriva köpavtal).

12. C
    Medlem · 9 980 inlägg
    Hur var det nu med det där med lockpriser? :|

13. K
    Medlem · Västerbotten · 1 260 inlägg

Krille4

Medlem
    Känns inte alls seriöst och jag förstår inte Fastighetsbyrån kan gå med på ett sådant upplägg?

/Krille

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Stockholm · 97 inlägg

Joojje

Medlem
    Ett bud är väl inte heller bindande. Eller är det?

15. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 315 inlägg

MB77

Medlem
    Sant, så länge inget är skrivit så kan man dra sig ut.

Känns som en riktig skojar mäklare...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.