Att låta utföra en väldigt noggrann överlåtelsebesiktning. Med fuktmätning i husets grund (kräver tillstånd från säljaren att provborra i golvet).

Hus från 70 talet har väldigt ofta en riskkonstruktion med grunden, man har en oisolerad betongplatta, eller möjligen dåtidens markisolering som i praktiken inte fungerar alls. Och sedan isolering på översidan av betongplattan. Problemet med det är att vattenånga avdunstar djupt ner i marken från grundvattenytan. Ångan tränger upp, och undersidan av betongplattan som är kall får ångan att kondensera, vatten sugs upp i betongen. Och på 70 talet byggdes det ofta med trämaterial i direkt kontakt med betongplattan, eller tom ingjutet i betongen. Det blir murket trä och mögel.

Detta är väldigt vanligt på hus från 70 talet.

Moderna husgrunder isoleras istället på undersian med ett lager frigolit, betongen håller rumstemperatur, ingen kondens. Och frigoliten bromsar fukt/ångtillförseln underifrån.

Och sedan gäler att förstå förutsättningarna, om vi antar att taket är i original, så kan det vara dags att byta tak, eller så fiungerar det i 10 år till. Är badrum osv. i original, så är det hög tid för en renovering. Är de renoverade i modern tid, så se till att få en nogranna kontroll, så ni inte betalar för ett "nytt" badrum, som visar sig behöva rivas ut nästa år pga. fuskbygge (vanligt). Osv.

Redigerat:
  • Gilla
En räv bakom örat och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att låta utföra en väldigt noggrann överlåtelsebesiktning. Med fuktmätning i husets grund (kräver tillstånd från säljaren att provborra i golvet).

Hus från 70 talet har väldigt ofta en riskkonstruktion med grunden, man har en oisolerad betongplatta, eller möjligen dåtidens markisolering som i praktiken inte fungerar alls. Och sedan isolering på översidan av betongplattan. Problemet med det är att vattenånga avdunstar djupt ner i marken från grundvattenytan. Ångan tränger upp, och undersidan av betongplattan som är kall får ångan att kondensera, vattentye sugs upp i betongen. Och på 70 talet byggdes det ofta med trämaterial i direkt kontakt med betongplattan, eller tom ingjutet i betongen. Det blir murket trä och mögel.

Detta är väldigt vanligt på hus från 70 talet.

Moderna husgrunder isoleras istället på undersian med ett lager frigolit, betongen håller rumstemperatur, ingen kondens. Och frigoliten bromsar fukt/ångtillförseln underifrån.

Och sedan gäler att förstå förutsättningarna, om vi antar att taket är i original, så kan det vara dags att byta tak, eller så fiungerar det i 10 år till. Är badrum osv. i original, så är det hög tid för en renovering. Är de renoverade i modern tid, så se till att få en nogranna kontroll, så ni inte betalar för ett "nytt" badrum, som visar sig behöva rivas ut nästa år pga. fuskbygge (vanligt). Osv.
Tackar, vi kommer ta reda på om det finns dokument om eventuella renoveringar och hur huset byggt.

• Gilla
HugoJ
  • Laddar…
Hempularen har gett en beskrivning av tänkbara problemområden. Det kan också vara värt att fundera över varför det sker. Friskrivning är vanligt för dödsbon där man inte vet så mycket om huset till exempel. Men det kan även vara att ägaren misstänker större problem. Fastigheter med friskrivning brukar gå för lägre pris än jämförbara objekt.

Redigerat:
  • Gilla
En räv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Hempularen har gett en beskrivning av tänkbara problemområden. Det kan också vara värt att fundera över varför det sker. Friskrivning är vanligt för dödsbon där man inte vet så mycket om huset till exempel. Men det kan även vara att ägaren misstänker större problem. Fastigheter med friskrivning brukar gå för lägre pris än jämförbara objekt.
Ja, jag vet inte varför säljaren vald att sälja med friskrivningsklausul, däremot vet jag att dem är mycket gammal.

Om det finns nyrenoverade badrum, tak m m skulle jag dra öronen åt mig men är det mesta gammalt/original och det finns hyfsad förklaring typ dödsbo, äldre säljare som värderar att det inte blir tjafs framför maximerat försäljningspris tror jag risken är rätt liten för att det är någon skillnad i praktiken. Att göra gällande på ett äldre hus där flesta tekniska livslängder passerats är typ ändå omöjligt

• Gilla
Lastbärarn och 3 till
  • Laddar…
Helt ärligt, det här måste vara det bästa sättet att köpa hus på.
Du vet vad du får och får stå för alla eventualiteter själv. Ta in en riktigt byggveteran, nån byggnadskonsult eller liknande som kan hjälpa dig att utvärdera huset. Det ska gås igenom ALLT.
Sen kan du buda på huset som vanligen ligger lägre än hus utan friskrivningsklausul.

Skillnaden mellan att köpa ett "normalt" hus och detta är att du från början vet att du får stå för allt.
I normala fall kommer det som en chock efteråt när säljaren vägrar "dolda fel" och forumet hävdar till att du har en djupgående undersökningsplikt. Än värre, om säljaren har en "dolda fel"-försäkring, då är man garanterad att det är NEJ !!!
Så den enda skillnaden här är att du tar höjd för eventualiteter och kan sova gott om nätterna.

Mitt tips är att sätta dig in i hur huset är byggt och lyssna på folk som vet vad det innebär. 70-tals hus är inte obeboeliga, bara underhålls och sköts på rätt sätt. Precis som alla andra hus från olika tidsperioder.

• Gilla
  • Haha
Daggew och 8 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T tkvn09 skrev:
Hej!
Vi är intresserade av ett hus som byggdes på slutet av 70-talet. Säljaren säljer med friskrivningsklausul. Vad ska vi tänker på om vi skulle köpa det?

Det du ska tänka på är att det egentligen inte spelar någon roll. Finns många om och men. En sak är att se till att ha en hög buffert om det är så att tak behöver bytas eller liknande. Men det kan behöva bytas ändå även det inte fanns friskrivning. Speciellt 70-talshus som har vissa fördelar och vissa nackdelar.

Det kan finnas många anledningar till friskrivningsklausuler. Jag vet allt från folk som skilt sig och ALDRIG NÅGONSIN vill höra om huset igen. Samma sak en som flyttade till Spanien och inte heller ville höra om smågrejer. I båda de fallen så var det inga kända fel på huset, de ville bara ha det så problemfritt som möjligt framåt. Eller dödsbon för den delen, de brukar också vilja ha liknande för att slippa öppna upp dödsbona igen för minsta lilla.

Det är ju inte så att motsvarigheten till "friskrivningsklausul" är "tidigare ägare betalar allt vi hittar" som vissa tror.

• Gilla
Hobbyjuristen och 4 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Att inte i princip alla säljer med friskrivningsklausul är för mig ofattbart och om jag någon dag ska sälja kommer jag garanterat ha det. För vem vill gå i 10 år med det hängande över sig att man kanske kommer bli skyldig att ersätta något kostsamt som man inte hade en aning om?

Jag såg hur ett krav om ersättning för ett dolt fel ett par år efter försäljning påverkade grannen som under en lång tid var superstressad över det och då blev det inte ens mer än det första kravet. Efter det har han sagt samma sak att nästa försäljning blir med klausulen för det är inte värt att inte ta med den

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag erbjöd en friskrivningsklausul i min förhandling om priset, med fördelen för säljaren att hon kan glömma huset efter tillträdet och för mig var det också skönt för jag behövde inte fundera på "dolt fel" utan visste att jag får fixa allt själv, i gengäld lyckades jag att förhandla ned priset en del.
Jag hittade en del "dolda" fel men alla av sorten "det hade man ju kunnat misstänka i ett nedgånget hus som detta.

Så jag tycker - besiktiga ordentligt så du vet vad du ger dig in på och se till att huset kostar minst några hundratusen mindre än motsvarande hus utan klausul och så ser du bara fördelarna med det.

Redigerat:
  • Gilla
Lastbärarn och 6 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Jag erbjöd en friskrivningsklausul i min förhandling om priset, med fördelen för säljaren att hon kan glömma huset efter tillträdet och för mig var det också skönt för jag behövde inte fundera på "dolt fel" utan visste att jag får fixa allt själv, i gengäld lyckades jag att förhandla ned priset en del.
Jag hittade en del "dolda" fel men alla av sorten "det hade man ju kunnat misstänka i ett nedgånget hus som detta.

Så jag tycker - besiktiga ordentligt så du vet vad du ger dig in på och se till att huset kostar minst några hundratusen mindre än motsvarande hus utan klausul och så ser du bara fördelarna med det.
Tackar så mycket för tipset. Huset som jag är intresserad av har ett väldigt högt utgångpris.

• Gilla
nb.
  • Laddar…
T tkvn09 skrev:
Hej!
Vi är intresserade av ett hus som byggdes på slutet av 70-talet. Säljaren säljer med friskrivningsklausul. Vad ska vi tänker på om vi skulle köpa det?

Tänk på att kontrollera huset noggrant.. om ni oroar er för något speciellt område elen, taket, avloppet eller liknande) .. se till att undersöka det extra noga.. ta dit en kunnig på området och låt dem titta just på det och bedöma!

Dvs inte bara anlita en ”vanlig besiktningsman” och tro att denne kan allt.. när det kommer till 70-talshus är de flesta eg ”ok”.. men de har ändå en tendens att bara säga ”fördjupad undersökning krävs”.. (vilket inte känns hjälpsamt när man bet massa för en besiktning)

Generellt tips:

Budgetera för alla dyra grejer från början.. och lägg ribban lågt (så att säga). Känns hårdare att bli överraskad av stora utgifter (som alltid kommer när man som minst behöver ) dem - än motsatsen (dvs att inget händer och allt flyter på bra utan problem i flera år ...)

Har köpt hus med friskrivningsklausul, dödsbon.. (och två av dem var 70-talshus med källare..)

😊👍

• Gilla
tkvn09 och 1 till
  • Laddar…
Enda skillnaden med en friskrivningsklausul är väl att du inte kan försöka stämma säljaren för att få ut ersättning för dolda fel. Det skulle jag personligen aldrig göra i alla fall, framförallt inte om säljaren var gammal.

• Gilla
tkvn09 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.