Vi tänker skaffa en inomhusdel för kylluft att koppla in på vår bergvärmeslinga. Hur effektiva är dessa jämfört med de portabla ac-kylare som finns att köpa? Sovrummet är ca 15m2.
Förstår att fördelen med en inomhusdel kopplad till bergvärmeslingan är att den är betydligt tystare under drift.

Portabla AC-kylar är inte effektiva eftersom de suger in ny luft utifrån samtidigt som de blåser ut den heta luften. Och de låter ganska mycket. Fast installerad luftluftvärmepump är mycket effektivare och har kompressorn på utsidan. Bergvärme med frikyla kan ge ca 20-40 W kyla/svalka per meter aktivt borrdjup. Billigt i drift men inte lika kraftig kyla som aktiv kyla kan ge beroende på dimensioneringen.

Vi har 220m djupt borrhål. Om vi köper en portabel ac så tänkte jag isf skicka ut varmluften via en ventil genom ytterväggen. Tror du frikyla ger samma kyleffekt som en portabel ac?

J Josth skrev:
Portabla AC-kylar är inte effektiva eftersom de suger in ny luft utifrån samtidigt som de blåser ut den heta luften.
Det där stämmer inte, portabel AC tar ju luften från rummet den står i, varma luften blåser den ut så som du säger.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
C
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det där stämmer inte, portabel AC tar ju luften från rummet den står i
Och varifrån kommer luften i rummet? ;)

• Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
D draje skrev:
Vi har 220m djupt borrhål. Om vi köper en portabel ac så tänkte jag isf skicka ut varmluften via en ventil genom ytterväggen. Tror du frikyla ger samma kyleffekt som en portabel ac?
Då har ni ett rejält djupt borrhål som kan ge mycket frikyla som säkert är klart bättre än en portabel AC kylare.

• Gilla
Daniel Dawd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och varifrån kommer luften i rummet? ;)
Det blir vacuum vet du väl. ;)

• Haha
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
KnäppGökar. :p Nu får ni bränna energi på att svara på min fråga istället för att hänga upp er på Petitesser. :rofl:

C
D draje skrev:
KnäppGökar. :p Nu får ni bränna energi på att svara på min fråga istället för att hänga upp er på Petitesser. :rofl:
Kontentan är väl att de två alternativen är extremerna i respektive ände av skalan. Så utan att ge mig på att kvantifera den så är skillnaden i effektivitet ungefär så stor som den kan bli.
Men sen har du en installationskostnad att ta hänsyn till så klart.

Menar du att frikyla med borrdjup 220m ger sämre kyleffekt än en luftvärmepump? Annars får du förklara för mig på ett annat sätt än det du skrev.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
C
D draje skrev:
Menar du att frikyla med borrdjup 220m ger sämre kyleffekt än en luftvärmepump? Annars får du förklara för mig på ett annat sätt än det du skrev.
Jag menar att det är svårt att hitta något med bättre effektivitet än frikyla, och svårt att hitta något med sämre effektivitet än en portabel AC. Så klart.

• Gilla
draje och 2 till
  • Laddar…
Förlåt, jag menade frikyla kontra portabel AC. Jo, det känns som om frikyla är det alternativ som blir bäst för oss. En nackdel dock är att inomhusdelen kan komma att monteras på yttervägg med placering i "huvudände" av vart sängen står i vårt sovrum.
Men det är kanske inte någon större fara. Man behöver ju inte köra fläkten så våldsamt hårt. Ja, installationskostnaden kommer ju till men tänkte isf göra vissa moment själv exempelvis håltagning för rör samt montering av inomhusdel.
Tack för svar :D(y)

Nu kör vi frikyla från det borrade hålet. Fungerar perfekt, kyler bra och på inomhusdelen kan man styra utblåset så att luftströmmen blir behaglig. Vi är mycket nöjda.

• Gilla
Skillver och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.