7 657 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Frikyla ur bergvärme, effektivt?
Vi tänker skaffa en inomhusdel för kylluft att koppla in på vår bergvärmeslinga. Hur effektiva är dessa jämfört med de portabla ac-kylare som finns att köpa? Sovrummet är ca 15m2.
Förstår att fördelen med en inomhusdel kopplad till bergvärmeslingan är att den är betydligt tystare under drift.
Förstår att fördelen med en inomhusdel kopplad till bergvärmeslingan är att den är betydligt tystare under drift.
Portabla AC-kylar är inte effektiva eftersom de suger in ny luft utifrån samtidigt som de blåser ut den heta luften. Och de låter ganska mycket. Fast installerad luftluftvärmepump är mycket effektivare och har kompressorn på utsidan. Bergvärme med frikyla kan ge ca 20-40 W kyla/svalka per meter aktivt borrdjup. Billigt i drift men inte lika kraftig kyla som aktiv kyla kan ge beroende på dimensioneringen.
Då har ni ett rejält djupt borrhål som kan ge mycket frikyla som säkert är klart bättre än en portabel AC kylare.D draje skrev:
Kontentan är väl att de två alternativen är extremerna i respektive ände av skalan. Så utan att ge mig på att kvantifera den så är skillnaden i effektivitet ungefär så stor som den kan bli.D draje skrev:
Men sen har du en installationskostnad att ta hänsyn till så klart.
Jag menar att det är svårt att hitta något med bättre effektivitet än frikyla, och svårt att hitta något med sämre effektivitet än en portabel AC. Så klart.D draje skrev:
Förlåt, jag menade frikyla kontra portabel AC. Jo, det känns som om frikyla är det alternativ som blir bäst för oss. En nackdel dock är att inomhusdelen kan komma att monteras på yttervägg med placering i "huvudände" av vart sängen står i vårt sovrum.
Men det är kanske inte någon större fara. Man behöver ju inte köra fläkten så våldsamt hårt. Ja, installationskostnaden kommer ju till men tänkte isf göra vissa moment själv exempelvis håltagning för rör samt montering av inomhusdel.
Tack för svar

Men det är kanske inte någon större fara. Man behöver ju inte köra fläkten så våldsamt hårt. Ja, installationskostnaden kommer ju till men tänkte isf göra vissa moment själv exempelvis håltagning för rör samt montering av inomhusdel.
Tack för svar
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur hittar jag borrhål för bergvärmepump
Värmepumpar -
Hur åtgärda kortslutning NIBE F1245bergvärmepump
Värmepumpar -
Flyttat till hus med bergvärme, hur funkar det?
Värmepumpar -
Hur många starter klarar en bergvärmepump nibe 1245?
Värmepumpar -
Hur lösa bergvärme, frikyla, FX/FTX ventilation och elprisstyrning?
Värmepumpar