Jag är sugen på ett larm samt på hemstyrning men vet inte riktigt vad jag ska välja. Helst skulle jag vilja hitta en produkt som kan göra båda i ett men har börjat förstå att det kanske inte är möjligt. Men så nära det går i alla fall...
Jag har sneglat på Powerseries Neo, Riscos Agillity 3 samt hemstyrningssystemen Nexa Bridge och Vera Egde. Z-wave styrningen känner jag är intressant då jag känner att z-wave mer och mer börjar visa potential medans traditionella larm börjar kännas mer och mer som gårdagens teknik och dessutom är så dyra....
Då jag vill kunna installera och sköta mitt system själv känner jag en viss tvekan till Aggility 3 då deras kameror med möjlighet till onlinestreaming dels är en dyr tilläggsprodukt som ej ingår i ens de mest utbyggda startpaketen samt då de enligt de själva helst kräver avgiftsbelagd installationshjälp från deras support. (onödigt dyrt med andra ord...)

Ja vill ha..
Siren utomhus.
Siren inomhus (som helst ska låta förjävligt högt dvs mer än 105 db).
1 trådlös knappsats eller möjlighet till nyckeltaggar eller liknande för av- och pålarmning.
Möjlighet till att kunna bygga ut ett ordentligt skalskydd med diverse krossdetektorer, magnetkontaker m.m i ett stort hus med många fönster och dörrar dvs minst inkopplingsmöjlighet av 32 enheter men helst flera.
Möjlighet till att koppla ihop med andra smarta säkerhetsprodukter i mitt hem som t.ex vattenfelsbrytaren.
Rökdetektoter och brandvarnare.
GSM (sms eller samtal larm)
HD kameror både inne och ute med IR/mörkerseende som jag kan se bilder från live i app eller telefon.
Distansstyrning av larmet och olika saker i hemmet som lampor inne samt utomhusbelysning.
App till Android och Apple
868 MHz eller annan teknik för tvåvägskommunikation.

Jag vill INTE ha..
Uppkoppling till larmcentral
Utryckning av väktartjänst
Att larmet ska kräva betaltjänster/abonnemang. Appar och molntjänster m.m ska vara gratis och utan begränsningar!

Kort sagt; Det ska gå att ha full kontroll över så mycket som möjligt i hemmet och möjlighet till verifikation av hemmets status på distans men utan att några som helst abonnemang eller andra betaltjänster krävs.

Så vad rekomederar ni för produkt eller mix av olika produkter?

D
Det finns flera sådana här trådar sedan tidigare, men skriver något så du inte blir utan svar.
Jag tror kontentan är att det finns en anledning till att inget system som erbjuder alla dessa funktioner och det är att det är ohållbart att supporta. Det blir även en kompromiss oftast där t.ex. kameraövervakningsdelen i larm är kass jämfört med vad fristående tillverkare kan erbjuda, men då utan integrering.

Du får avgöra om det är säkerhet eller hemautomation som ska stå i fokus. Du kan naturligtvis använda hemautomation som larm, men det uppfyller inga som helst krav som normalt ställs på ett larm.
Du skriver inget om volymskydd vilket du bör ha.

Är de säkerhet du är ut efter så köper du ett bra larm som du sedan integrerar mot hemautomationssystem och kameraövervakning. SPC är nog de enda som utvecklat en egen z-wave enhet (om den börjat säljas ännu?) och kan integrera feed från IP-kamera.
Andra vettiga larm går att integreras mot control4, fibaro, knx etc för styrning av hemautomation.

Tack för svar.

Jo då, volymskydd ska jag ha. Glömde bara bort det. Hemlarm som kan kopplas mot en z-waveenhet verkar nog vara det bästa.

Jo jag har spanat runt lite där i de andra trådarna och fått fram lite mer. Siemens SPC funkar nog men verkar lite krångligt att installera och sköta... Agility skulle nog funka det med och verkar vara ett bra "mellanalternativ". WeBeHome vekar vara precis var jag söker bortsett från en sak; De tar en avgift på 99 kr per månad för att jag ska kunna sköta alla saker, som jag då ju redan själv köpt för dyra pengar, vilket jag aldrig kommer gå med på! Hade det inte varit för den avgiften så hade jag inte tvekat där...

Vilka är de "andra vettiga larm" du tänker på? Jag hittade bara trådar som förutom de redan nämnda rekomenderade DSC (Neo eller Maxsys gissar jag) vilka jag inte riktigt tolkade som att de kunde kopplas upp mot hemstyrning även om det verkade vara kompetenta larm i övrigt...

Dessutom verkar ju WeBeHome sakna två viktiga sak; Möjlighet till att larma mig via sms eller uppringning som alternativ samt förstörelsekskydd av utrustningen Så, WeBeHome förefaller vid en närmare granskning vara just ett sådant där osäkert mellanting. Ett halvsäkert larm men med full möjlighet till hemstyrning. Då faller de nog bort av ytterligare en anledning då..!

RilleRock
Siemens SPC funkar nog men verkar lite krångligt att installera och sköta...
Hur enkelt som helst och finns folk på forumet som kan hjälpa till vid frågor om det skulle falla på en SPC.
Gränsnittet är ju klockrent och inte speciellt svårt om man har basic datorkunskap.

D
kmartinb skrev:
Vilka är de "andra vettiga larm" du tänker på? Jag hittade bara trådar som förutom de redan nämnda rekomenderade DSC (Neo eller Maxsys gissar jag) vilka jag inte riktigt tolkade som att de kunde kopplas upp mot hemstyrning även om det verkade vara kompetenta larm i övrigt...
De jag känner till som går att integrera är SPC, Ksenia och Paradox, sen har du Jablatron, DSC, Risco men jag vet inte tillräckligt mycket om dem gällande det.

• Gilla
kmartinb
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Hur enkelt som helst och finns folk på forumet som kan hjälpa till vid frågor om det skulle falla på en SPC.
Gränsnittet är ju klockrent och inte speciellt svårt om man har basic datorkunskap.
Det låter ju bra bägge delarna. 🙂 Jag trodde man var tvungen att själv sätta ihop larmkompoketerna i styrenheten också. Alla bilder jag hittat på larmet hos olika återförsäljare visar bilder på kretskort...

Tack! 🙂 KSenia verkade ju inte så dumt heller... 🙂

RilleRock
  • Gilla
varmstro och 2 till
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Lite mer informationen om SPC Smartbox som Göran här på forumet utvecklat tillsammans med Vanderbilt.

[länk]
Och den där smartboxen kan man alltså integrera med t.ex Siemens larm som tipsad om här i tråden? Nice i så fall!😀

Var får man tag i en Lundixsmartbox då? En googling gav mig tyvärr inget svar.. 😕

RilleRock
kmartinb skrev:
Och den där smartboxen kan man alltså integrera med t.ex Siemens larm som tipsad om här i tråden? Nice i så fall!😀

Var får man tag i en Lundixsmartbox då? En googling gav mig tyvärr inget svar.. 😕
Den är i förstahand framtagen för just SPC av Göran på Lundix IT då han själv kör SPC :cool:
Men kan även integreras med annat.
Vanderbilt håller på att hårdtesta den och beräknad att finnas till försäljning tidigast Q2.
Så får vänta lite till men de är de helt klart värt.

Ser fram emot att testa den! :thumbup:

@Rillerock: du har ju koll, vilket är det bästa hybridlarmet?Trådat/trådlöst Dvs Är det vettigt/enkelt att köpa färdigt pkt och sen plocka på eftersom? Har redan en del trådade sesnsorer från ett gammalt larm hemma.

PS. Förlåt att jag hi jackade tråden @kmartinb ds.

RilleRock
Mattias_Jo1 skrev:
@Rillerock: du har ju koll, vilket är det bästa hybridlarmet?Trådat/trådlöst Dvs Är det vettigt/enkelt att köpa färdigt pkt och sen plocka på eftersom? Har redan en del trådade sesnsorer från ett gammalt larm hemma.

PS. Förlåt att jag hi jackade tråden @kmartinb ds.
Är trådlöst det primära hade jag valt NEO eller Kesenia men sistnämda kan nog vara svårt att få tag i som privatperson.
Annars är SPC outstanding och har även det mest basic man behöver inom trådlöst (IR, MK, Rök).
Dock inte map och siren men det vill man inte ha trådlöst.

Man får oftast mest för pengarna med paketen, speciellt SPCready2go så det hade jag utgått ifrån och behållt de befintliga trådade detektorerna du har.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D
Ksenia går att beställa via italienska ebay och manual finns som video https://www.youtube.com/user/KSeniaSecurityInnova/videos
däremot uppdateringar vet jag inte...
i manualen står det så här
FIRMWARE UPDATE
The 'Firmware Upgrade' button opens the window from which you can upgrade the firmware of
the connected devices or KS-BUS peripherals (which can be put up to date without the need of
changing the system wirings or configuration). First you have to select whether you want to update a
device connected to the PC and listed in the 'Serial ports and devices connected' list, or if you want
to prepare your file to be saved on a USB flash drive in order to connect it to the device you want
to update. By pressing the next button you can select the device you want to update, where is also
shown the latest firmware revision available. Performing updates to basis the PC will also be updated
with the latest firmware released for each device in the list. The firmware update requires a few seconds
to from a few minutes depending on the currently selected device
Sen finns ju den här sidan http://www.ksenia.cz/

paradox kan du köra som trådlöst också med magellan eller evohd+rtx3

Redigerat:
DMOL: Har kollat en del på Ksenia men som sagt inte lätt att få tag på. Paradox verkar intressant med ganska saftig prislapp oxå.

Rillerock: funderat att börja med detta ready2go pkt. Sedan bygga på eftersom. Har trådat för 2st magnet, en PIR, en inom och en utomhus siren redan. Kan vara en bra början iaf. Vill köpa till för att kunna köra taggar.

Kameror kommet jag köpa från domar.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.