Om jag hade köpt allt virke på Byggmax hade det kostat 9.000 kr.
På det lilla sågverket - i NV Skåne - betalade jag 4.000 kr.

Jag håller med ang. "papperskvaliteten" i de prefabricerade bodarna. Jag ville ha en rejäl bod och det ska jag nu få...
Bygget är dock uppskjutet... Vädergudarna var inte på vår sida :(

spännvidden är 2985mm

Måtten på "min" modell är 3060x3332.

Beräknad på snözon 1.

Vi kommer att gjuta 8 stycken plintar att ställa boden på.

Jag fick ett PM angående materialåtgången. Jag lägger ut den här till allmän beskådan:

25 meter Råplan 45x145 - till bärlina och bjälklag

20 meter Råplan 45x195 - överarm och hanbjälke

16 meter Råplan 45x45 - Stödläkt och gavelläkt

81 meter Råplan 45x70 Regelstomme

296 meter Råspont 22x95 - golv och tak

192 meter Klyvyta 21x145 - panel

158 meter Lockläkt 20x45 - locklist

8 meter Trekantsregel 50 mm

8 meter Vitgr. klyvyta 21x145 Vindskivor

22 meter Klyvyta 21x120 - Hängbräda + foder

8 meter Klyvyta 21x95 - vattbräda
===================

250 st Dyckert 75x2,8 mm vfz

500 st Trådspik 60x2,3mm vfz

1000 st Trådspik 100x3,4mm vfz

150 st Trådspik 125x4,0 vfz

1000 st Pappspik 25x2,5

200 st Ankarspik 50x4,0

m.m. m.m.

Mitt bygge är fortfarande inte påbörjat. Jag och maken tog semester en vecka under hösten för att bygga boden... Vi hade dock så många andra trädgårdsprojekt att slutföra först... När vi sedan skulle börja bygga boden ösregnade det i flera dagar...

Boden ligger därför fortfarande lavad i virkeshögar på tomten...

Är det någon annan som har byggt en liknande bod? Som har några bilder att visa?

Bilden: Här ligger min bod - staplad - samt här ska den stå ;)

• 6593-bakgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6361-boden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag bygger för fullt och min prislapp ligger på 30.000 kr men då har jag inte snålat och IcoPal topsafe på taket var inte billigt...
Jag har ändå köppt det jag kunnat på ByggMax... det blir dyrare än man tror... men bra blir det!

Vi behöver också bygga en bod, en vedbod. Vilket litet sågverk handlade du på, Spiderman?

/EB

DanielF skrev:
Jag bygger för fullt och min prislapp ligger på 30.000 kr men då har jag inte snålat och IcoPal topsafe på taket var inte billigt...
Jag har ändå köppt det jag kunnat på ByggMax... det blir dyrare än man tror... men bra blir det!
Det var dyrt! Hur stort bygger du då?

Har du några bilder på härligheten?

EB skrev:
Vi behöver också bygga en bod, en vedbod. Vilket litet sågverk handlade du på, Spiderman?

/EB
Ett litet sågverk i Skåne. Bor du i närheten eller?

Spiderman:
Ja, jag bor också i Skåne numera, norra delen, och känner tyvärr inte till sågverken här.

/EB

"Mitt" sågverk ligger i Örkelljunga. Är du intresserad eller är det för långt att köra för dig?

Spiderman:
Mycket intressant med Örkelljunga, inte alls långt.

/EB

Jag har byggt en enkelbod varmisolerad med el, belysning, trägolv, gipsväggar etc enligt konstens alla regler. Kostade >35 000:-

Köpte det mesta på byggmax, fick en del gratis.

Kostar mycket mer än man tror.

Om ni ska bygga en enkelbod har jag några tips

Höj väggarna 10-20cm. Original blir det bara 165cm i takhöjd på kortsidorna. Jag skulle också om jag fick göra om min bod ändra takvinkeln, tycker taket var onödigt brant, med ett flackare tak blir det mer luft invändigt.

Takråsponten
Vid dörren så skjuter råsponten bara ut 17cm, om ni ska bygga luftspalt blir det inte mycket tak över dörren. Höj till minst 25cm. Även om ni inte ska bygga luftspalt så är det bättre med lite mer tak över dörren, proportionen ser konstig ut som ritningen är original.

Jag murade upp en 15 kvm bod med överblivet bygg och rivningsmaterial; gråsten, tegel och leca. Gamla överblivna pannor och stockar som jag byggde takstolar av. Det är inte målat, kommer kalka det och då hamnar jag på en kostnad av 15000kr för hela bygget, då är det mesta bruk, trä till taket, papp och plåten som kostade mej då jag inte hade detta. Kolla vad Ni har hemma eller vad grannen har...

mvh plexi

Jag har nästan gjort min frigge färdig nu, saknas vindskivor dörrfoder och locklister. 10 kvm enkelbod utan fönster, bra underlagspapp i väntan på taktegel (nästa sommar), golvisolerad och med luftspalt mellan panel och vindskyddsduk så den är förberedd för helisolering. Notan såhär långt ca 18500 kr. Materielen är inhandlad mestadels på K-RAUTA men en del också på Bauhaus och CoopBygg.

Håller med Frågvis om takråsponten, ser lite lite ut med luftspalt. Det där med taket stämmer vad gäller utrymmet inne men det ger dock en mer sockerlådskänsla om taket flackas ut.

Frågvis skrev:
Om ni ska bygga en enkelbod har jag några tips

Höj väggarna 10-20cm. Original blir det bara 165cm i takhöjd på kortsidorna. Jag skulle också om jag fick göra om min bod ändra takvinkeln, tycker taket var onödigt brant, med ett flackare tak blir det mer luft invändigt.

Takråsponten
Vid dörren så skjuter råsponten bara ut 17cm, om ni ska bygga luftspalt blir det inte mycket tak över dörren. Höj till minst 25cm. Även om ni inte ska bygga luftspalt så är det bättre med lite mer tak över dörren, proportionen ser konstig ut som ritningen är original.
TACK för tipsen! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.