Med fräsen jag köpt så ingick det ett set med stål, samt kutter förstås. Men vad ska man med dem till? En del är ju självklart förstås, som första paret F16 o F17, not o spont. Men resten? Jag menar, det är klart man kan få nytta av dem i olika situationer, men varför ingår inte en variant för ex fönster eller spegeldörrar, borde inte det vara vanligt?

Ni som är vana maskinsnickare, vilka stål använder ni ofta till vad?

...och en följdfråga, någon som kan peka mig mot några stål för just (allmoge)fönster och spegeldörrar/luckor?

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fjodd
  • Laddar…
f97 är för kontraprofilfräsning av dörrar/luckor/fönster
f100 är för fräsning av själva spegeln i dörrar och luckor.

f77 limfogar, f191 riktning alt mindre fals. f22 förstås profil.
Fönstersetet säljs separat.

/Kent

Är förresten jäkligt dumt att t ex frisfräsen f100 är slipad för att ta ovanifrån, det är det sista man vill med manuell matning.

/Kent

Tycker att du fick ett ganska bra set! Jag fick en låda av "min" försäljare, där jag efter tre år bara använt ett av tolv stålpar...

bigsnucke skrev:
Tycker att du fick ett ganska bra set! Jag fick en låda av "min" försäljare, där jag efter tre år bara använt ett av tolv stålpar...
Ja, det där setet är betydligt användbarare än det set jag fick tag på.

Jaha, så det är alltså en bra påse gott och blandat om man jämför, jag undrar hur era stålset ser ut... :P

mattiasp skrev:
f97 är för kontraprofilfräsning av dörrar/luckor/fönster
Då hade jag lurat ut det rätt då, men fula fönster blir det isåfall. Aldrig sett en båge med svanhalsen åt det hållet men för luckor kan det bli användbart!

snickarboden skrev:
f77 limfogar, f191 riktning alt mindre fals. f22 förstås profil.
Fönstersetet säljs separat.
f77 Limfog, vetikatten om jag kommer använda, inte heller profilen f22.

Separata fönsterset säger du. Hm jag har sett dom men de är lite dyra. Kanske enbart ett par fönsterstål där man sedan tappar på egen hand. Synd att kontraprofilen inte är en hel kontraprofil, då skulle man kunna använda dominon för att fuska ihop det hela.

Kent, nu kanske jag är lite trög men är det inte bara vända på kuttern så arbetstycket hamnar ovanför? Den kommer iofs nog inte användas i alla fall, tycker det är fult med snabbt avsmalnande fris på speglarna. Har du tips på hur man får till bredare friser?

Redigerat:
Kanske får ta ett foto på stålen som följde med min vertikal.

Har du säkerhetsstål till kuttern oxo eller är den bara MEC-klassad?

Antar att det är MAN, säkerhetsstål ingår. Ta gärna en bild på dina stål!

Ska försöka göra det ikväll. Har dock endast en MEC-klassad TB90-kutter. Har än så länge kört försiktigt med alla skydd och featherboards på plats, fingrar och kropp långt borta från allt som kan gå snett vid eventuell kickback.

Dr_Jerkyll>Man kan vända kuttern men då måste man fräsa från andra sidan med motsatt rotationsriktning.
Jag brukar köra friser på högkant på bordsågen, enklare och snabbare

/Kent

Lite OT men menar du bara gör en grund men djup fals på högkant eller kör du en fasning med klyvanhållet lätt lutat?

Kent, rotationsriktningen går att ställa. Jag har också kört frisar med bordssågen, problemet tycker jag blir att "spont"-delen på frisen blir konisk och därmed inte riktigt tät mot noten på ramen. Spec om man inte använder plattmtrl utan virke som sväller och krymper. Om man nu inte bara gör en fals som phl säger förstås, men det är ju fult. ;)

Fast du kan ju faktiskt fasa och sedan göra en pyttefals som går in i noten/spåret i ramen. Tyvärr är ju risken att övergången mellan fas och fals syns, framför allt då man vill ha lite marginal för trärörelser.

phl skrev:
Tyvärr är ju risken att övergången mellan fas och fals syns, framför allt då man vill ha lite marginal för trärörelser.
Precis. Man skulle kanske kunna fasa, sedan fräsa en mjuk övergång längre ut på frisen så övergången inte syns. Ett alt iaf.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.