Jag skulle fräsa ut en 32 cm stor cirkel ur en bit 13(?) mm formplywood. Jag kör med OF1010 och cirkelanslag. Började med att ta någon mm djupt-inga problem. Sedan tog jag till lite mer på djupet och efter en liten bit small stålet av. OK tänkte jag 3mm stål kanske är känsliga. Stoppade i ett 4 mm stål istället - nu hann jag bara någon cm så small det också.

Nu till frågan: Är det stålen i COs stora sats som är så dåliga eller är det jag som är våldsam eller på annatt sätt fel på det? Jag tyckte jag tog det ganska lugnt och tanken var att ta det i tre omgångar så djupet var väl en 4-5mm. Är det lönt att gå och köpa ett Cobolt stål istället eller skall jag jobba med tekniken först ;-)

Det känns som om formplyfa är ganska hårt, det kanske är en del av problemet.

Det är ju inget jätteproblem just i detta fallet. Jag kan lika gärna köra på med ett 20mm stål. Men jag vill gärna få kläm på det tills någongång när jag måste använda tunna stål.

Det kan nog vara en kombination...troligt är väl att billiga stål tåler mindre än dyra - och framförallt blir de slöa snabbare vilket i sin tur kräver mer tryck, vilket lättare leder till brott.

Grundproblemet är dock att du tar djupt. Du kan mata snabbare - dvs mindre risk för att bränna, och få finare snittyta med mindre djup. Ofta går det nästan lika fort att ta något i 2-3 omgångar som att ta det i 1 omgång - matningshastigheten blir ju mycket högre. Mitt smalaste stål är 4mm, med det brukar jag ta ca 2mm i djup max. Dock använder jag alltid så stort stål som möjligt (eller i alla fall 12mm eller så). Se varför i inlägg 3 i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verkty...delse-foer-diameter-pa-ett-kantfraesstal.html

Riktigt smala notfräsar ser jag endast som ett alternativ när inget annat passar...

Håller med Daniel, du är nog lite väl våldsam med tanke på hur tunna stål du använder ;) Minska fräsdjupet och matningshastigheten så går det bättre. Men kan du välja ett större stål är det förstås det bästa.

Om det är själva cirkeln (inte hålet alltså) som skall få en fin kant är det nog enklare/snabbare att såga ut den med sticksåg först så att den blir några mm större än den slutliga storleken. Sen plockar du fram fräsen och cirkelanhållet och trimmar kanten med ett lite rejälare stål.

bygga_bo skrev:
Håller med Daniel, du är nog lite väl våldsam med tanke på hur tunna stål du använder ;) Minska fräsdjupet och matningshastigheten så går det bättre. Men kan du välja ett större stål är det förstås det bästa.

Om det är själva cirkeln (inte hålet alltså) som skall få en fin kant är det nog enklare/snabbare att såga ut den med sticksåg först så att den blir några mm större än den slutliga storleken. Sen plockar du fram fräsen och cirkelanhållet och trimmar kanten med ett lite rejälare stål.
Kört både Cobolts 4 mm och Harald Nyborgs stora sats (samma som CO men ett steg större), även där 4 mm. Cobolt stål håller bättre, så en del av svaret är att du kanske hade haft kvar stålet om det var Cobolt (mina smala från satsen är borta, men jag har ännu inte smält ett Cobolt). Ett skäl till detta är att skäret är så dåligt i kina satsen att de vibrerar om materialet är hårt eller ojämnt, vibrationer i 3 eller 4 mm stål knäcker dem snabbt. Du får lära dig att lyssna på hur plågat stålet är.

Det sagt, så är 4 mm ett mycket tunt stål. Som enkel riktlinje, mata inte mer än en tredjedel av stålet per omgång, det vill säga 1 eller 2 mm djup är gränsen för ett 4 mm stål. När jag fräser cirklar använder jag oftast 12 mm, som inte tar för mycket material, men som tål en hel del.

--- Mats ---

Jag skulle aldrig ta så mycket material åt gången med så tunna stål, Cobolt eller ej. För övrigt hade jag nog aldrig kört med mindre stål än 6mm som är min "standardstorlek".

Jag tackar för tipsen. Jag får erkänna att jag aldrig relaterat skärdjup mot diametern. Jag trodde detta huvudsakligen hade med materialet att göra. I detta fallet är som sagt varken storlek, precision eller finish någon betydelse. Jag valde fräsen framför sticksågen eftersom det verkade enklare. Tanken med att välja tunna stål var att de fanns sedan tänkte jag att ett tunnare stål skulle skära lättare och även djupare pga mindre material att avverka. Så fel man kan ha!

Jo det är själva cirkeln jag skall ha jag får väl peta i ett grövre stål när jag kommer hem på söndag.

Och jag tackar dig jac, det är ingen självklarhet att veta, jag visste inte, men nu vet jag tack vare dig.

Min erfarenhet av tunna stål är att eftersom diametern är liten så är även skären väldigt små. Detta ger litet utrymme för spån i "skoveln" som bildas vid skäret. Resultatet är dålig bortforslig av spån, det går trögt och stålet blir varmt. Ett grövre stål upplever jag som bättre på att forsla bort spånet. Går man upp till ännu större stål blir det givetvis andra aspekter som spelar in.

Borde inte dom spiralformade fräsarna funka fint till denna typen av fräsning. Dom brukar kallas spiral- downcut och upcut bit på engelska. Dom transporterat bort spån på ett bättre sätt. Man ser dom dock inte så ofta. Någon som använder såna?

En notfräs med spiralformade uppåtgående skär borde vara kanon ja. Tanken var att nämna dem i mitt förra inlägg men det lyckades jag missa.

Att fräsa spår med så små fräsar är aldrig roligt. Spånet packas, frässtålet bränner, och vill gå av. Med ett större stål typ 12mm och uppåt kan man ta ordentligt djupt utan att råka i problem.

Måste man ändå fräsa sånt är det väldigt viktigt med ett effektivt utsug, men inte ens det hjälper ju alltid.

Det är rent vansinne att försöka med en träs med så liten diameter. Använd minst 10 mm diameter och kör i 2 omgångar. Skärdjup och matning i direkt propotion till diametern. Det är maskinen som begränsar max diameter, en tyngre maskin klarar större diameter.

Protte

Interessant att flera tipsar om att använda ännu kraftigare stål. Jag hade som sagt använt 6mm eller kanske 8mm, inte mer än 8mm iaf. Min erfarenhet är att stål med större diameter blir lite väl stora och därmed börjar begränsa skärdjupet igen. Detta gäller med en OF1010:a. Kan tänka mig att läget är lite annorlunda med en större fräs.

Helt sant phl, med en fräs på 2000W+ kan man utan vidare köra rakt igenom en entumsbräda med en 12mm-fräs. Knappast så bra för lagren, men inga problem med styrkan. Kanske inget man gör till en vana, men det går som sagt.

Det är nog vikten som behövs för att minska vibrationerna.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.