I en hall skall det vara bröstpanel men på en vägg är det garderober som är dikt an till väggarna bredvid, så man kan öppna på grund av IKEAs smidiga gångjärn, men det går inte att ha bröstpanel på vägg och garderobsdörr, ens om man har fuskpanel i masonit.

Jag tänker att man borde kunna fräsa spår i garderobsdörrarna så man efterliknar bröstpanel. Nu är dom i folierad spånplatta men jag tänker att det borde kunna gå.

Bäst är att bara måla dörrarna men här finns synpunkter och infallsvinklar jag absolut inte förstår eller håller med om, men om vi lägger det är sidan - kan någon peka på frässtål för att tillverka en egen bröstpanel.

Kanske inte är helt med på vad du menar. Men jag håller på nu att fräsa bitar för panel och då använder jag ett frässtål för skåpsluckor. https://www.tooltrust.se/news/226-006b
Fast jag använder bara profil biten av fräsen då jag använder 15mm tjockt material. Gjorde också skåpsluckor med samma fräs vilket gör att allt matchar.

Bröstpanel på dörrarna förstår jag, men vilken typ?

Pärlspont, fasad, etc?

Oavsett så tror jag att du får ett platt utseende då en bröstpanel normalt bygger utanför väggen ovanför och till det har en bröstlist som bygger än mer.

Om det är ett krav med bröstpanel för att behålla äktenskapet så skulle jag nog titta på att flytta in dörrarna på bekostnad av garderobs bredden och på så sätt ge plats för dörrarna att öppnas mot väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.