Kommer eventuellt behöva fräsa c:a 120 löpmeter i plywood. 12mm brett och 5mm djupt. Kör med handöverfräs.
Klarar man sig med en eller ett par vanliga notfräsar eller är det bättre att satsa på en med vändskär?

Jag skulle satsa på att ta upp ett typ 4x11 spår med handcirkelsåg och bara låta notfräsen ta det sista.

• Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
Har funderat på just det också faktiskt för att spara frässtålet. Tror du jag klarar mig med vanliga frässtål då?

Ingen aning, men kollar man priser hos typ cuttingtools.se kostar billigaste 12mm vändskärsfräsen fem gånger mer än den billigaste med fasta skär. Jag tror inte du bränner igenom fem notfräsar på 120m snitt. Speciellt inte om du kan bryna på dem lite varteftersom de blir slöa. Planerar du att fräsa mer 12mm eller lite bredare spår framöver eller villhöver en notfräs med vändskär är ju dock kalkylen en annan.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
5mm är ju inte djupt, jag hade kört på vanliga pinnfräsar med raka skär som man kan bryna/tvätta. Att få bort harts från skäret gör mycket, så förutom att bryna bör du göra rent det löpande.

• Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar, jag börjar med en pinnfräs så ser vi hur länge den lever med rätt omvårdnad. Inom några år kan det bli 250 meter till.

S
Köp en skrubbfräs.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Verkar inte finnas med 8mm skaft?

S
mexitegel mexitegel skrev:
Verkar inte finnas med 8mm skaft?
Då får du köpa en ny maskin. 😂

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Visste det 😂
CNC- fräs hade varit smidigt

• Älska
sinuslinus
  • Laddar…
Nyfiken på vad du ska göra. Det vore kanske lite för enkelt om det gick att göra med bordssåg i stället.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag ska tillverka 45mm breda lister, 2,4 meter långa med 12mm spår i.
Enklast vore antagligen en dado-klinga på bordssågen men de är heller inte gratis och tveksamt om de funkar i min bordssåg

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J
Hep Hep skrev:
En ren dadoklinga får inte plats i så många sågar, men en halvlösning är en 6 mm notklinga och köra listerna två gånger.Som bonus är den rätt trevlig att ha till diverse olika saker. I det här fallet hade det kanske varit bättre med en 7 mm, men jag hittade ingen vid snabbletning.

[länk]
Kolla bara att sågen är dimensionerad för en så bred klinga annars riskerar man att den bränner då den går tyngre än en smal..

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Kolla bara att sågen är dimensionerad för en så bred klinga annars riskerar man att den bränner då den går tyngre än en smal..
Den risken rätt nog liten, då diametern är mindre på den typen av blad och därför behöver inte motorn jobba så hårt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.