18 220 läst ·
30 svar
18k läst
30 svar
Fräsa med bänksåg
Klyvkniven fyller en funktion även om man inte sågar igenom materialet. Plankan kan fortfarande råka vridas till så att tänderna som kommer upp hugger tag och skjuter iväg.
Nygga_bo> Jag sågade och flyttade anslaget, sågade, osv...
Har inte kollat närmare om dado blad skulle passa även om jag funderat. Om bara axeln är tillräckligt lång så bör det funka och att man hittar en som passar. Inga problem med motorbroms då GTS10 inte har en sådan.
Nygga_bo> Jag sågade och flyttade anslaget, sågade, osv...
Har inte kollat närmare om dado blad skulle passa även om jag funderat. Om bara axeln är tillräckligt lång så bör det funka och att man hittar en som passar. Inga problem med motorbroms då GTS10 inte har en sådan.
Som jag har fattat det finns ett krav i EU att en sågkinga ska stanna inom 10 sec. Om man inte har motorbroms hur fixar man det? Jag har bara antagit att en sådan funnits då klingan stannar ganska snabbt. Ska villigt erkänna att jag inte kan något om elmotorer.
Jag antar lite till också
att det som passar på USA varianten 4000 också passar på GTS10. Axeln på 4000 och GTS 10 verkar vara samma enligt sprängskissen "2610997211 DRIVAXEL".
Klipper in en text som jag hittade på ett forum när jag var i tagen att skaffa ett dado set.
""Dado insert was functional. It fit properly. To use a 13/16" dado stack with this insert on your saw you need to do this. (Per Bosch Tool customer service)
Thank you for writing Bosch Power Tools. When mounting dado blades on
the Bosch 4000 table saw, follow this procedure which was omitted from
the owners manual. This saw will handle up to a 13/16" wide dado blade.
Remove both blade washers from the arbor shaft. Install & use the Outer
washer as the Inner washer, than[sic] mount your dado blade set, than[sic]
install the lock nut. An outer washer is not needed for a dado set. This
procedure will provide proper spacing of your dado blade set. Changing
blades can be a bit tight, but if you insure the blade is elevated to it's
maximum height you shouldn't have any problem. The reason for this is
because the dust containment shroud is rather close to the blade to
contain saw dust from blowing all over the place." "
Jag antar lite till också
Klipper in en text som jag hittade på ett forum när jag var i tagen att skaffa ett dado set.
""Dado insert was functional. It fit properly. To use a 13/16" dado stack with this insert on your saw you need to do this. (Per Bosch Tool customer service)
Thank you for writing Bosch Power Tools. When mounting dado blades on
the Bosch 4000 table saw, follow this procedure which was omitted from
the owners manual. This saw will handle up to a 13/16" wide dado blade.
Remove both blade washers from the arbor shaft. Install & use the Outer
washer as the Inner washer, than[sic] mount your dado blade set, than[sic]
install the lock nut. An outer washer is not needed for a dado set. This
procedure will provide proper spacing of your dado blade set. Changing
blades can be a bit tight, but if you insure the blade is elevated to it's
maximum height you shouldn't have any problem. The reason for this is
because the dust containment shroud is rather close to the blade to
contain saw dust from blowing all over the place." "
Nä, GTS10 har inte motorbroms... Jag väntar iofs alltid tills den stannat innan jag rör mig om jag befinner mig i en olämplig/osäker ställning.
Glöm tanken på att det som passar i USA, passar i Sverige. Ofta kan det göra det men precis lika ofta om inte oftare så passar det inte eller motsvarar inte vad som säljs här hemma. Ta min lilla Colt från Bosch som jag köpte som ett kit i USA till en spottstyver. Väl hemma så beställer jag en ny klämhylsa för att kunna köra 6 eller 8 mm som den som säljs här... MEN den som säljs i USA tar inte större klämhylsor än den 1/4" som följer med och mer går inte att göra då urtaget för hylsan är borrad direkt i axeln.
Nu löste jag detta genom att köpa ett Trend-kit i England med 1/4" skaft och den är hur fin som helst.
Så det kan bli hur fel som helst. Med ett dado-kit, kolla vilken axeldiameter som avses. Den GTS10 som säljs i USA har ett annorlunda kastskydd vilket borgar för att annat kan vara olika.
Glöm tanken på att det som passar i USA, passar i Sverige. Ofta kan det göra det men precis lika ofta om inte oftare så passar det inte eller motsvarar inte vad som säljs här hemma. Ta min lilla Colt från Bosch som jag köpte som ett kit i USA till en spottstyver. Väl hemma så beställer jag en ny klämhylsa för att kunna köra 6 eller 8 mm som den som säljs här... MEN den som säljs i USA tar inte större klämhylsor än den 1/4" som följer med och mer går inte att göra då urtaget för hylsan är borrad direkt i axeln.
Nu löste jag detta genom att köpa ett Trend-kit i England med 1/4" skaft och den är hur fin som helst.
Så det kan bli hur fel som helst. Med ett dado-kit, kolla vilken axeldiameter som avses. Den GTS10 som säljs i USA har ett annorlunda kastskydd vilket borgar för att annat kan vara olika.
Tänkte jag ska dela med mig av dom kunskaper jag har av DADO (kanske inte är så mycket
). Jag är väl lite nybörjare med dado, men jag måste säga att jag gillar den mer och mer.
Vad bör man tänka på vid köp av klinga så inte man gör samma fel som jag gjorde.
Bordssågen jag har är en Dewalt 744 med motorbroms och en Freud dadoklinga. Dadoklingan består av 2 ytterklingor, 5 mellanklingor och en driva med shims.
Det stora misstaget jag gjorde var att skaffa en dadoklinga med 30 mm hål. Orginalklingan har 30 mm. Skulle haft samma håldiameter som axeln som är 5/8" (16 mm). Nu fick jag lösa det med 16 - 30 mm distansringar. Dadoklingorna är avsett för tum och där är den klockren. Men vi som kör med metriska mått får använda shims som är medlevererade.
Mellanklingorna finns i bredder 1 x 1,6 mm och 4 x 3,12 mm. Det betyder att man kan pussla ihop med steg på 1,6 mm och det är ju inge vidare. Med shims kan man göra följande:.
Shimsen levereras enligt följande:
1 x 0,5 mm
1 x 0,3 mm
1 x 0,2 mm
5 x 0,1 mm
Det blir ju 0,5+0,3+0,2+5 x 0,1 = 1,5 mm.
Minsta steg är ju 1,6 mm med bara klingorna så det betyder att man med shims kan pussla på 0,1 mm när. Sen kan det ju bli ex. 11.04, 11,14, 11,24...osv. men det gör nog inget.
Hur monterar man klingan?
Här syns orginalklingans placering på axeln med inre och yttre stödflänsar + mutter. När man ska montera en dado skall den inre stödflänsen tas bort helt och den yttre stödflänsen ska sitta som inre fläns. Någon yttre fläns ska inte användas, inte ens en bricka utan det ska vara en mutter direkt mot klingan. Här ser du hur flänsarna sitter med orginalklingan och här med dadomoddning. Därmed kommer dadoklingan att komma närmare axellagringen.
Kom ihåg att orginalklingan är 10" och dado är bara 8". Här har jag låtit spaltkniven sitta kvar så man ser hur mycket mindre klingan är. Verkar som konstruktörerna har tänkt att man ska kunna köra dado på sågen. Det är en frigång på 0,5 mm mellan dado och chassit på sågen. Hur jag menar syns här på bild1, bild2 och bild3.
Här syns skillnaden mellan orginalplattan och dadoplattan. Slutresultatet blir då så här eller så här.
Angående motorbroms eller inte så är det inget att bry sig om när det är en elektronisk broms. Dadoklingan har ju betydligt större massa än orginalklingan men den har mindre diameter.(10" mot dados 8") och därmed minskar rotationsmassan.
Det jag beskrivit här gäller bara min Dewalt 744 men man kan ha det som vägledning till andra sågar. Som någon nämde ovan att dado skulle vara förbjuden i sverige så har jag också hört det. Vet inte om det kan vara sant. Jag upplever en vertikalfräs som betydligt farligare än dado.
Vad bör man tänka på vid köp av klinga så inte man gör samma fel som jag gjorde.
Bordssågen jag har är en Dewalt 744 med motorbroms och en Freud dadoklinga. Dadoklingan består av 2 ytterklingor, 5 mellanklingor och en driva med shims.
Det stora misstaget jag gjorde var att skaffa en dadoklinga med 30 mm hål. Orginalklingan har 30 mm. Skulle haft samma håldiameter som axeln som är 5/8" (16 mm). Nu fick jag lösa det med 16 - 30 mm distansringar. Dadoklingorna är avsett för tum och där är den klockren. Men vi som kör med metriska mått får använda shims som är medlevererade.
Mellanklingorna finns i bredder 1 x 1,6 mm och 4 x 3,12 mm. Det betyder att man kan pussla ihop med steg på 1,6 mm och det är ju inge vidare. Med shims kan man göra följande:.
1 x 0,5 mm
1 x 0,3 mm
1 x 0,2 mm
5 x 0,1 mm
Minsta steg är ju 1,6 mm med bara klingorna så det betyder att man med shims kan pussla på 0,1 mm när. Sen kan det ju bli ex. 11.04, 11,14, 11,24...osv. men det gör nog inget.
Här syns orginalklingans placering på axeln med inre och yttre stödflänsar + mutter. När man ska montera en dado skall den inre stödflänsen tas bort helt och den yttre stödflänsen ska sitta som inre fläns. Någon yttre fläns ska inte användas, inte ens en bricka utan det ska vara en mutter direkt mot klingan. Här ser du hur flänsarna sitter med orginalklingan och här med dadomoddning. Därmed kommer dadoklingan att komma närmare axellagringen.
Kom ihåg att orginalklingan är 10" och dado är bara 8". Här har jag låtit spaltkniven sitta kvar så man ser hur mycket mindre klingan är. Verkar som konstruktörerna har tänkt att man ska kunna köra dado på sågen. Det är en frigång på 0,5 mm mellan dado och chassit på sågen. Hur jag menar syns här på bild1, bild2 och bild3.
Här syns skillnaden mellan orginalplattan och dadoplattan. Slutresultatet blir då så här eller så här.
Angående motorbroms eller inte så är det inget att bry sig om när det är en elektronisk broms. Dadoklingan har ju betydligt större massa än orginalklingan men den har mindre diameter.(10" mot dados 8") och därmed minskar rotationsmassan.
Det jag beskrivit här gäller bara min Dewalt 744 men man kan ha det som vägledning till andra sågar. Som någon nämde ovan att dado skulle vara förbjuden i sverige så har jag också hört det. Vet inte om det kan vara sant. Jag upplever en vertikalfräs som betydligt farligare än dado.
Kan nämna att inbromsningen med en fullbestyckad dado och motorbroms tar 7 sek på min såg. Vad det tar med orginalklingan orkar jag inte prova nu. Skulle man ha en mekanisk broms så klingan stoppar under sekunden så skulle det inte vara någon höjdare. Men med en elektronisk motorbroms som dom flesta sågar har så är det inga problem.
Edit: Nu kollade jag stopptiden med orginalklingan och motorbroms och det tog 5 sekunder.
Edit: Nu kollade jag stopptiden med orginalklingan och motorbroms och det tog 5 sekunder.
Redigerat:
Såg på något forum att någon rekommenderade ett 6'' istället för 8'' för en Bosch 4000. Funderade du något på en mindre klinga?Snorunge skrev:Kan nämna att inbromsningen med en fullbestyckad dado och motorbroms tar 7 sek på min såg. Vad det tar med orginalklingan orkar jag inte prova nu. Skulle man ha en mekanisk broms så klingan stoppar under sekunden så skulle det inte vara någon höjdare. Men med en elektronisk motorbroms som dom flesta sågar har så är det inga problem.
När jag handlade dadoklingan i våras var det av en ren slump. Beställde en massa verktyg från england och upptäckte att dom även hade dadoklingor. Nu eller aldrig köper jag en sådan. Fick faktiskt hem dadon innan jag fått hem sågen som jag också beställt från en annan butik i england. Därför blev det fel håldiameter på beställningen.gwyrlim skrev:
Men dom sålde bara 8" på sina 2 modeller (30 mm resp 16 mm håldiameter). Visste inte ens att det fanns så små klingor som 6". Det avslöjar min kunskapsnivå på dado.
Tog tumstocken och mätte såghöjden med fullt uppvevad dado och fick det till 54 mm. En 6" borde då rimligtvis bli 25,4 mm mindre dvs 29 mm.
Det borde ju räcka i de flesta fall så varför inte.
Eftersom en dadoklinga förskjuts ganska mycket på axeln så ser man på sågen om det finns ett urtag i chassit som syns på en av bilderna jag visade tidigare på min 744:a. Mät hur långt det urtaget är så får man maxmåttet på dadoklingan för resp modell. Vet inte måttet på en GTS 10 som är väldigt populär här. Kanske nån ägare av en sådan såg kan mäta längden på urtaget och skriva det i denna tråd?
Ok, man vet att man är någon typ av nörd när man går ut tio i elva och fotar bordssågen för att få en bättre bild.
Nå ja. Här kommer några bilder på en GTS 10 och klingans position.
Här syns klinga i originalposition
Här syns klingan i samma position som en inre dado klingan skulle hamna på.
Och här några extra bilder.
Med tanke på att klingan på bilderna är orginalklingan så kan det inte vara några problem att få ditt en 8'' eller 6'' dado.
Nå ja. Här kommer några bilder på en GTS 10 och klingans position.
Här syns klinga i originalposition
Här syns klingan i samma position som en inre dado klingan skulle hamna på.
Och här några extra bilder.
Med tanke på att klingan på bilderna är orginalklingan så kan det inte vara några problem att få ditt en 8'' eller 6'' dado.
Redigerat:
Det verkar vara mer plats på din GTS 10:a än vad det är på min Dewalt. Det är väl en 5/8" (16 mm) axel på sågen och 30 mm på hålet i orginalklingan? Då är det 8" Stacked Dado Set - 5/8" Bore du ska ha så du inte gör samma blunder som jag gjorde med en 30 mm dado.
6" vet jag varken pris eller var man får tag på den. Kanske den bara finns i USA.
Kronan har dykt en del mot £:et sen i våras när jag handlade så nu kostar dadon 1524:-. + frakt.
Vet inte om det går att köpa dado i sverige på tex Swedendro. Sen måste du ha en sån där röd platta för dado eller om du gör en egen i MDF.
6" vet jag varken pris eller var man får tag på den. Kanske den bara finns i USA.
Kronan har dykt en del mot £:et sen i våras när jag handlade så nu kostar dadon 1524:-. + frakt.
Vet inte om det går att köpa dado i sverige på tex Swedendro. Sen måste du ha en sån där röd platta för dado eller om du gör en egen i MDF.
Om jag inte mins fel så tror jag diametern på fräsen är 228mm. För att kunna använda en sådan klinga på Hammers och Felders maskiner måste man göra ett tillval vid beställning för att kunna få dit en sådan klinga. Går dock att eftermontera.
Bredden på klingan bestämms ju som tidigare nämnt av hur mycket plats du har på axeln. En vanlig klinga brukar ju va ca 3,2 mm tjocka. Men det finns även vanliga notspårsklingor som är 4 och 6mm breda.
Bredden på klingan bestämms ju som tidigare nämnt av hur mycket plats du har på axeln. En vanlig klinga brukar ju va ca 3,2 mm tjocka. Men det finns även vanliga notspårsklingor som är 4 och 6mm breda.
Redigerat av moderator:
Edit: Ändrat länkar till bilderna så dom ligger på byggahus egen bildserver. Nu skalade han om så det blev inte så bra som jag trodde.Snorunge skrev:Tänkte jag ska dela med mig av dom kunskaper jag har av DADO (kanske inte är så mycket). Jag är väl lite nybörjare med dado, men jag måste säga att jag gillar den mer och mer.
1 x 0,5 mm
1 x 0,3 mm
1 x 0,2 mm
5 x 0,1 mm
Det här verkar ju otroligt intressant med Dado blad, eller ska man säga notfräsklinga kanske?
Ska hem och kontrollera om det går att montera på någon av sågarna. Såg att man kunde handla 8" kit på ebay för 30$ plus 40$ frakt.
Vad kostar det på andra ställen runtom i välrden.
Är Tungsten-Carbide spetsar bra, går det att slipa om dessa klingor eller är det bingen som gäller när de är slut?
Ska hem och kontrollera om det går att montera på någon av sågarna. Såg att man kunde handla 8" kit på ebay för 30$ plus 40$ frakt.
Vad kostar det på andra ställen runtom i välrden.
Är Tungsten-Carbide spetsar bra, går det att slipa om dessa klingor eller är det bingen som gäller när de är slut?