Vad skulle ni använda för verktyg för att fräsa in flexrör i väggen? Väggen sitter i ett hus byggt -28 och är en trästomme med puts på, en s k kloasongvägg. Det är inga jättesträckor i första skedet, men tanken är väl att fräsa in fler kablar efter hand, så budgeten för rätt verktyg är hyfsat väl tilltagen. Tips på utförande och annat mottages tacksamt!

Det ultimata är ju om du nu ska fräsa mycket spår att skaffa en med plats för dubbla klingor så du gör två spår på en gång och sen bara tar en hammare och kniv (eller annat passande verktyg) för att slå bord "mittremsan". Börja med att hyra en maskin för att se om det är värt att investera.

En betongspårfräs (som ovan beskrev). Sedan hugga, bila bort det i mitten! Har själv en sådan fräs och fräst in VP-rör till elkablar. Funkar skitbra, men ryker mycket. Dammsugare är ett måste!!

Hur tjock är putsen och vilken hårdhet har den? I de två hus jag har gjort liknande i så var/är det absolut inga problem att knacka spår med hammare och mejsel, putsen satt/sitter löst och ramlar bort utan ansträngning. När jag varit lite extra slö och det var längre spår som skulle tas upp använde jag en gammal cirkelsåg för att spåra i putsen. Observera dock att detta dammar otroligt, så anslutning till dammsugare och täckning av omgivning är rekommenderat.

Jag har fått bra resultat med tigersåg och rätt blad. Funkar i mjuk puts och dammar mycket mindre än cirkelsåg. Men det är klart ingen lösning för stora jobb.

Har själv en Bosch betongspårfräs men den åker bara fram när det är större mängder rör som ska fräsas in i väggarna. Detta eftersom den dammar rätt rejält även med bra utsug.

Om putsen är tjock nog för att rymma flexslangen samt inte är full med hönsnät kan jag i stället rekommendera en manuell lättbetongsåg med härdade tänder. Går ganska enkelt att såga spår med dito i puts, leca och lättbetong. Spåret knackas sedan rent med hammare och mejsel.

Stort tack för tipsen!

Rummet där jag ska börja är ganska litet och ska slipas en del på väggarna så det kan nog få damma en del. I vår gamla lägenhet, med liknande väggkonstruktion, gjorde jag det för hand. Nackdelen för mig var att det blev väldigt ojämna spår med mycket spackling. Putsen kan nog rumma slangen. Ska kolla det tror jag...

Tigersåg hade ju kanske varit något att försöka med...

För att förtydliga mitt tidigare inlägg: fördelen med lättbetongsågen är att det dammar rimligt mycket. Framför allt jämfört med någon form av maskinbearbetning av puts :)

Intressant. Man kan ju köpa en på jula och testa med...

Jag har en från Jula, är väl inte helnöjd, men den dög.

Det dammar något ofantligt, Det är knappt jag hade velat göra det i en bostad jag lever i. (Och detta med dammsugare)
Tänk även på att det är lika bra att köra djupaste läget direkt, jag fick fräsa om eftersom jag var för snål.

Vilken från Jula körde du?

Finns det mer än en? den från Ferm.

Jag har också kört med julafräsen. Om du inte redan har en seriös halvmask eller bättre; skaffa en innan du ens funderar på att provköra maskinen i väggen.

Det dammar alltså helt sinnesjukt mycket. Lite på nivån att jag inte såg ner till golvet jag stod på vilket gjorde det lätt att tappa bort saker.

Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.