Vill göra ett smäckert räcke som går mot källartrappen och vill därför använda 70-stoplar och 45x45 ribbor enligt bild nedan.Funderar på att fräsa in 45x45 i stolparna enligt bilden men är rädd att det lilla som blir kvar (12 mm) på sidorna om infräsningen inte ska hålla. Vad tror ni ?

Räcke källartrappa.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...eller ska man fräsa ner ändarna på ribborna så man kan göra hålen mindre i stolparna?

Varför så grovt som 45x45? Det borde väl räcka med 28X45 tycker jag.

fahlis skrev:
Varför så grovt som 45x45? Det borde väl räcka med 28X45 tycker jag.
Det mesta andra är byggt i 45x45, men största anledningen är att jag har massor över :).

Jag hade medlat mellan att fräsa av lite på 45orna och lite ur 70isarna. Men jag vet inte om det är rätt. Föredömligt att använda det man har också istället för att köpa mer :thumbup:

U
Jag har tänkt göra en liknande lösning. Fast jag planerar att köra med 95x95-stolpar och 45x45-ribbor.

Har varit lite orolig för att det ska se för stort ut, men efter att ha sett flera bilder här på forumet så tror jag att det kommer bli kanon.

Om du fräser in 7-8 mm måste det räcka, varför 15 mm?

Men hur ska ribborna sitta fast?

Protte

Om du inte tror att det håller så kan du väl sätta en vinkel under varannan eller var tredje 45*45

varför skulle det inte hålla, den 12millimeters- riktningen belastas bara om man sparkar på räcket, i vertikal-led, om ungarna klättrar, har du mer material.

Fräs en tapp så lämnar du mer gods på sidorna. Tror verkligen inte det är ett problem egentligen men det skulle jag säga är den mer ortodoxa konstruktionen. Tumregeln är att tapphålet ska vara max en tredjedel av ämnets bredd.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
kengren51 skrev:
Om du fräser in 7-8 mm måste det räcka, varför 15 mm?
Ja, det kanske det gör? Tyckte under 10 mm verkade vara i underkant men det kanske det inte är? :)

prototypen skrev:
Men hur ska ribborna sitta fast?

Protte
Hur menar du? Tänkte låsa fast sem i stolpen med lim och skruv.

jonmo skrev:
Fräs en tapp så lämnar du mer gods på sidorna. Tror verkligen inte det är ett problem egentligen men det skulle jag säga är den mer ortodoxa konstruktionen. Tumregeln är att tapphålet ska vara max en tredjedel av ämnets bredd.
Tack för tipset! Tror det får bli så, men jag behöver bygga en jigg för fräsningen. Finns det några bra tips på hur man gör det? Letade lite på tuben men hittade inget direkt tyckte jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.