K
Behöver göra ovala hål i 3mm stålplåt. Kan man köpa frässtål för metall och köra med överhandsfräsen? Alternativet är att försöka borra flera hål bredvid varandra och fila bort de små grader som blir mellan hålen.

Filen är din vän.
Möjligen att en roterande fil kunde funka i fräsen, men det låter onödigt komplicerat.
Edit: hur stora hål, och hur långt ska det vara mellan dem?

• Gilla
kniv
  • Laddar…
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Filen är din vän.
Möjligen att en roterande fil kunde funka i fräsen, men det låter onödigt komplicerat.
Edit: hur stora hål, och hur långt ska det vara mellan dem?
Bredd 6mm hål, längd ca 10-15mm

K
Enklast är nog att borra 2 st 6 mm precis efter varandra i rad sen fila bort mellandelen . Är inga problem om längden får vara 15 mm långt.Så hade jag gjort

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Frässtål i metall funkar dåligt med det höga varvtal en vanlig överhandsfräs levererar.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
Låter som att såga upp en slits med en kap skiva är snabbaste vägen. Sen lite hand fil på det

J Jormen skrev:
Låter som att såga upp en slits med en kap skiva är snabbaste vägen. Sen lite hand fil på det
Välkommen till Byggahus!

Hålbredd sex mm, längd tio till femton mm — blir nog svårt att åstadkomma med kapskiva på vinkelslip.

Jag satsar mino tio cents på borra och fila.
//Ronnie

• Gilla
Krux
  • Laddar…
Hålbredd sex mm, längd tio till femton mm — blir nog svårt att åstadkomma med kapskiva på vinkelslip.

tackar tillbaka efter lite uppehåll

Helt enig läste fel där. Trodde det var 6x150mm

P Pysslarn skrev:
Välkommen till Byggahus!

Jag satsar mino tio cents på borra och fila.
//Ronnie

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Borra och sticksåg är mitt förslag.

• Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ om plåten är mobil. Lämna in till företag som kan skära plåten med CNC styrd laser eller vattenjet.

Jag gjorde det för ett antal år sen och priset var ungefär vad ett vanligt frässtål kostade.

• Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
K
Borra flera hål, sticksåg med metallblad och sen lite fil för att ta ner dom vassa kanterna lite blev lösningen!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.