Bygger nytt kök och tänkte ha en köksö. Elektriker behöver dra el till köksön eftersom hällen ska stå där. Det är en kabel som är 2 cm i diameter och den behöver gå under golvet så den inte syns, den behöver därför sättas i betongen. Det är ca 1 meter som ska fräsas/hackas.

Problemet är att jag har vattenburen golvvärme och jag vet inte hur långt ned eller var spåret går någonstans. Behöver därför vara extra försiktig för att inte skada ett golvvärmespåren. Huset är byggt 2007 om det kan vara till hjälp att känna till.

Hur borde jag göra här, borde jag använda en spårfräs och testa mig fram millimeter för millimeter. Eller kanske hacka för hand med någon typ av mejsel och hammare (förslag på vilken typ av mejsel tar jag gärna). Om jag kör för hand, finns inte risk att betongen skadas/blir sprickor? Ser nämligen att det redan fanns någon spricka på ca 1 millimeter lite här o där men det kanske inte gör så mycket. Eller finns det risk att sprickorna kan förvärras i samband med detta jobb?

• Betonggolv med en grön tejplinje och flera sprickor, där det planeras att fräsas för att gömma en elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan infrarödkamera för att se var spåren går vara en idé? Går att hyra för rimliga summor.

Hyr en riktigt bra värmekamera (typ FLIR) och få upp värmen ordentligt i slingorna så kommer du se var de går men det går inte med säkerhet att avgöra exakt.

Undvik sen för allt smör i Småland att korsa golvvärmeslangarna.

Det är annars en rejäl risk, slangarna bör ligga något djupare men man kan aldrig veta. De är heller inte säkert att de ligger helt plant, de kan ha böjt sig uppåt under gjutningen.

Att ha milimeterprecision när man sågar och bilar i betong är omöjligt. Slangen har ungefär 2mm godstjocklek så det finns inga marginaler, skadar du den måste den lagas.

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Hur en skanner för betong. Den talar om var du har rör och hur djupt dom ligger.

Vägskanner Hilti PS50 på Cramo-webbsida, används för att detektera rör och deras djup i betongväggar, metall, trä och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska väl tilläggas att djupnogrannheten är +- 10mm på den där och i sidled 5mm. Bara så man inte litar blint på vad som står på displayen…

om det är byggt 2007 och byggt enligt konstens alla regler så ligger golvvärmen 8 cm ner , nåt rör kan ha flutit upp lite men jag skulle säga att du får ha maximal otur om du lyckas träffa golvvärmen om du sågar bort 20 mm

Tack för alla svar! Blir nog så att jag hyr en Flir värmekamera för att vara på den säkra sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.