Hej

Jag vill fräsa egna dekorlister till mina fönsterbrädor. Den ska limmas/skruvas fast under befintlig bräda.

Jag har en meec överhandsfräs och det följde med några frässtål med kullager.

Jag fräste fram en testbit ur en vanlig regel men det blev svårt att fräsa ur den snyggt då lagret kräver ett visst djup.
Någon som har tips på hur man kan fräsa 3 st spår likt en trappa i regeln?

Jag bifogar en bild på vad jag lyckats med hittills genom att såga ur regel. Med bordsågen först och sedan fräsa 2 spår.

Behöver jag ett fräsbord att montera fräsen i och köra med frässtål utan lager?

• Ett fräst trästycke med dekorativa spår på ett arbetsbord, omgiven av frässtål och en kaffekopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsbord kan hjälpa, kan också hjälpa att göra listerna i delar som du sen limmar ihop. Isf. kan det hjälpa att borra hål för plugg genom alla delar innan du börjar fräsa dem. Annars brukar man nog med såpass stora former använda en vertikalfräs med ett stort stål som gör alla former.

Ja att limma ihop dem skulle nog kunna funka, dvs fräsa 3 delar sedan limma dem. Blir lite mer jobb då antagligen.

Vilket typ av trä bör jag välja? Mdf eller duger furu? Ska målas vita sedan.

Det finns för- och nackdelar med båda. Jag skulle valt furu om jag hittade rak, med jämn ådring och inga kvistar. Detta då det blir rätt mycket ytor av behandlad MDF och de brukar vara lite jobbiga att få helt bra.

Ah okej så furu är lättare att måla och få snyggt kontra mdf?

Såhär ser fönsterbord ut i nuläget. Jag tänkte alltså limma eller skriva dit en dekorlist undertill. Jag hoppas det kommer se vettigt ut

• Fönsterbord med dekorationer, diffusor och växt, planerat för montering av en dekorlist undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
D daddywonderland skrev:
Ah okej så furu är lättare att måla och få snyggt kontra mdf?
Alltså de stora släta sidorna på MDF är lätt att få perfekta. Men kortsidorna eller där man bearbetar brukar vara lite jobbigt, speciellt om det är profil för då är det bökigare att slipa.

• Gilla
daddywonderland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.