Hej

Jag kanske är dålig på att söka men finner ej riktigt svar på det jag undrar. Vi skall bygga ett 1,5-planshus på ca 80 + 80 kvm och funderar på vilken uppvärmning vi skall ha. Vi kommer ha en braskamin på nedre plan men sedan vet vi ej vad som är mest ekonomiskt, frånluftsvärmepump, pelletspanna eller något annat (bergvärme är ej aktuellt).

Vad kostar köp och installation av frånluftsvärmepump? Kan det fungera bra tillsammans med braskamin? (min man skall i senare skede antagligen bygga solfångare också men det är inte aktuellt med en gång). Vad kostar köp och installation av pelletsbrännare? Vad är det mest smarta valet?

Tacksam för kloka tankar om detta.

Mvh
Emma

pelletsen tar ju en hel del plats + arbete med påfyllning och sotning + en extra pipa i skorsten. Det är åxså värt att tänka på....

Braskamin används för trivseleldning. Täljstenskamin (eller motsvarande) eller kakelugn används för uppvärmning. Viktigt att luften till eldningen tas direkt utifrån via kanal, ej husets luft inne. Lämplig flvp vid nybygge är t.ex. Comfortzone CE50 eller Nibe F750.

Pellets är bra som en idé på skrivbordet. Om man som vi använde veckoförråd och 16kg-säckar tröttnar man efter ett tag och borrar ett hål i marken. Sotning och påfyllning dammar också mer än man kan tro vilket ger alla grejor i pannrum och angränsande rum en ljusgrå lite luddig kulör.
Om man däremot installerar en "helautomatisk" anläggning med spaksotning och bulkförråd (vilket jag inte har erfarenhet av) fungerar det säkert bättre.

En av de stora sakerna är ju BBR reglerna. Godkänner de övh att du kör med pellets?
Det kan ju vara lönt att kolla det först och se om det finns en möjlighet rent lagligt...? Eller tänker jag fel nu?

Varför skulle inte det vara godkänt? Vårt nuvarande hus värms upp med pellets så visste inte att det kunde underkännas... Är det något nytt eller hur fungerar det?

Ja jag har ingen aning... är ju så mycket lagar och regler att man blir helt snurrig. Efter att ha tittat runt så hade jag nog egentligen velat ha täljstenskamin, solfångare för att värma vattnet när detta går samt en luft-luft värmepump.. och att man i så fall hade kunnat plugga i portabla elradiatorer om detta ej skulle vara tillräckligt på vintern. Frågan är om detta skulle vara godkänt... och ekonomiskt. Några tankar? Är jag helt ute och cyklar nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.