3 052 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Frånluftsvärmepump pumpar varm luft utomhus
Ventilationen ska vara inställd enligt ventilationsnormen för bostäder, dvs all luft inne byts ut varannan timme. Det motsvarar normalt ett flöde på 0,35 lit/sek&m². En ventilationsfirma kan hjälpa till att ställa in rätt värde om det blivit något tokigt. Man kan också hyra luftflödesmätare själv och mäta om man är händig.
Traditionella frånluftsvärmepumpar som denna Bosch/IVT och motsvarande äldre IVT och NIBE etc med en värmeeffekt från kompressorn på ca 1,5 - 2,0 kW arbetar inte med regelbunden avfrostning utan avluftstemperaturen ska ligga konstant 0° - 10° när kompressorn arbetar.
Traditionella frånluftsvärmepumpar som denna Bosch/IVT och motsvarande äldre IVT och NIBE etc med en värmeeffekt från kompressorn på ca 1,5 - 2,0 kW arbetar inte med regelbunden avfrostning utan avluftstemperaturen ska ligga konstant 0° - 10° när kompressorn arbetar.
Redigerat:
Jag flyttade mitt rör för avluft från taket till husgaveln pga att tinad snö bildade is på taket som i sin tur fick tinad snö att rinna in under takpannor.
Jag har en Nibe F470 FLVP som värmer 147kvm enplansvilla med kakelugn i Gävle.
Årsförbrukning: 7752kWh
Min VP tycks alltså funka helt ok men släpper alltså ut varmluft när den avfrostar. Så ett visst värmeutsläpp får man räkna med om man kör med Frånlufts-VP.
Jag har en Nibe F470 FLVP som värmer 147kvm enplansvilla med kakelugn i Gävle.
Årsförbrukning: 7752kWh
Min VP tycks alltså funka helt ok men släpper alltså ut varmluft när den avfrostar. Så ett visst värmeutsläpp får man räkna med om man kör med Frånlufts-VP.
Klicka här för att svara
