Kanske är sämre isolering runt ditt avluftsrör?

Ventilationen ska vara inställd enligt ventilationsnormen för bostäder, dvs all luft inne byts ut varannan timme. Det motsvarar normalt ett flöde på 0,35 lit/sek&m². En ventilationsfirma kan hjälpa till att ställa in rätt värde om det blivit något tokigt. Man kan också hyra luftflödesmätare själv och mäta om man är händig.

Traditionella frånluftsvärmepumpar som denna Bosch/IVT och motsvarande äldre IVT och NIBE etc med en värmeeffekt från kompressorn på ca 1,5 - 2,0 kW arbetar inte med regelbunden avfrostning utan avluftstemperaturen ska ligga konstant 0° - 10° när kompressorn arbetar.

Redigerat:
davveno1 davveno1 skrev:
Röret går i ett oisolerat vindsutrymme innan det går ut genom taket som snarare borde kyla ner utluften.

davveno1 davveno1 skrev:
Ok. Inte superkunnig på området. Min avluft brukar ligga på -10 till -15

Men som sagt om jag car ta hade jag nog ställt frågan på värmepumpsforum. Mycket behjälpligt där

Kan nog skilja sig mellan olika pumpar men min ska helst inte ha avluft som ligger på minusgrader för då avfrostar den tätare.

Jag flyttade mitt rör för avluft från taket till husgaveln pga att tinad snö bildade is på taket som i sin tur fick tinad snö att rinna in under takpannor.
Jag har en Nibe F470 FLVP som värmer 147kvm enplansvilla med kakelugn i Gävle.
Årsförbrukning: 7752kWh
Min VP tycks alltså funka helt ok men släpper alltså ut varmluft när den avfrostar. Så ett visst värmeutsläpp får man räkna med om man kör med Frånlufts-VP.

smallfia smallfia skrev:
Röret går i ett oisolerat vindsutrymme innan det går ut genom taket som snarare borde kyla ner utluften.
Hej
Nyfiken dö jag har samma ”problem” vid snö. Fick du någon ordning på det eller är det bara att leva med mindre snö på taket än grannarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.