Hej!

Bakgrund: 1-plans villa byggd 1994, Skåne,
Uppvärmning: Direktel + Luft-luft värmepump
Varmvatten: Frånluftsvärmepump

Är det aktuellt idag att ersätta en frånluftsvärmepump med en ny frånluftsvärmpeump? Eller är det bättre att använda befintliga frånluftskanaler till FTX, och dra några nya tilluftskanaler? Och sätta en vanliga resistiv varmvattenberedare, som är väsentligt mycket billigare än en ny värmepump.

Min hypotes är att merparten av värmen i frånluften åker ut på taket, eftersom det duschas "för lite" givet den tillgängliga energin i frånluften. Med FTX däremot kan all frånluft användas.

Alternativet att köra frånluftsvärmepump och dra rör för en vattenburen värmeinstallation är inte aktuellt, tyvärr.

Attitudeswe
S stugan_i_skogen skrev:
Hej!

Bakgrund: 1-plans villa byggd 1994, Skåne,
Uppvärmning: Direktel + Luft-luft värmepump
Varmvatten: Frånluftsvärmepump

Är det aktuellt idag att ersätta en frånluftsvärmepump med en ny frånluftsvärmpeump? Eller är det bättre att använda befintliga frånluftskanaler till FTX, och dra några nya tilluftskanaler? Och sätta en vanliga resistiv varmvattenberedare, som är väsentligt mycket billigare än en ny värmepump.

Min hypotes är att merparten av värmen i frånluften åker ut på taket, eftersom det duschas "för lite" givet den tillgängliga energin i frånluften. Med FTX däremot kan all frånluft användas.

Alternativet att köra frånluftsvärmepump och dra rör för en vattenburen värmeinstallation är inte aktuellt, tyvärr.
Det finns VVB med kompressor och ventilationsanslutning. Kostar ca 22.000kr, så billigare än en FLVP

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det finns VVB med kompressor och ventilationsanslutning. Kostar ca 22.000kr, så billigare än en FLVP
Det var nog sådana jag menade, typ IVT595.
Min tanke var att istället använda frånluften till FTX.

Attitudeswe
Du får väl räkna på om det är bäst att återvinna 80% av energin från 100*3600*24*(365-120) liter luft eller om det är bättre att slippa ca4000kWh el till VVB

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du får väl räkna på om det är bäst att återvinna 80% av energin från 100*3600*24*(365-120) liter luft eller om det är bättre att slippa ca4000kWh el till VVB
3600 = sekunder per timme
24 = timmar per dygn
365-120 = antal dygn med värme
så långt är jag med.

var kommer 100 ifrån?

Tänker att 4000 kWh inte är hela sanningen. Enligt schablon är det väl kanske där förbrukningen per år ligger för en rent resistiv VVB, men jag tänker att värmepumps-VVB inte har superbra COP, så det är ju knappast 4000 kWh extra förbrukning vi pratar om?

Attitudeswe
S stugan_i_skogen skrev:
24 = timmar per dygn
så långt är jag med.

var kommer 100 ifrån?

Tänker att 4000 kWh inte är hela sanningen. Enligt schablon är det väl kanske där förbrukningen per år ligger för en rent resistiv VVB, men jag tänker att värmepumps-VVB inte har superbra COP, så det är ju knappast 4000 kWh extra förbrukning vi pratar om?
100l/s är väl någon form av minimum för ett 3 personshushåll.

Attitudeswe
S stugan_i_skogen skrev:
24 = timmar per dygn
så långt är jag med.

var kommer 100 ifrån?

COP 6.5 om du kyler avluften och skickar ut den ur huset:

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...beredare-indol-compact-200aplusplus/p-1342588

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.