6 792 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Frånluftsvärmepump driftskostnad?
Jag tror våra pumpar skiljer en del, i CTC 103-9L sitter luftaggregatet i samma "burk" som värmepumpen. Den går att byta av rakt av mot en Nibe 410P.
Själv har jag dock valt en helt annan väg. Jag har ersatt mitt system med en luft/vatten värmepump + FTX-aggregat.
* CTC EcoAir 5,9 (värmepump)
* CTC EcoEl (inomhusdel med styrning och ack/varmvattenberedning)
* Ilto 350E (FTX)
Själv har jag dock valt en helt annan väg. Jag har ersatt mitt system med en luft/vatten värmepump + FTX-aggregat.
* CTC EcoAir 5,9 (värmepump)
* CTC EcoEl (inomhusdel med styrning och ack/varmvattenberedning)
* Ilto 350E (FTX)
Hej Karl XII,
Jag har slängt ut frånluftsvärmepumpen för några veckor sedan och ersatt med ett luft/vatten-system (CTC) + FTX. Det är alltså bara FTXen som står för till och frånluft. Ett luft/vatten system har ju ingen del för att blåsa luft utan värmer ju bara radiatorvatten + tappvatten.
PS. FredrikO och Skogsv är båda två jag. Jag har olika konton hemma och på jobbet eftersom jag glömt ta med mig lösenordet hemmifrån.
Jag har slängt ut frånluftsvärmepumpen för några veckor sedan och ersatt med ett luft/vatten-system (CTC) + FTX. Det är alltså bara FTXen som står för till och frånluft. Ett luft/vatten system har ju ingen del för att blåsa luft utan värmer ju bara radiatorvatten + tappvatten.
PS. FredrikO och Skogsv är båda två jag. Jag har olika konton hemma och på jobbet eftersom jag glömt ta med mig lösenordet hemmifrån.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Driftskostnader - mäklaren presenterar inte allt...
Köpa & Sälja hus -
Val av frånluftsvärmepump och eventuell kyla från densamma Nibe s735c
Värmepumpar -
Frånluftsvärmepump för FTX
Ventilation -
Frånluftsvärmepump och fjärrvärme - Slopa frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Huset vibrerar när frånluftsvärmepumpen är igång
Värmepumpar