6 986 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Frånluft eller jordvärme?
Du kommer svårligen kunna räkna hem merkostnaden för din FLM. Köp en vanlig fläkt för en tusenlapp istället. Beräkningar har visat ( http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/138389-jordvaerme-med-flm-eller-ftx.html inlägg #13) att den extra cirkulationspump som sitter i FLM:en äter upp i princip större delen av vinsten. Det kan bli en besparing på 25-50 Watt jämför med en vanlig kanalfläkt som "eldar för kråkorna". I västa fall får du en negativ besparing. Det som är lite positivt är att du eventuellt kan minska borrdjupet lite.DanielMAN skrev:FLM betyder FrånLuftsModul. Jag tänker bara som så att om jag ska köra mekanisk ventilation så släpper jag min värme rätt ut till kråkorna. Ventilation skall jag ändå ha i huset så varför inte återvinna så mycket energi ur min redan uppvärmda luft som möjligt innan jag släpper ut den. Den enda kostanden som tillkommer är just för själva FLM:en. Ventilation och rördragning åker jag ju ändå på vilket jag än väljer. FTX är kanske lyxsystemet och det dyraste men med mycket fler filter och mer underhåll. Har jag börsen full och inte vet var jag ska placera mina pengar ELLER om jag hade varit allergiker då hade jag oxå satsat på FTX, men nu vet jag var mina pengar ska grävas ner så nu får det bli lite enklare och lite billigare, nämligen FLM.
Nej, köp en vanlig frånluftsfläkt istället
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är bara att kolla på energiberäkningen för huset. Det finns inget bättre alternativ än en frånluftsmodul FLM.
Vårt nuvarande hus är från -87. Utrustat med en CTC master 101, en elpanna med frånluftsåtervinning. Vi har bytt kompressor 1 gång och fläkt 2 gånger. Dessutom är köldmediet påfyllt ca vart 5:e år. Utslaget på dessa år och jämfört med alla vi känner, har vi haft den billigaste uppvärmningen.
Till nästa hus har vi därför valt jordvärmepump och frånluftsmodul.
Vårt nuvarande hus är från -87. Utrustat med en CTC master 101, en elpanna med frånluftsåtervinning. Vi har bytt kompressor 1 gång och fläkt 2 gånger. Dessutom är köldmediet påfyllt ca vart 5:e år. Utslaget på dessa år och jämfört med alla vi känner, har vi haft den billigaste uppvärmningen.
Till nästa hus har vi därför valt jordvärmepump och frånluftsmodul.
en FTX. fungerar så här.
den varma innomhusluften som ska ut hur huset, blåser på en metal "snurra", så denna metallbit blir varm.
andra halvan av "metall snyrran" blåser den kalla in luften på, så in luften värms på det viset.
En FLM fungerar så här.
den varma ut luften blåser på en värmeväxlare (luft/vatten värmeväxlare)
din jordvärmeslinga (KB) paserar den här FLM värmeväxlaren innan den går in i värmepumpen, deta höjer alltså KB tempen lite
Denna lösning är alltså inte lika effektiv som en FTX
Du kan få samma tempratur ökning genom att förlänga jordvärme slangen ca 50m
Men nu finns det väll regler för vad ett nytt hus får dra/m2, så det är inte säkert att du får ha bara frånluft, även om det i prinsip kanske blir samma sak att köra en längre KB slinga
livslängden på en längre KB är ju enormt mycke längre än på ett FLM agrigat
den varma innomhusluften som ska ut hur huset, blåser på en metal "snurra", så denna metallbit blir varm.
andra halvan av "metall snyrran" blåser den kalla in luften på, så in luften värms på det viset.
En FLM fungerar så här.
den varma ut luften blåser på en värmeväxlare (luft/vatten värmeväxlare)
din jordvärmeslinga (KB) paserar den här FLM värmeväxlaren innan den går in i värmepumpen, deta höjer alltså KB tempen lite
Denna lösning är alltså inte lika effektiv som en FTX
Du kan få samma tempratur ökning genom att förlänga jordvärme slangen ca 50m
Men nu finns det väll regler för vad ett nytt hus får dra/m2, så det är inte säkert att du får ha bara frånluft, även om det i prinsip kanske blir samma sak att köra en längre KB slinga
livslängden på en längre KB är ju enormt mycke längre än på ett FLM agrigat
man vad kostar grejorna?
om man väljer att inte montera en FLM, så är det ju inte samma sak som att skippa alla rör o ventilationer.
huset måste väll endå ha samma rörsystem & nån annan fläckt, vad är det för pris skillnad vi pratar om.
den lilla besparing man har ska ju räknas mot denna pris skillnad man har mellan dessa, inte för hela instalationen av en FLM med rör o allt.
om man väljer att inte montera en FLM, så är det ju inte samma sak som att skippa alla rör o ventilationer.
huset måste väll endå ha samma rörsystem & nån annan fläckt, vad är det för pris skillnad vi pratar om.
den lilla besparing man har ska ju räknas mot denna pris skillnad man har mellan dessa, inte för hela instalationen av en FLM med rör o allt.
Kör en frånluftsvärmepump istället för FLM. T.ex en Nibe fighter100p som gör varmvatten. Ett modernt hus har ofta ett stort badkar vilket gör att man ändå behöver en extra varmvattenberedare. Man kan köra FLVP´n före 1245an på varmvattnet och stänga av den inbyggda patronen. Då värmer man upp inkommande vatten med frånluft och sen vidare till 1245an som knappt behöver värma mer, om man inte fyller badkaret.
Var blir besparingen i detta? Köpa en en frånluftsvärmepump kontra sätta dit en FLM låter sóm ett dyrare alternativ, nu har jag inte kollat upp pris-skillnaden på detta, men det låter mer avancerat.klister skrev:Kör en frånluftsvärmepump istället för FLM. T.ex en Nibe fighter100p som gör varmvatten. Ett modernt hus har ofta ett stort badkar vilket gör att man ändå behöver en extra varmvattenberedare. Man kan köra FLVP´n före 1245an på varmvattnet och stänga av den inbyggda patronen. Då värmer man upp inkommande vatten med frånluft och sen vidare till 1245an som knappt behöver värma mer, om man inte fyller badkaret.
I mitt fall blir den enda extrakostnaden just själv FLM modulen på ca 12.000:-, ventilation och rördragning kommer jag ju inte ifrån. Dom 12.000:- tar kanske mig 10-20 år att få tillbaka i energibesparing men jag tycker det är värt att prova. Skulle det visa sig efter 10-15 år att det var ett dåligt val, ja då är det säkert ändå dags att byta panna så då bytar jag till något mer ekonomiskt alternativ.
Kommentarer på det?
det där måste vara det dumaste jag hört.
varför köpa en frånluftsvärmepump? Det är dyrare att göra varmvatten med den än med markvärmepumpen!
den är dyrare att köpa än FLM en & hållbarheten suger.
nä har har vi nog haft lite otur när vi tänkte.
varför köpa en frånluftsvärmepump? Det är dyrare att göra varmvatten med den än med markvärmepumpen!
den är dyrare att köpa än FLM en & hållbarheten suger.
nä har har vi nog haft lite otur när vi tänkte.
Jag ska bygga nytt. Och efter många om och om igen kom fram till följande.
Comfortzone CZ50 med ILPO T10 samt en acc tank och solfångare. Sliper lägga slang i trädgården samt får möjlighet att byta värmekälla om 10-15 år. Får till och frånluftskanaler.
Men detta gäller skåne! Och upp till 220 kvm uppvärmt yta. Ska man ha större hus, bör jord/berg värme användas.
Comfortzone CZ50 med ILPO T10 samt en acc tank och solfångare. Sliper lägga slang i trädgården samt får möjlighet att byta värmekälla om 10-15 år. Får till och frånluftskanaler.
Men detta gäller skåne! Och upp till 220 kvm uppvärmt yta. Ska man ha större hus, bör jord/berg värme användas.