Beställde en Franke diskbänk i mitten december och den kom i torsdags. Nu äntligen hade jag tid att sätta dit den, och då upptäckte jag att de gjort en 30mm tjock istället för 40mm som det står på beställningen!
Oh, vad frustrerande, då dröjer det några veckor till innan man får rätt.
Satte i alla fall dit den så länge. Upptäckte då att blandare blir lite 'vickig' när plåten böjer sig och blandaren med den. Har ni samma erfarenheter? Går det att fixa med någon förstyvning, eller? Blandaren är ganska hög, Garda 9000.
Så nu har jag fått avreagera mig lite...
Oh, vad frustrerande, då dröjer det några veckor till innan man får rätt.
Satte i alla fall dit den så länge. Upptäckte då att blandare blir lite 'vickig' när plåten böjer sig och blandaren med den. Har ni samma erfarenheter? Går det att fixa med någon förstyvning, eller? Blandaren är ganska hög, Garda 9000.
Så nu har jag fått avreagera mig lite...
Vi har också satt in en Frankebänk,dock med önskad tjocklek.
Om jag minns rätt förstyvade jag plåten där jag gjorde ett uttag för kran, på undersidan, med en spånskiva. Borrade ett hål i förstyvningen för kranen i samma diameter som i skivan. Limmade sedan fast den med nåt montagelim.
/W.
Om jag minns rätt förstyvade jag plåten där jag gjorde ett uttag för kran, på undersidan, med en spånskiva. Borrade ett hål i förstyvningen för kranen i samma diameter som i skivan. Limmade sedan fast den med nåt montagelim.
/W.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Jag tycker att det är helt sanslöst att man överhuvudtaget kan acceptera en sviktande diskbänk utan underlimmad skiva. Lika sanslöst är det att firmorna nuförtiden skickar ut sådana diskbänkar och tror att folk skall acceptera dem.
Nej, reklamera!! att inte ens sätta en förstyvning där kranen skall vara är vansinnigt.
På vår diskbänk skulle man kunna dansa tango utan att den sviktade ens en millimeter.
Ännu märkligare är att folk betalar dyra pengar för undermåliga diskbänkar. eller är det så att man inte vet om att det inte finns någon skiva under plåten eller att plåten är alldeles för tunn?
Nej, reklamera!! att inte ens sätta en förstyvning där kranen skall vara är vansinnigt.
På vår diskbänk skulle man kunna dansa tango utan att den sviktade ens en millimeter.
Ännu märkligare är att folk betalar dyra pengar för undermåliga diskbänkar. eller är det så att man inte vet om att det inte finns någon skiva under plåten eller att plåten är alldeles för tunn?
Skivan vi köpte var utan hål för kran. Jag ville göra det själv. Bänkarna kan levereras med många olika hoar, efter egen placering. Antar att mängden hoar och placering gör att man skippar förstyvning mellan ho och kant. Min egen förstyvning tog väl kanke 1/2 timme att göra. Övervägde inte ens reklamation. Skall man ha en bänk som inte sviktar om man belastar kranen blir plåten mycket tjock.
/W, (dansar sällan tango i köket)
/W, (dansar sällan tango i köket)
Men jag menar att en förstyvning av diskbänken borde vara självklart att man fårfrån fabriken. Vår diskbänk, från decosteel, har en 30 mm tjock fukttålig skiva under hela diskbänken. Plåten är tjockare är från IKEA eller Franke, gissningsvis1-1,25 mm tjock. Hoarna, Blanco Claron, har ingen förstyvning men sviktar inte det minsta.
/Hemmakatten som visst kan dansa tango i köket, men i ärlighetens namn inte så ofta på diskbänken...
/Hemmakatten som visst kan dansa tango i köket, men i ärlighetens namn inte så ofta på diskbänken...
Det finns förstyvningar med reglar och plywoodskivor i Frankes diskbänkar. Men även vi var tvungna att bygga en egen förstyvning för kranen. Vi valde också att placera ut kranen själva, och då behövdes en hemmasnickrad förstärkning för att det skulle bli bra. Vår kran är ganska hög. Jag tycker inte heller att det är något som man behöver reklamera.
Ja, ibland.
Men vi har byggt om det mesta i vårt kök, så för oss var det inte på något sätt självklart att en fungerande klots till kranen skulle följa med diskbänken. En normalhög kran av ett vanligt märke hade säkert gått bra att sätta i orginalbänken. Vi har en hög kran av ett ovanligt märke.
När våra måttbeställda bänkskivor var 2 mm för långa klagade vi däremot direkt och fick det åtgärdat.
Och tango dansar vi inte. Däremot hänger vi gärna i baren.
Men vi har byggt om det mesta i vårt kök, så för oss var det inte på något sätt självklart att en fungerande klots till kranen skulle följa med diskbänken. En normalhög kran av ett vanligt märke hade säkert gått bra att sätta i orginalbänken. Vi har en hög kran av ett ovanligt märke.
När våra måttbeställda bänkskivor var 2 mm för långa klagade vi däremot direkt och fick det åtgärdat.
Och tango dansar vi inte. Däremot hänger vi gärna i baren.
Redigerat:
Att inte ha förstärkning under diskbänken är inte ett fel som kan reklameras, då har man helt enkelt köpt en diskbänk utan tråförstärkning just där 
Som flera har sagt så vill man ha egen placering på blandaren och då kan det många gånger vara enklare att göra en egen kloss som stöd. Det finns saftiga blandare som man behöver pansarplåt a'la stridsvagn för att inte svikta utan förstärkning. Fast det jag egentligen skulle komma till var att förr - på den gamla goda tiden, så fick man med en kloss i plast eller trä om man köpte en kvalitetsblandare gjord straxt utanför Mora. Dess har man sparat in på nu tror jag men misstänker att det finns att köpa för den som inte vill ha en hemmagjord kloss.
Som flera har sagt så vill man ha egen placering på blandaren och då kan det många gånger vara enklare att göra en egen kloss som stöd. Det finns saftiga blandare som man behöver pansarplåt a'la stridsvagn för att inte svikta utan förstärkning. Fast det jag egentligen skulle komma till var att förr - på den gamla goda tiden, så fick man med en kloss i plast eller trä om man köpte en kvalitetsblandare gjord straxt utanför Mora. Dess har man sparat in på nu tror jag men misstänker att det finns att köpa för den som inte vill ha en hemmagjord kloss.
Jaha, dåliga nyheter! 
Jag har inte haft tid att installera den rättillverkade diskbänken förren två veckor efter leverans, och nu upptäckte jag att någon har slagit in en hörna i ena hon.
Jaha, får se om jag får en tredje diskbänk nu eller om det blir nobben...
Jag har inte haft tid att installera den rättillverkade diskbänken förren två veckor efter leverans, och nu upptäckte jag att någon har slagit in en hörna i ena hon.
Jaha, får se om jag får en tredje diskbänk nu eller om det blir nobben...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden