L
VVB kan inte bli tom , den står under lägsta punkten på avtappning , tar det slut i dunken kommer inget till VVB , men inget ut heller , så vattnet är kvar och termostaten håller tempen .
Som en hink med vatten , rinner inte över om det inte fylls på , den är full .
Inget mer vatten till den , ytan står kvar rinner inte över

Det är ingen termostat som håller tempen i en genomströmningsberedare. Den startar när det blir ett visst flöde och stannar när flödet upphör.

L
Det sitter en termostat i alla genomströmmare som begränsar VV till max +55C samt överhetningsskydd , vad händer om flödet blir så litet att den värmer till max , då kan VV bli
+90c med skållningsrisk som följd .
Det är enligt regelboken max +55C vid tappställe

Ok. Jag uppfattade ditt tidigare inlägg:
L Liteavvarje skrev:
så vattnet är kvar och termostaten håller tempen
som att det skulle sitta nån sorts varmhållning i beredaren som håller vattnet varmt även när man inte tappar något.

Lite hopblandning här antar jag. Antagligen för att en "vanlig" beredare d.v.s typen tank med doppvärmare, för varmvatten brukar betecknas VVB. En genomströmningsvärmare är ju också en " beredare" även om dess tank är mycket liten. Gäller alltså att vara noga med vilken sort som avses, när dess egenskaper diskuteras.

TS har bara pratat om genomströmningsvärmare och till och med länkat till den tänkta produkten.

Finns det ström där är det ju enkelt att sätta en pump som håller lite tryck.

Ja, då slipper man dessutom kånka upp dunken på en hylla på väggen.

Jag har en dunk på väggen på utsidan av stugan men vi pumpar vatten med pump och elverk och då slipper man starta det så ofta hade jag haft ström hade det blivit pump och vvb.

S smurfen72 skrev:
Finns det ström där är det ju enkelt att sätta en pump som håller lite tryck.
Det finns ström men jag har liksom inte riktigt fattat vad man behöver och hur det ska kopplas. Om du kan ge mig en enkel punktlista ska jag ge det en chans till...

En tappvattenpump för husvagn/husbil/båt borde vara enklast att få till. Förutom att du behöver en omvandlare till 12V så innehåller den allt man behöver för att den ska kunna starta när man öppnar kranen och suga ur en dunk.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här en möjlig lösning:
VT = VattenTank,
P = Pump eventuellt en hel Pumpautomat med Hydropress och automatiken .( t.ex. [länk] )

X = Genomströmningsvärmare eller "vanlig" VVB
Tappställe.
[bild]
Tack. Vad är H på din skiss? Är funktionen på sådana pumpar att de slår på så fort man öppnar blandaren? Och jag antar att man har en förgrening från pumpen, en direkt till blandaren (kallt) och en genom värmaren och till blandaren (varmt)?

H är en trycktank för att ha en liten buffert så att pumpen inte behöver starta varje gång man öppnar kranen. Plus att det finns tryck direkt utan att man behöver vänta en sekund på att pumpen spinner igång.

L
useless useless skrev:
Ok. Jag uppfattade ditt tidigare inlägg:

som att det skulle sitta nån sorts varmhållning i beredaren som håller vattnet varmt även när man inte tappar något.
Inte genomströmmare den har en maxtermostat i sig plus överhettningsskydd , övrigt
Om du inte vet hur en VVB funktionerar ska du inte säga något , det går utmärkt att ha en beredare fylld stående i trädgården om man vill och den varmhålls med en termostat oavsett om du tappar ur eller inte , så länge det finns vatten i den så hålls den varm
Sen det med som ni säger , en pumpautomat från billiga varuhuset är perfekt i det här läget ,
då behövs varken det ene andra , bara koppla in till kran och VV -värmare ,
( bredare eller genomströmmare ) då finns det tryck som räcker , lika som hemma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.