Detta blir en tråd som kommer att ta några år, men min tanke är att från början beskriva allt som får brottas med.
Det fanns ett stort intresse på min förra hustråd så därför tänkte jag att nu ska jag ta allt från början på mitt nya projekt men val av mark, inköp av denna och vidare till själva bygget som förhoppningsvis blir av;). Och naturligtvis alla hinder som dyker upp längs vägen.

Först en bakgrund.
För er som inte vet så finns mitt förra projekt här https://www.byggahus.se/forum/threa...n-grunden-delvis-pa-pelare-i-thailand.267386/

Där nämnde jag lite om mitt solcellsprojekt som gick i stöpet. Korruptionen satte stopp för det.
Nu har jag fått reda på att det ska byggas ett universitet här i byn/staden nära där vi bor. Så tanken är att bygga ett litet hyreshus med 1 rums lägenheter med kokvrå och toalett (Thailstyle) för elever eller lärare. Har inte bestämt vilka hyresgäster jag ska rikta in mig på. Här får göras lite kalkyler och marknadsundersökningar. Har även ett sjukhus i krokarna.
Anledning till att veta inriktning är naturligtvis utformningen av lägenheterna och eventuella gemensamhetsområden. Eftersom jag är student själv så skulle jag vilja göra studentbostäder men "money talks" och det ska generera pengar juh.

Ett litet bostadshus på 3 våningar 5-6 lägenheter i bredd.

Då behöver vi mark på ett lämpligt ställe och började kasta ut lite krokar att vi söker mark till salu. Inget vi har tänkt att göra i år men det kan vara bra att se och höra vilket utbud det finns med vilka priser.
Naturligtvis så var det många som hörde av sig. Lyckosökare som trodde det fanns en "dum falang (utlänning)" som ville skyffla ut pengar till första bästa säljare. Jösses vilka fantasipriser som dom kom med. Ska inte gå in på alla, men det handlade om miljoner Baht (man får idag lite under 4 Baht per krona) för ett risfält utanför staden hahaha. Nä, den gubben gick inte.

Innan jag glömmer bort en viktig sak... Varje "kommun" har listpris på vad mark på olika områden bör kosta. Vill man köpa mark och inte har en susning om vad priset borde vara, kan man alltid kontrollera det. Det är ett bra tips. Sedan är det naturligtvis upp till köparen att avgöra säljarens pris, men man har en riktlinje att gå efter.
Tål också att upprepas att en utlänning (falang) får inte äga marken. I mitt fall så blir det frun. Byggnaden kommer sedan att ägas av vårt bolag som hyr marken från min fru. Kanske vi i framtiden vill sälja lägenheterna, och då måste ägaren betala hyra för marken.

I kort så kommer det handla om hur en ide blir till verklighet.
Ställ gärna frågor men tänk på att jag varken är jurist eller expert, så allt som sägs ska ses som riktlinjer och inte som sanningar. Ska ni använda info från denna tråden till era egna planer så dubbelkolla med andra först;)
Lagarna som är skrivna i Thailand är lite luddigt formulerade och därför finns olika tillämpningar i olika provinser.
Projektet kommer att hålla sig inom lagens ramar, dvs att inga bruna kuvert (pengar under bordet) delas ut för att få sin vilja igenom.

Då kör vi:)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Phuh, det var en lång inledning hahaha.

Mark.
Det är första steget blir att köpa mark. Jag nämnde innan att erbjudanden svärmade likt strandförsäljare med dyra skitprodukter:)
Vi är inte intresserade av att köpa detta året. Dels för att vi inte har pengarna till det nu samt att lycksökarna måste försvinna.

Enligt kommunen så borde priset för 1 Rai (1600 m2) ligga på ca 2 miljoner Baht i vårt område så det var utgångsläget. Personligen tycker jag det låter mycket, men det är trots allt en stad som dessutom snart uppgraderas med ett universitet bara ett par 100m bort från oss.
Tomterna vid huvudleden (där universitetet kommer att ligga) är horribla.

Vi hittade en tomt 100 meter ner på vår gata där dom satt upp en skylt "till salu". Min fru ringde.
Dom var vid akut behov av pengar och begärde 1,7 milj för 1,5 Rai. Vilket ligger under kommunens rekommenderade pris. Frun var upphetsad och ville ta erbjudandet.
Nej, sa jag. Dom är juh "i behov av pengar". Säg att dom kan få 700.000 (vi vill/kan inte köpa nu ändå). Hon tittade på mig som om jag var dum i huvudet hahaha.
Lång historia kort. Köpslåendet slutade på 1,2 mille där vi betalar 100.000 nu och resten i höst.

Innan kontraktet skrivs under så är det ett par saker som först måste falla på plats.
Får vi bygglov till ett 3 våningshus?
El o vatten är inga problem (avloppet bygger man själv)
Köpet kommer gå via en bank och mitt krav är att ägarbeviset (eller vad det heter) på marken ska vara hos banken så ingen pantsättning kan ske.
Kontraktet skrivs naturligtvis av en jurist.

Så här står vi idag. Fortsättning följer;)

Ja naturligtvis...
Dokumenten ska granskas och kontrolleras av kommunen vad gäller storlek, att landtiteln stämmer och att marken ligger innanför stadsgränsen.
Finns olika landtitlar från den lägsta upp till sk. chanot där man kan i princip gör vad man vill och dessutom sälja den vidare med byggnader på och då även hyra ut som är vår plan.

Ett exempel på varför jag aldrig säger att "så här är det" är att inte ens de som borde kunna saken ut på sina fingerspetsar är överens.
Exempel:
https://www.siam-legal.com/realestate/thailand-title-deeds.php som säger att det finns 4 landtitlar.
https://www.samuiforsale.com/knowledge/thailand-land-title-deeds.html med 7 titlar
Listan kan göras lång;)

Tomten i utkanten av stan
Obebyggd tomt i utkanten av stan med gräs och träd, potentiell byggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur går projektet?

• Gilla
Linuslin
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Hur går projektet?

Undrar detsamma :)

• Gilla
Står.i
  • Laddar…
Är fortfarande nyfiken hur det går med tomten och tre våningshuset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.