Jag sitter och planerar för ett trallbygge som jag tänkte ta itu med på semestern. Ja jag känner mig verkligen "kliché" som gör detta, men det har varit aktuellt länge och jag är bra trött på den befintliga verandan nu.

Den gamla trallen är förmodligen lika gammal som huset (byggt 72) och liksom "infälld" i huset, dvs under tak. Det främsta problemet enligt mig är att den är för grund, den mäter bara två meter på djupet och det går knappt att möblera den om man är fler än fyra-fem pers och ofta får man då kliva ner å gräsmattan för att gå runt bordet.

2012 Nybliven husägare, här får jag hjälp med att olja trallen:
Två personer arbetar utomhus, en klipper gräsmatta och den andra målar veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många olika idéer har skissats på i mitt huvud, men om man skulle förlänga trallen utåt bara med dubbla måttet så skulle det bli en enorm skillnad! Men så funderar man ju såklart lite till.🤔 Och ett annat problem är att det finns en stenterrass på husets gavel, men den är inte "ihopbyggd" med trallen, ursprungligen gick man på en bit gräsmatta för att gå emellan och först la jag bara några "trallbrickor" för att kunna gå mellan, senare när jag kom över lite mer betongplattor byttes dessa ut.

För att illustrera hur terrass och veranda (inte) sitter ihop:
Trädäck och stenplattor på uteplats, trädgårdsmöbler, krukväxt, handvagn, gräs, handväska på bord.
Skapa konto

Stenterrassen kräver en massa underhåll i form av ogräsrensning och även om trall också kan behöva underhåll är det lättare tycker jag. Dessutom ligger garaget under stenterrassen och att få bort vikten från stenarna vore skönt. Huset är förvisso byggt på detta vis och det är rejält byggt, men om man skulle förlänga trallen över ytan där terrassen idag är, så skulle man kunna utnyttja ytan bättre.

Och eftersom jag gärna har något att göra på semestern har jag nu börjat skissa på hur jag skulle vilja bygga detta. Jag har såklart ingen som helst erfarenhet av att bygga just trall, men jag är inte helt rudis på att hantera verktyg. 😉Så jag försöker läsa på för att bilda mig en grov uppskattning om hur jag ska gå till väga, samtidigt som jag är inställd på att det inte alltid blir exakt som man tänkt sig.

Schematisk skiss över den tilltänkta verandan:
Schematisk ritning av verandabygge 2023, 88 kvm, inkluderar hus, ny veranda och befintliga terrasser.
Skapa konto

Det kommer säkert tillkomma lite detaljer som någon "blomlåda", utekök och kanske även stolpar/tak. Men som ett första utkast får det bli såhär. Tanken är även att det kan tillkomma detaljer kommande somrar och att det är nu grunden sätts.

En liten detalj som jag inte vet om jag kommer börja/hinna med är att flytta verandadörren. Den manövern tillhör egentligen det tilltänkta köksprojektet, men vore skönt att ha avklarad i samband med verandabygget. Jag inbillar mig att det skulle vara lättare så? Dörr och fönster är för övrigt redan inköpta, men behöver renoveras/fräschas upp först.

Initialt är det dock viktigt att se till att man har allt material på plats, samt budgetera för bygget. Därför har jag gjort ännu en skiss som visar lite hur jag tänkt lägga bjälklaget för trallen. Här får ni mer erfarna trallbyggare komma med inputs. Avståndet mellan bärlinorna är 2m och mellan reglarna 60cm.

Bjälklaget för verandan, totalt ca 140m regel och 77m bärlina enligt denna skiss:
Arkitektonisk ritning eller plan, möjligtvis för en byggnad, med mått och strukturella element markerade.
Skapa konto

Jag tar gärna emot tips på hur man gör detta bäst. Med anledningen av stolpen i husets hörn hade jag nog tänkt lägga trallen åt två olika håll på de olika hussidorna. Jag är lite inne på att göra någon sorts fris runt delen framför huset för att övergången mellan de två olika ledderna ska se bra ut. Jag tror det blir konstigt att dra en sned linje från antingen stolpen eller husets hörn. Eller vad tycker ni? Tankar på hur detta låter sig göras tas tacksamt emot.

Jag tänker lägga trallen på backen på de trädgårdsplattor som blir över från stenterrassen. Jag är av uppfattningen att marken inte rör sig, dvs att det är ganska hårt packat. Längs husets fasad fästs bärlinan såklart i huset och mot staketet kan jag fästa bärlinan i betongen som staketet är gjutet i.

Det kommer ta ett tag innan jag börjar med detta, men jag ser fram emot inflikningar och kommentarer som hjälper mig på vägen när det väl är dags. Kom ihåg att jag är helt rudis. Tack på förhand!😎

Om du ska lägga hela stommen på trädgårdsplattor så har du dimensionerat onödigt grovt.
Jag skulle säga att det räcker med 45x145 som bärlinor och 45x120 som regel.
Du får palla upp mellan platta och bärlina för att komma i rätt höjd.

• Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt.
Några spridda funderingar?

Hur ligger väderstreck (norr osv.) Det bör du ha med i planeringen!

Har du små barn? Tänk på säkerheten både under byggtiden och när det är klart.

Det kommer bli varmare klimat. Kommer du i framtiden vilja ha ett skärmtak som skydd från sol och regn. En pergola över en del med "rätt" vinkel på delarna som ska ge skugga kan vara Nice. Kan även ge en "rumsindelning" som är trivsam. 74 m2 är ju en stor yta om den är alldeles "tom"

Utekök är kul. Vill du ha sommarnatten och kanske el där? Bra att tänka på redan nu!

Grillar ni? Det kan leda till brand och kan vara lite grisigt så jag har gjort en "brygga" där jag grillar. Trätrall, trädgårdsmöbler, grill, blommor, grönt gräs, träddäck, avslappnande utomhusmiljö.
Skapa konto

El generellt. Du kommer kanske vilja ha belysning.

Anslutning/nedgångar till gräsmatta. Hur ser behovet ut. Vad blir snyggt och kul.

Garagetakets avrinning. Hur fungerat det? Se till att din konstruktion inte stänger vattnets vägar och att du även med trallen på plats kommer kunna rensa.

Följ Svenskt Träs rekommendation om avstånd mellan trallen. Köper du 34x145 så ska det vara (om jag minns rätt) 152 mm från "vänsterkant till vänsterkant". Det finns många snickartips om hur man ska göra men nyimpregnerad trall krymper mycket och torr trall kommer svälla i vätan på vintern. Går du efter känsla eller 'knivblads tjocklek" är risken stor att det bli fel.

Slutligen, var inte snål då du ska köpa skruv.

Lycka till.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag sitter och planerar för ett trallbygge som jag tänkte ta itu med på semestern. Ja jag känner mig verkligen "kliché" som gör detta, men det har varit aktuellt länge och jag är bra trött på den befintliga verandan nu.

Den gamla trallen är förmodligen lika gammal som huset (byggt 72) och liksom "infälld" i huset, dvs under tak. Det främsta problemet enligt mig är att den är för grund, den mäter bara två meter på djupet och det går knappt att möblera den om man är fler än fyra-fem pers och ofta får man då kliva ner å gräsmattan för att gå runt bordet.

2012 Nybliven husägare, här får jag hjälp med att olja trallen:
[bild]

Många olika idéer har skissats på i mitt huvud, men om man skulle förlänga trallen utåt bara med dubbla måttet så skulle det bli en enorm skillnad! Men så funderar man ju såklart lite till.🤔 Och ett annat problem är att det finns en stenterrass på husets gavel, men den är inte "ihopbyggd" med trallen, ursprungligen gick man på en bit gräsmatta för att gå emellan och först la jag bara några "trallbrickor" för att kunna gå mellan, senare när jag kom över lite mer betongplattor byttes dessa ut.

För att illustrera hur terrass och veranda (inte) sitter ihop:
[bild]

Stenterrassen kräver en massa underhåll i form av ogräsrensning och även om trall också kan behöva underhåll är det lättare tycker jag. Dessutom ligger garaget under stenterrassen och att få bort vikten från stenarna vore skönt. Huset är förvisso byggt på detta vis och det är rejält byggt, men om man skulle förlänga trallen över ytan där terrassen idag är, så skulle man kunna utnyttja ytan bättre.

Och eftersom jag gärna har något att göra på semestern har jag nu börjat skissa på hur jag skulle vilja bygga detta. Jag har såklart ingen som helst erfarenhet av att bygga just trall, men jag är inte helt rudis på att hantera verktyg. 😉Så jag försöker läsa på för att bilda mig en grov uppskattning om hur jag ska gå till väga, samtidigt som jag är inställd på att det inte alltid blir exakt som man tänkt sig.

Schematisk skiss över den tilltänkta verandan:
[bild]

Det kommer säkert tillkomma lite detaljer som någon "blomlåda", utekök och kanske även stolpar/tak. Men som ett första utkast får det bli såhär. Tanken är även att det kan tillkomma detaljer kommande somrar och att det är nu grunden sätts.

En liten detalj som jag inte vet om jag kommer börja/hinna med är att flytta verandadörren. Den manövern tillhör egentligen det tilltänkta köksprojektet, men vore skönt att ha avklarad i samband med verandabygget. Jag inbillar mig att det skulle vara lättare så? Dörr och fönster är för övrigt redan inköpta, men behöver renoveras/fräschas upp först.

Initialt är det dock viktigt att se till att man har allt material på plats, samt budgetera för bygget. Därför har jag gjort ännu en skiss som visar lite hur jag tänkt lägga bjälklaget för trallen. Här får ni mer erfarna trallbyggare komma med inputs. Avståndet mellan bärlinorna är 2m och mellan reglarna 60cm.

Bjälklaget för verandan, totalt ca 140m regel och 77m bärlina enligt denna skiss:
[bild]

Jag tar gärna emot tips på hur man gör detta bäst. Med anledningen av stolpen i husets hörn hade jag nog tänkt lägga trallen åt två olika håll på de olika hussidorna. Jag är lite inne på att göra någon sorts fris runt delen framför huset för att övergången mellan de två olika ledderna ska se bra ut. Jag tror det blir konstigt att dra en sned linje från antingen stolpen eller husets hörn. Eller vad tycker ni? Tankar på hur detta låter sig göras tas tacksamt emot.

Jag tänker lägga trallen på backen på de trädgårdsplattor som blir över från stenterrassen. Jag är av uppfattningen att marken inte rör sig, dvs att det är ganska hårt packat. Längs husets fasad fästs bärlinan såklart i huset och mot staketet kan jag fästa bärlinan i betongen som staketet är gjutet i.

Det kommer ta ett tag innan jag börjar med detta, men jag ser fram emot inflikningar och kommentarer som hjälper mig på vägen när det väl är dags. Kom ihåg att jag är helt rudis. Tack på förhand!😎

• Utomhusdäck med pergola, grill, möbler, lekstruktur och två hundar, med utsikt över en skog.
    Skapa konto
  • Trädäck med utomhusmöbler, parasoll, blomkrukorna, skogsbakgrund, inget mänskligt närvarande, dagtid, avslappnad hemmiljö.
    Skapa konto
  • Träaltan med utsikt över äng där hästar betar, omgiven av skog och klar himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
L Lelle - Hyfsat händig skrev:
Kul projekt.

Det kommer bli varmare klimat. Kommer du i framtiden vilja ha ett skärmtak som skydd från sol och regn. En pergola över en del med "rätt" vinkel på delarna som ska ge skugga kan vara Nice. Kan även ge en "rumsindelning" som är trivsam. 74 m2 är ju en stor yta om den är alldeles "tom"

Utekök är kul. Vill du ha sommarnatten och kanske el där? Bra att tänka på redan nu!

Grillar ni? Det kan leda till brand och kan vara lite grisigt så jag har gjort en "brygga" där jag grillar.[bild]

Anslutning/nedgångar till gräsmatta. Hur ser behovet ut. Vad blir snyggt och kul.

Garagetakets avrinning. Hur fungerat det? Se till att din konstruktion inte stänger vattnets vägar och att du även med trallen på plats kommer kunna rensa.

Följ Svenskt Träs rekommendation om avstånd mellan trallen. Köper du 34x145 så ska det vara (om jag minns rätt) 152 mm från "vänsterkant till vänsterkant". Det finns många snickartips om hur man ska göra men nyimpregnerad trall krymper mycket och torr trall kommer svälla i vätan på vintern. Går du efter känsla eller 'knivblads tjocklek" är risken stor att det bli fel.

Lycka till.
Lite idebilder från mig

Lycka till.
Vill verkligen instämma i detta.
Fanns en tråd häromveckan där trådskaparen hade flera skruvar som hade gått av.

Diskussionen var något kring att en viss typmärkning av skruv var ett "halv-verk" och skulle undvikas.
Kolla runt i trådarna så hittar du säkert diskussionen om detta.

Det kan vara värt de extra hundralapparna att endast behöva skruva en gång och inte sedan behöva kontrollera hela trallen och skruva om vissa skruvar. Särskilt om du väljer att dölja skruvarna med att skruva i trallkanten istället för ovanifrån.

• Gilla
Hans G2 och 1 till
  • Laddar…
Grra Grra skrev:
Vill verkligen instämma i detta.
Fanns en tråd häromveckan där trådskaparen hade flera skruvar som hade gått av.

Diskussionen var något kring att en viss typmärkning av skruv var ett "halv-verk" och skulle undvikas.
Kolla runt i trådarna så hittar du säkert diskussionen om detta.

Det kan vara värt de extra hundralapparna att endast behöva skruva en gång och inte sedan behöva kontrollera hela trallen och skruva om vissa skruvar. Särskilt om du väljer att dölja skruvarna med att skruva i trallkanten istället för ovanifrån.
Spænnande "dölja skruvarna med att skruva i trallkanten", hur då?

M
V Värmelärlingen skrev:
Spænnande "dölja skruvarna med att skruva i trallkanten", hur då?

maah maah skrev:
Om du ska lägga hela stommen på trädgårdsplattor så har du dimensionerat onödigt grovt.
Jag skulle säga att det räcker med 45x145 som bärlinor och 45x120 som regel.
Du får palla upp mellan platta och bärlina för att komma i rätt höjd.
Tusen tack för input, det är tips i just den här stilen jag är ute efter i detta skede.

Hur menar du med att "palla upp"?

Kul projekt.

Grillar ni? Det kan leda till brand och kan vara lite grisigt så jag har gjort en "brygga" där jag grillar.[bild]

Lycka till.
Till att börja med, tack för alla frågor, det hjälper mig verkligen!

Väderstreck är med i beräkningen, den befintliga verandan ligger i söder och stenterrassen är i västerläge, således sol från runt 10 på förmiddagen till sen kväll. Gubben som byggde huset har verkligen tänkt på detta och från huset som ligger på en höjd, har man utsikt över en sjö söderöver.

Inga barn i hushållet, men väl en valp som är mammas. Jag har pratat med henne om att detta kan bli ett problem, återstår att se hur vi löser det.

Jag är väl medveten om att skugga och svalka är värdefulla resurser. 2016 byggde jag en "ljusramp" vars främsta syfte var att utgöra fäste för två markiser, det är bland det bästa jag gjort med verandan. Det återstår att se om markiserna kommer sitta kvar.

Ett miniprojekt; att montera markiser krävde en förlängning av fasaden nedåt:
Gul- och vitrandig markis under ett tak, trädgård och uteplats syns, dagtid.
Skapa konto

Skärmtak finns med som en "dröm" (där markiserna sitter idag), problemet här är bygglovresgler. Detta är ett planbestämt område och det är redan för mycket byggt på tomten. Lösningen med en attefallstillbyggnad om 15kvm finns ju såklart och det skulle räcka alldeles perfekt, men jag är inte säker på att jag vill "bränna" mitt kort på ett skärmtak? (tankar kring det?) Det får ligga med i pipelinen som en idé. Ett annat problem blir ståhöjd under taket om man vill ha lite fall på det (och det vill man ju).

Även grillplats, utekök och el är frågor som kommer lite längre fram. Självklart kommer jag förbereda för det och redan idag finns ett utekök som är anslutet till stupröret som förvisso ska göras om. Jag ska fundera på hur jag vill ha det så jag kan dra rören under trallen. Bra tips om att grillen skitar ner, det har jag faktiskt inte tänkt på.

En pergola för delen som hamnar där stenterrassen är idag, finns med bland ideérna. Har ännu inte filat på hur stor den skulle kunna bli dock. Stenterrassen mäter 6x6 meter och jag har inte bildat mig en uppfattning om vad som är det mest estetiska samt vilka tekniska utmaningar man skulle kunna stöta på?

Jag har läst olika om avstånd mellan trallen, har man färskt virke ska det inte vara något avstånd har jag läst mig till? Verkar dock som detta är ngt av en vattendelare så jag lär läsa på lite till. Skruv har jag redan väldigt gott om, men tack för tipset!👍

• Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
C Carina Widlund skrev:
Lite idebilder från mig
Tack för de fina bilderna! Vilken härlig veranda!😎

Keexet Keexet skrev:
Tusen tack för input, det är tips i just den här stilen jag är ute efter i detta skede.

Hur menar du med att "palla upp"?
Träkonstruktion, betongplatta, grus, del av byggprojekt, utomhus, obehandlat trämaterial, hörnkonstruktion.
Skapa konto

Ett tråkigt tips, bygg inte större än vad som verkligen behövs. Allt utan tak kräver underhåll, men det kan ju också vara en årlig fritidssyssla. 😉
Har två tralldäck och totalt ca 60kvm och skulle idag gärna vara nöjd med hälften.

• Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
[bild]
Tack för tipset, det var så jag hade tänkt göra. 👍

A AndersS skrev:
Ett tråkigt tips, bygg inte större än vad som verkligen behövs. Allt utan tak kräver underhåll, men det kan ju också vara en årlig fritidssyssla. 😉
Har två tralldäck och totalt ca 60kvm och skulle idag gärna vara nöjd med hälften.
Det är bra att vara realist också! Även om det kan verka tråkigt till en början så kan det kännas bra efteråt. Jag tar till mig av ditt tips och funderar vidare.

Såsom jag ser det kräver stenterrassen underhåll också och utbyggnaden framåt är för att det helt enkelt är för "grunt" med två meter om man vill möblera med ett middagsbord. Sen vill jag knyta ihop de två verandorna och där kommer den tredje delen av verandan in.

Att få bort stenplattorna ovanpå garaget och regla upp en veranda ser jag också andra fördelar med. Först och främst avlastar jag garagetaket från en massa vikt och det i sig gör att jag känner mig mer trygg med att kunna snickra "blomlådor" som kan integreras i trallen. Med mindre vikt på taket blir ytan även mer lättmöblerad då den idag har ett ganska stort/avigt format som är lite svårt att använda.

(Jag har egentligen inga indikationer på att garagetaket inte klarar av belastningen som den är idag, men genom att avlasta ytan, vet jag att jag har större marginaler)

Men jag tar till mig av din kritik och tänker ett varv till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.