Skulle av estetiska skäl bara vilja ha en ”knapp” här. Men den behöver innehålla 2 dimrar och en av/på för 3 olika lampor.
Går det att byta detta till ”1”?
1 dimmer går till 6 spottar i taket. De andra är endast för att hänga upp taklampor, varav den ena har/behöver ha dimmer, och den sista inte dimmer.

• Tre vita strömbrytare på en vägg, eventuellt inkluderande dimmers för belysning, diskussion om estetisk utformning och funktionalitet av knapparna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K KarinC skrev:
Skulle av estetiska skäl bara vilja ha en ”knapp” här. Men den behöver innehålla 2 dimrar och en av/på för 3 olika lampor.
Går det att byta detta till ”1”?
1 dimmer går till 6 spottar i taket. De andra är endast för att hänga upp taklampor, varav den ena har/behöver ha dimmer, och den sista inte dimmer.
Ja det går. Så har jag själv.
En Schneider Exacr med 3 knappar.
Inpulsfjäder på vänster och mitten.
2 dimmerpuckar innanför.

• Svart Schneider Exxact strömbrytare med tre knappar monterad på en mörk kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KarinC
  • Laddar…
En förutsättning är att alla tre strömbrytare idag matas från samma grupp (samma säkring).

Sedan kommer bytet att skapa fula sår som behöver tas om hand. Om dagens kombination sitter på rät höjd så är det 1 meter till den mellersta strömbrytaren.

Efter bytet ska det då vara 1 meter till den nya. Man får alltså en dosa på under och över som behöver spacklas igen. Rören behöver då förlängas till dosan i mitten.

Till sist ska en eller två dimmerpuckar gömmas någonstans.

Det går, men det blir alltså inte jätteenkelt att göra denna operation.

• Gilla
KarinC
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En förutsättning är att alla tre strömbrytare idag matas från samma grupp (samma säkring).

Sedan kommer bytet att skapa fula sår som behöver tas om hand. Om dagens kombination sitter på rät höjd så är det 1 meter till den mellersta strömbrytaren.

Efter bytet ska det då vara 1 meter till den nya. Man får alltså en dosa på under och över som behöver spacklas igen. Rören behöver då förlängas till dosan i mitten.

Till sist ska en eller två dimmerpuckar gömmas någonstans.

Det går, men det blir alltså inte jätteenkelt att göra denna operation.
Tack för utförligt svar. Ska se om de ligger på samma säkring, borde de ju göra.

Du säger 1 meter. 1 meter från var? Spackla igen väggen efter har jag inga problem med. Men skulle gärna vilja ha de så lågt som möjligt, helst det lägsta av de befintliga tre, men är kanske svårt då?
Vill kunna förbereda så mkt som möjligt innan man tar in elektrikern.

Oj, jag missade skriva höjd. Enligt svensk standard ska strömbrytare sitta på 1 meters höjd. Det räknas till centrum ifall man har flera strömbrytare som du har.

Det är ingen helig regel, men det är väldigt bra att följa då det sitter i ryggmärgen på alla att famla efter strömbrytare på 1 meters höjd. Men visst kan du sänka den 75 mm.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Tack för utförligt svar. Ska se om de ligger på samma säkring, borde de ju göra.

Du säger 1 meter. 1 meter från var? Spackla igen väggen efter har jag inga problem med. Men skulle gärna vilja ha de så lågt som möjligt, helst det lägsta av de befintliga tre, men är kanske svårt då?
Vill kunna förbereda så mkt som möjligt innan man tar in elektrikern.
Ska du sänka brytaren måste du även byta tråd för helt troligt når trådarna i översta dosan bara till just den översta. Och det är inte bara att spackla igen dosor som man har trådar i, ska det bli rätt så måste dosan ersättas med en bit rör. Om man inte väljer att sätta lock över den icke använda dosan.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Oj, jag missade skriva höjd. Enligt svensk standard ska strömbrytare sitta på 1 meters höjd. Det räknas till centrum ifall man har flera strömbrytare som du har.

Det är ingen helig regel, men det är väldigt bra att följa då det sitter i ryggmärgen på alla att famla efter strömbrytare på 1 meters höjd. Men visst kan du sänka den 75 mm.
Överkant är just nu på 1,10 Så centrum är på cirka 1 m. Blir nya brytar på 1 m så blir det jättebra. Tack.

E elmont skrev:
Ska du sänka brytaren måste du även byta tråd för helt troligt når trådarna i översta dosan bara till just den översta. Och det är inte bara att spackla igen dosor som man har trådar i, ska det bli rätt så måste dosan ersättas med en bit rör. Om man inte väljer att sätta lock över den icke använda dosan.
Ok, så det du säger är att det är lättare att sätta allt det nya längst upp? Hmm. Det vill jag helst inte. Ska sätta panel på väggen och av många anledningar vill jag ha brytarna så lågt som möjligt(center av det gamla är ok).
Hur mkt jobb för en elektriker är det att sätta den där biten rör och byta trådarna? Mkt mer jobb än om allt är längst upp istället?

Längst upp 15 minuter,
Längst ner 1-3 timmar (med trådbyte, rörskavning och öppning/stängning av vägg).
OBS
under förutsättning att det är samma fas, vilket man inte ska ta för givet.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.